Parkeerretributie

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

Parkeerretributie

#1 , 19 sep 2012 18:19

Hallo,

Ik heb onlangs een parkeerretributie ontvangen wegens geen parkeerschijf. Nu had ik deze wel geplaatst, maar is deze gevallen bij het verlaten van de auto.

Via een parkeerticket op een andere locatie waar ik betalend moest parkeren en een treinticket kan ik bewijzen niet langer dan twee uur in deze blauwe zone gestaan te hebben. Deze opmerkingen (samen met het feit dat mijn parkeerschijf gewoon gevallen was) heb ik doorgegeven aan het parkeerbedrijf, maar deze geven enkel als antwoord dat deze redenen niet wettelijk zijn om geen parkeerschijf te plaatsen en dat ik toch moet betalen. Nu had ik deze redenen enkel doorgestuurd in de hoop een menselijke reactie te krijgen, maar dat was ijdele hoop.

De retributie moet op 25 september betaald worden. Ik vroeg uitstel van betaling, opdat ik juridisch advies kan inwinnen (en dit vraagt tijd). Intussen heb ik ook het stadsbestuur op de hoogte gebracht ( ik vind namelijk dat een retributie van 25 euro totaal niet in verhouding staat met de situatie) en dit stadsbestuur gaat de kwestie op een vergadering met het parkeerbedrijf bespreken op 27 september.

Ik heb deze vraag tot uitstel van betaling tweemaal geformuleerd en deze is tweemaal door het bedrijf genegeerd. Nochtans belooft het bedrijf binnen de 48u een antwoord te sturen, wat het niet deed. Nu heb ik hen zelf gestuurd dat ik in hun stilzwijgen een positief antwoord zie, maar dat zal dit bedrijf wel niet accepteren...

Mijn vraag is dus: kan ik een antwoord afdwingen van dit parkeerbedrijf? En heb ik wettelijk gezien recht op uitstel van betaling als ik de betaling betwist? Kan het bedrijf mij aanmaningen tot betaling (tegen een hogere prijs, uiteraard) sturen, ook al betwist ik de betaling en heb ik uitstel gevraagd?

In de hoop verduidelijking te vinden,
Gehuigert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 19 sep 2012 18:29

Een retributie en de wijze waarop moet gehandeld worden is onderdeel van een gemeentelijk reglement en een vorm van belastingen.
U zal dus moeten kijken bij die gemeente wat het belastingreglement is en wat de beslissing dienaangaande van het gemeentebestuur is/was.
Normaal hebt u de mogelijkheid om een verweer te geven.
Dat wordt al of niet aanvaard.
Het loutere feit dat de schijf niet zichtbaar was ...is voldoende ...een opzet wordt niet gevraagd voor een inbreuk op dat niveau.
De bevoegde rechtbank is de vrederechter.... alhoewel de gemachtigde ambtenaar (gemeenteontvanger) ook een dwangbevel kan uitschrijven dacht ik.
http://www.parkereninantwerpen.be/parke ... sprocedure" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis
Berichten: 3294

#3 , 19 sep 2012 18:37

Ik zie eerlijk gezegd het verband niet tussen het parkeerticket op een ander locatie (kan van iedereen zijn en zegt ook niets over de reële duur dat u daar zou kunnen gestaan hebben) en het treinticket (kan ook van iedereen zijn en als dat van u was toont het niet aan waar u ondertussen met uw auto geparkeerd stond).
Het is aan u om te verifiëren of uw parkeerschijf zichtbaar was bij het achterlaten van uw auto. Zou een makkelijk excuus voor iedereen zijn, niet?

Reclame

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 19 sep 2012 18:42

Mijn vragen heb ik onderaan mijn post geplaatst. Het gaat over of ik recht heb tot uitstel van betaling. Niet op recht tot het niet betalen van de retributie.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 19 sep 2012 18:49

Als in de gemeentereglementen staat dat u een retributie in stukken mag betalen dan ja anders neen.
Bij mijn weten hebt u het recht om niet te betalen.... maar .... als u niet betaald volgt er een dwangbevel met deurwaarder of een dagvaarding voor de bevoegde rechtbank.
Stadsbestuur dient haar eigen regels na te leven ..... is er in het reglement voorzien dat ze daarvan af kunnen wijken?

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 19 sep 2012 18:53

De retributie vond plaats in Roeselare, op hun website vind ik enkel terug dat ze hiervoor samenwerken met het bedrijf parkeren nv. Waar kan ik het reglement zelf terugvinden?

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 19 sep 2012 20:18

Hier misschien eens proberen
http://www.roeselare.be/bestuureninfo/s ... menten.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
en blijkbaar heeft toezichthoudende overheid geen bezwaren gehad met deze retributieregeling.

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 19 sep 2012 22:07

Bedankt.

http://www.roeselare.be/media/documente ... 012bis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

artikel 12
De gemeenteraadsbeslissing dd 20.09.2010 voor een periode van ingaand op 01.10.2010 en eindigend 31.12.2012 houdende de heffing van een retributie op het parkeren van voertuigen wordt hierbij ingetrokken met ingang van 01.06.2012.

