Boete rood licht

rauschmichael
Topic Starter
Berichten: 3

Boete rood licht

#1 , 17 sep 2012 16:37

Hallo ,

Misschien kan er iemand raad geven omtrent het volgende?

Ik kreeg op 29/8 een boete in de bus. ( openbaar ministerie ( parket des konings sectie Turnhout)Ik zou op 2/2/2012 inbreuk hebben gedaan te Mol op art 5/61.1.1. KB1/12/1975
Echter heb ik geen bijkomende informatie enkel dat ik verzocht ben om 160€ te betalen niet later dan 18/10/2012

Dit vond ik nogal merkwaardig , normaal is er steeds meer uitleg op een PV.
Wie heeft de inbreuk waargenomen , het adres waar dit gebeurde en het tijdstip,er was geen onderbouwende documentatie bij, geen foto, geen ijkingsrapport , ....
Hier heb ik niets .... enkel hoe ik kan betalen of dat ik een advocaat mag raadplegen.

Het geeft mij zo een beetje het gevoel dat dit is omdat ik met een franse wagen rij ?
Hoe dan ook ...
Ik heb hen gebeld , ze zouden een foto hebben maar die krijg ik niet tenzij ik ter plaatse ga en daarbij het duurt tot 3 weken om deze op te vragen ??????

Is dit zo een geval waar je zomaar moet betalen ??

Wat kan ik doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 sep 2012 16:45

Weer een raar verhaal.
Politie stelt vast dat u een rood licht hebt genegeerd.
Van dit PV wordt een afschrift naar u gestuurd met de mogelijkheid om een antwoord te formuleren.

Indien u niet/wel reageert of wel zal u na verloop van tijd een minnelijke schikking krijgen van het parket.

Bij niet betalen zal parket zaak voor de rechtbank laten voorkomen.

Al die zaken die u opnoemt moeten niet bij de minnelijke schikking zitten.
)Van wie was de auto en waarom is het afschrift niet bij u aangekomen ( leasingwagen/adres titularis niet correct)?

rauschmichael
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 sep 2012 11:32

Beste , ik heb geen afschrift gekregen, enkel een betaalstrook
De wagen is idd een firmawagen .

Het spijt mij maar dan kunnen zomaar boetes uitgedeeld worden , het minste is om de boete onderbouwd te verturen ,

U weet toch ook graag waar u voor moet betalen . zeker tegenwoordig niemand heeft zomaar geld teveel.
Zeker niet voor vadertje staat om hun budgetaire put op te vullen !
Ik wens gewoon te weten of ik dit kan tegenspreken .

mvg

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 18 sep 2012 11:35

En wie heeft de boete naar u gestuurd? Rechtstreeks van het parket, of doorgestuurd door de firma? Als het een firmawagen is, lijkt het mij logisch dat zij eerst alles toegestuurd krijgen, en dit dan aan u bezorgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2012 11:38

Vermoedelijk is het pv opgestuurd naar de firma op wiens naam de wagen staat.

U hebt het recht te vragen het dossier in te zien. Dan zal u kennis kunnen nemen van het pv.

U moet dus niet zomaar betalen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 sep 2012 11:46

Maar als je niet tijdig betaald komt de zaak voor de rechtbank, en dit enkel en alleen maar omdat de eigenaar van de wagen u niet alle dokumenten tijdig heeft doorgestuurt.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 18 sep 2012 11:52

Enveloppe bijhouden dus, hopelijk met poststempel om aan te tonen dat u niet eerder op de hoogte was.

rauschmichael
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 18 sep 2012 14:35

ja PV werd naar bedrijf gestuurd opgemaakt 29/8, PV werd gestuurd door procureur .

Mij gaat het vooral om de vorm ....

Ik weet met moeite wanneer en waar ik de overtreding heb begaan !
Dat lijkt me toch niet kunnen .
Normaal heb je in je pv toch precies tijdstip en plaats van de overtreding .

mvg

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 18 sep 2012 14:38

Normaal krijg je 2 brieven, een 1e waarin de overtreding beschreven staat, en een 2e met vraag tot betaling. Waarschijnlijk heeft het bedrijf de 1e niet doorgestuurd.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 sep 2012 15:33

Zou je ondertussen eens niet met de leasemaatschappij kontakt opnemen? Dan zal je zeker weten wat en waar werd gedaan.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 18 sep 2012 16:18

Zoals reeds gezegd als eigenaar een leasingfirma is en voertuig aan een firma X geleased wordt en die firma die papieren niet aan u doorgeeft ... dan is dat een niet de fout van het parket of politie.
U zal daar dus eerst duidelijkheid moeten over geven en zoeken.
Wat u hebt gekregen zal een document zijn met algemene gegevens van het parket met nr waar en hoe te betalen .
Ik weet zelfs niet of er het PV nr opstaat.
Wat u nu hebt gekregen is al het volgende stadium ...gezien niet gereageerd op brief politie ( komt van bPost - die zorgen voor de afwikkeling van minnelijke schikkingen)
is nu het parket reeds aan bod.
Foto's kan men inzien ter griffie (hangt van arrondissement tot arrondissement af) indien men niet akkoord gaat.
Dus PV is opgesteld door bevoegd personeel - als het een flitspaal is geweest is er een foto anders is er de vaststelling.
Afschrift PV en brief (voorstel MS) zijn verstuurd maar daar is nooit op geantwoord.
Waaruit blijkt dat het niet onderbouwd is?

PS Nogal wat leasingfirma's rekenen nog een administratieve kost van pakweg €15 voor het doorsturen van de brieven.
Misschien betaald uw firma die niet?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”