De Lijn geeft verkeersboetes

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

De Lijn geeft verkeersboetes

#1 , 21 sep 2012 20:47

Beste,

Aan het station Gent St Pieters reed ik op mijn fiets aan de plaatsen waar ze aan het werken waren. Blijkbaar is daar een voetgangerszone afgezet met een bordje die 30 cm boven de grond hangt te bengelen helemaal aan de rechterkant van een 10 meter brede weg. Niet gezien dus. Een eindje verderop stond een personeelslid van De Lijn, die meteen voor mijn fiets sprong en dreigde om mij "voor 150 euro op de bon te smijten". Ik moest ook onmiddellijk mijn identiteitskaart laten zien, wat ik geweigerd heb. Ik heb hem gezegd dat ik het bord niet had zien staan, en dat ik er op de volgende keer zou letten, maar dat ik niet mijn identiteitskaart aan een gewoon personeelslid van De Lijn zou laten zien. Hij was heel arrogant, en kwam zeer agressief uit de hoek.

Mag een personeelslid van De Lijn/NMBS zomaar naar je identiteitskaart vragen & je een boete geven als je op de openbare weg in de buurt van een station een (toch wel slecht aangeduid) verbodsbord negeert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 22 sep 2012 10:17

Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :

12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.


Het moet dus gaan om mensen, belast met een mandaat van gerechtelijke politie. (Een lijnbuschauffeur kan dus bvb niemand bekeuren). Daarnaast zijn hun bevoegdheden wel degelijk beperkt, zoals je hierboven kan zien. Ik verduidelijk de codes nog eventjes:

C5 + onderbord uitgezonderd 2+ of 3+ : carpoolstrook
F17, 72.5 : bord en wegmarkeringen die een busstrook aanduiden
F18, 72.6: bord en wegmarkeringen die een bijzondere overrijdbare bedding aanduiden
25.1.6: parkeerverbod op 15m aan weerszijden van het bord dat een of tramhalte aanduidt
25.1.6: parkeerverbod op plaatsen waar doorgang voor spoorvoertuigen verhinderd wordt
77.8: dambordmarkering BOB, bvb op gemeenschappelijk gedeelte (stilstaan en parkeren verboden)

Inzake andere verkeersinbreuken hebben die mensen niet de minste bevoegdheid. Voor welk verkeersbord wou die man je beboeten?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 22 sep 2012 17:27

Hij vroeg mijn identiteitskaart, omdat hij mij een bonnetje wou schrijven van 150 EUR omdat ik (onbewust) een verkeersbord "fietsers verboden" had genegeerd in de stationsbuurt in Gent. Ik heb geen gevolg gegeven en geweigerd mijn identiteitskaart te laten zien.

Dus hij was niet in zijn recht en maakte mij maar iets wijs?

"belast met een mandaat van gerechtelijke politie" -> welk personeel van de Lijn is dit dan? Lijncontroleurs, ...? Volgens mij was dit gewoon iemand die mensen de weg moest wijzen naar de nieuwe tramhalten ><

Alvast bedankt voor het antwoord!

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 24 sep 2012 13:41

Hij vroeg mijn identiteitskaart, omdat hij mij een bonnetje wou schrijven van 150 EUR omdat ik (onbewust) een verkeersbord "fietsers verboden" had genegeerd in de stationsbuurt in Gent. Ik heb geen gevolg gegeven en geweigerd mijn identiteitskaart te laten zien.
Doorgereden zonder meer?
Dus hij was niet in zijn recht en maakte mij maar iets wijs?
Tenzij je daarbij ergens over bushaltes of dergelijke reed. Aan een station zou dat namelijk best kunnen.
"belast met een mandaat van gerechtelijke politie" -> welk personeel van de Lijn is dit dan? Lijncontroleurs, ...?
Ja, lijncontroleurs.
Volgens mij was dit gewoon iemand die mensen de weg moest wijzen naar de nieuwe tramhalten ><
Dat zullen we wellicht nooit 100 % zeker weten. Maar ik acht de kans persoonlijk eerder klein dat je niet te doen had met iemand die belast was met een gerechtelijk mandaat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 28 sep 2012 16:29

Ik ben niet doorgereden. Uiteindelijk heeft die man mij laten gaan uit de goedheid van zijn hart.

Ik reed NIET door een tram of bushalte, maar gewoon over de openbare weg tussen het station Gent Sint Pieters en de aanliggende tram/bushaltes. Omdat ze hier aan het werken zijn, is er een aangepaste verkeerssituatie die ik niet op tijd had gezien.

Mag ik iemand van de lijn vragen of hij een controleur is? Identificatie?

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 sep 2012 16:43

je bevond je op de openbare weg:
- hij mag je doen halthouden en vertellen dat je iets niet mag doen (daar rijden)
- ik denk dat die kerel niet mag eisen je ID te laten zien
- ik denk dat ie je ook niet mag/kan bekeuren (hoe zou hij dat doen als hij je ID niet kan opvragen)

o ja: jij mag wel zijn functie en nummer opvragen :-)

Simonn
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 02 okt 2012 12:42

Bedankt voor het antwoord iedereen!

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 02 okt 2012 20:45

je bevond je op de openbare weg:
- hij mag je doen halthouden en vertellen dat je iets niet mag doen (daar rijden)
- ik denk dat die kerel niet mag eisen je ID te laten zien
- ik denk dat ie je ook niet mag/kan bekeuren (hoe zou hij dat doen als hij je ID niet kan opvragen)
De bevoegdheden van personeel van openbare vervoersmaatschappijen (mensen belast met gerechtelijk mandaat) zijn anders duidelijk omschreven. Daarbuiten hebben zijn niet de minste bevoegdheid.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”