Parkeerverbod borden pas op dezelfde dag geplaatst

Xo0
Topic Starter
Berichten: 3

Parkeerverbod borden pas op dezelfde dag geplaatst

#1 , 16 sep 2012 19:07

Toen ik in maart naar mijn werk wou vertrekken (rond 8u) merkte ik dat ze aan het takelen waren. Mijn auto was al getakeld en weg..
Van het begin vond ik het heel bizar. Mijn vriendin haar auto was een half jaar eerder getakeld en waarschijnlijk volkomen terecht. We woonden toen nog maar net in Hasselt centrum en waren die verkeersborden nog niet gewoon. Na dit ene voorval zijn wij beide gewaarschuwd en is het bijna een 2de natuur geworden om te kijken als er geen borden staan waar we parkeren.

Ik herinnerde me nog klaarhelder de vorige dag toen ik de auto net om te bocht had gezet, dat er geen borden stonden. Ik had mijn auto net achter een ander permanent bord gezet. Ik herinnerde mij nog heel goed dat ik om de bocht reed, naar dat bord keek om te kijken als er geen tijdelijk bord bij stond. Toen ik zag dat ze aan het takelen waren, stond dat klungelig tijdelijk parkeerverbod bord pal naast het permanent bord. Op dat punt dacht ik nog van hoe ik dit niet gezien kon hebben.

Even later kom ik het op werk aan en komt een buurman en tevens collega naar mij die ook vernomen had dat mijn auto getakeld was. Deze persoon is zijn auto ook moeten verzetten omdat hij hoorde dat ze aan het takelen waren (hij woont net om de bocht). Toen hij zijn auto ging verzetten zei de inspecteur van de verkeerspolitie tegen mijn collega dat 8 van de 9 parkeerplaatsen gebruikt waren (ook al raar dat er zoveel verkeerdelijk geparkeerd stonden wanneer de borden er zogezegd 48u stonden). Ze hadden uiteindelijk 6 van de 8 bewoners kunnen bereiken via de nummerplaat. Omdat mijn auto een leasing wagen is van het bedrijf konden ze mij persoonlijk niet bereiken. Nu beweert die collega ook bij hoog en bij laag dat de avond voordien daar geen borden stonden. Deze persoon is er ook zo zeker van dat ik hem mocht opgeven als getuige (eigen initiatief).

Ik heb deze verklaring ook opgegeven en heb de gebruikelijk PV en waarschuwing in mijn bus gehad. Nu 6 maand later krijg ik een brief van het openbaar ministerie dat ze mij toch schuldig hebben bevonden en dat ik 60 euro moet betalen. Heb ik geen recht om voor te komen en mijn verhaal te doen? Op basis van wat hebben ze die beslissing genomen? Ik heb geen notie gekregen wanneer dit voor kwam of iets dergelijks..

Is dit een normale procedure? Kan ik hier nog iets tegen doen?
Als ik weet dat ik in fout ben, heb ik geen probleem de gevolgen te dragen, maar dit lijkt mij echt niet fair..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 16 sep 2012 21:17

60 Euro voor een takeling? Wat een raar bedrag.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 16 sep 2012 21:41

PV en waarschuwing...leg dat eens uit?
Wie heeft de borden geplaatst.
Waar is het verslag met vermelding welke wagens er al stonden?
Normaal moet de politie dat hebben.
In Antwerpen dient het 'standaard' te worden bijgevoegd bij elke vraag parket.
Geen verslag .... zo wie zo sepo.
Wel verslag en toch getakeld ==> Administratieve akte takeling ten laste van Stad Antwerpen en GEEN PV.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 16 sep 2012 21:58

De auto van mijn schoonzoon werd verleden jaar adminstratief getakeld en ik weet zeker dat hij niets heeft moeten betalen.

Xo0
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 17 sep 2012 08:44

Neen de takeling was 150 euro. Deze was al betaald (anders kreeg ik de auto niet terug). Deze was ik ook van plan terug te vorderen via de stad.
De PV was 50 euro en dit is nu 60 euro geworden. Dit is allemaal in de stad Hasselt. Dit vonnis is gevallen zonder ik er iets van wist en zonder ik mij kon verdedigen.

De PV was door de inspecteur die de "overtreding" heeft vast gesteld. Als ik deze dadelijk betaald zou hebben zou ik mijn schuld hebben toegegeven. Ik heb daarna dus een herinnering van betaling in mijn bus gehad. Bij de politie hadden ze mij ook aangeraden deze niet te betalen als ik zeker was van mijn onschuld. Maar nu dus 6 maanden later moet ik deze toch betalen (en 10 euro administratie kosten).

I.v.m. dat verslag, in de brief stond ook dat ik alle documenten kon opvragen maar dat mij dat dan geld ging kosten. Ik was wel vrij een advocaat te raadplegen, maar dat lijkt mij dan weer overdreven voor die 60 euro..

Ik voel mij machteloos terwijl ik quasi zeker ben, dat ik in mijn recht ben!

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 17 sep 2012 11:38

Indien u deze niet betaald wordt u gedagvaard voor de politierechter.
U zal eerst moeten bewijzen dat u er stond VOOR de borden werden gezet.
De redenering van borden moeten 24 uur op voorhand geplaatst worden is van geen tel.
Vanaf het ogenblik dat ze er staan MOETEN ze gerespecteerd worden dus de enigste verdediging is de lijst die wordt opgesteld OP het ogenblik dat de borden worden geplaatst waar de wagens worden vermeld dat uw wagen er al stond.
Die lijst moet zowiezo bijgevoegd worden bij het PV. Dus kan u hen opvragen.
Als uw verweer was ... voertuig stond er al en borden zijn daarna geplaatst moet pdK zeker die gegevens opvragen.
U kan bij politie een bijkomende verklaring afleggen waar u vraagt deze lijst bij het PV te voegen.
Of een brief naar pdK Politierechtbank (met alle nodige refertenummers)waarin u dat ook vraagt.

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 17 sep 2012 12:18

En als u rechtsbijstandsverzekering hebt, is het ook het moment om hen in te lichten...

Xo0
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 17 sep 2012 13:04

Ik was inderdaad vandaag al van plan de rechtsbijstandverzekering te contacteren. Blijkt dat we die automatisch hebben op't werk.

Wat betreft de lijst van auto's die er staan als de borden worden geplaatst, door wie wordt deze opgesteld? Door de mensen van de stad of door een inspecteur van de politie? Ik kan mij toch niet voorstellen dat de politie de stad overal volgt waar deze borden plaatst..?

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 17 sep 2012 13:06

Diegene die ze plaatst en die wordt doorgestuurd naar radiokamer politie

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”