Wat wordt hiermee bedoeld? Ik heb die zin nu 10 keer gelezen en ik begrijp niet wat het laatste stuk betekent?

Lightning

#9 , 19 sep 2012 22:19

Dat wil zeggen dat vanaf 1 juni 2012 het retributiereglement dat bestond niet langer van toepassing is. Vanaf die datum geldt het retributiereglement dat is gestemd tijdens de gemeenteraad van 21 mei 2012 (en dat is weergegeven in de notulen).

gehuigert
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 19 sep 2012 22:21

Dat wil zeggen dat vanaf 1 juni 2012 het retributiereglement dat bestond niet langer van toepassing is. Vanaf die datum geldt het retributiereglement dat is gestemd tijdens de gemeenteraad van 21 mei 2012 (en dat is weergegeven in de notulen).
Kan ik deze notulen ook online terugvinden of niet?

Lightning

#11 , 19 sep 2012 22:29

Via onderstaande link kan U ook de notulen van 20 september 2010 terugvinden:
http://www.roeselare.be/bestuureninfo/s ... n/2010.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

jinan
Berichten: 107

#12 , 20 sep 2012 08:46

Ik dacht dat je parkeerschijf/ticket ten allen tijde goed zichtbaar moet zijn.
Ik heb een open dak aan mijn auto en als ik dit open laat staan, leg ik iets op mijn ticket, zodat het niet kan weg waaien, ik wil het risico niet nemen

Justiceseeker
Berichten: 354

#13 , 20 sep 2012 09:58

Hallo,

Ik heb onlangs een parkeerretributie ontvangen wegens geen parkeerschijf. Nu had ik deze wel geplaatst, maar is deze gevallen bij het verlaten van de auto.

Via een parkeerticket op een andere locatie waar ik betalend moest parkeren en een treinticket kan ik bewijzen niet langer dan twee uur in deze blauwe zone gestaan te hebben. Deze opmerkingen (samen met het feit dat mijn parkeerschijf gewoon gevallen was) heb ik doorgegeven aan het parkeerbedrijf, maar deze geven enkel als antwoord dat deze redenen niet wettelijk zijn om geen parkeerschijf te plaatsen en dat ik toch moet betalen. Nu had ik deze redenen enkel doorgestuurd in de hoop een menselijke reactie te krijgen, maar dat was ijdele hoop.

De retributie moet op 25 september betaald worden. Ik vroeg uitstel van betaling, opdat ik juridisch advies kan inwinnen (en dit vraagt tijd). Intussen heb ik ook het stadsbestuur op de hoogte gebracht ( ik vind namelijk dat een retributie van 25 euro totaal niet in verhouding staat met de situatie) en dit stadsbestuur gaat de kwestie op een vergadering met het parkeerbedrijf bespreken op 27 september.

Ik heb deze vraag tot uitstel van betaling tweemaal geformuleerd en deze is tweemaal door het bedrijf genegeerd. Nochtans belooft het bedrijf binnen de 48u een antwoord te sturen, wat het niet deed. Nu heb ik hen zelf gestuurd dat ik in hun stilzwijgen een positief antwoord zie, maar dat zal dit bedrijf wel niet accepteren...

Mijn vraag is dus: kan ik een antwoord afdwingen van dit parkeerbedrijf? En heb ik wettelijk gezien recht op uitstel van betaling als ik de betaling betwist? Kan het bedrijf mij aanmaningen tot betaling (tegen een hogere prijs, uiteraard) sturen, ook al betwist ik de betaling en heb ik uitstel gevraagd?

In de hoop verduidelijking te vinden,
Gehuigert

"Mijn vraag is dus: kan ik een antwoord afdwingen van dit parkeerbedrijf? En heb ik wettelijk gezien recht op uitstel van betaling als ik de betaling betwist? Kan het bedrijf mij aanmaningen tot betaling (tegen een hogere prijs, uiteraard) sturen, ook al betwist ik de betaling en heb ik uitstel gevraagd?"

Om problemen te vermijden best de retributie betalen; wat U niet belet deze te betwisten en de officiële houding van het gemeentebestuur nu af te wachten. Neen, U kan een antwoord van het parkeerbedrijf niet afdwingen. Ja, indien niet betaald, kunnen verdere stappen genomen worden met extra financiële gevolgen.

Verwacht niet teveel reactie van zulks bedrijf. De filosofie is zo snel mogelijk de waarborgen aan het gemeentebestuur recupereren en winst maken... .

De aanpak dient zowat met een belastingstaxatie vergeleken: eerst betalen terwijl U verzet aantekent.

Justiceseeker

PS. Wat de "fout" zelf betreft, kunnen we uw misnoegen best begrijpen.

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 20 sep 2012 10:41

Begrijpen wel maar zoals reeds gezegd opzet is niet vereist.
Bij niet betalen riskeert u de extra kosten ook te moeten betalen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”