Iemand raad?? Politierechtbank

Bniboy
Topic Starter
Berichten: 2

Iemand raad?? Politierechtbank

#1 , 16 sep 2012 03:29

Hallo,

Ik ben vorig jaar achtervolgd door een agent in burger en op een
slechte moment. ik had haast, heb toen een paar grote overtredingen
gedaan en heb dan een paar dagen later een brief gekregen met de
feiten er op. Heb die ingevuld en binnen gedaan bij de politiebureau.

nu 1jaar later een een dagvaarding gekregen voor mijn feiten nu mijn
vraag is of iemand ervaring heeft of weet wat voor straf ik krijg (
geldboeten hoeveel en of mijn rijbewijs wordt ingenomen..)

Feiten:

*2x rood licht ( 3 de graad)
*2x witte doorlopende streep (3 de graad)
*verkeerstekens niet na leven, rijden op verkeersmarkeringen ( 3de graad)
*andere bestuurders gehinderd hebben en plotsling remmen wanneer dit
niet om veiligheidsredenen vereist is...  ( 1ste graad)

Dus 6 overtredingen waarvan 5 keer 3de graad is en 1 van 1ste graad.
Ik moet volgende maand verschijnen voor de rechtbank en heb echt
schrik voor een grote straf! en op het gebeuren van de feiten had ik
minder dan 2 jaar mijn rijbewijs dus beginnende chauffeur.

Kan iemand mij al vertellen wat de rechter ongeveer gaat uitspreken of
aan welke straf ik mij kan verwachten, ik heb al een advocaat onder
armen genomen.

hopelijk kan iemand mij meer vertellen AUB!

Alle informatie is welkom!

Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 16 sep 2012 08:50

Mijn prognose:
Geldboete: Ja
Rijverbod: Ja
Herstelonderzoeken: Ja + theoretische en praktisch examen rijbewijs opnieuw te doorlopen
+ gerechtskosten, bijdrage fonds slachtofferhulp

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 16 sep 2012 09:35

Een beginnend chauffeur, met deze overtredingen? Ik vrees dat de rechter hier wel eens een voorbeelddossier van zal durven maken, en zeer zware straffen gaat uitspreken.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 16 sep 2012 21:29

Ik geef je hieronder de bedragen mee, dan kan je zelf al eens iets of wat proberen uitrekenen van het minimum en maximum bedrag dat je te wachten staat.

Voor de vijf overtredingen van de derde graad, vijf keer onderstaand bedrag dus:

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Voor de overtreding van de eerste graad:

§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.

* Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen).
* Daarbovenop: 150 euro verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds. (In geval van 1 totaalbedrag 1x, indien aparte veroordelingen: 150 euro per veroordeling dacht ik)
* Daarbovenop: gerechtskosten.

* Eventueel kan een deel van de boete voorwaardelijk worden uitgesproken (maar ik zou er niet al teveel op rekenen dat een groot deel voorwaardelijk zal zijn)

* Een rechter moet al bij 1 veroordeling voor een overtreding van de derde graad een beginnend chauffeur veroordelen tot een verval van het recht tot sturen, en het terugkrijgen van uw rijbewijs afhankelijk maken van minstens theorie en/of praktijkexamen. Dat wordt zo goed als zeker helemaal opnieuw beginnen.


Kijk mischien alvast eens na, of jouw verzekeringspolis een eventuele rechtsbijstand voorziet. Zo ja, maak hier alvast gebruik van. Ga zelf naar de rechtbank, zo toon je toch enigszins aan dat je de zaak wel degelijk ernstig neemt. Maar overleg voorafgaandelijk eens met je advocaat wat je wel en niet gaat antwoorden. ttz: De kans is groot, dat als je zelf gaat, de rechter zich ook tot jou persoonlijk zal richten. En het lààtste wat je zou willen, is hem/haar (nog 's extra) tegen de haren instrijken door een onhandig geformuleerd antwoord.

Ik hoop dat je hier al iets aan hebt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Bniboy
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 sep 2012 11:25

Bedankt voor jullie informatie, maar kan dit zomaar dat een agent in burger je gewoon opschrijft zonder je tegen te houden?
Is het dan niet zijn woord tegen die van mij?

kan ik pleiten voor werkstraf voor mindering van geldboeten?

Bedankt alvast!

Lightning

#6 , 17 sep 2012 11:32

Ja dat kan zomaar. Agenten zijn beëdigd en hun vaststellingen en bijhorende verklaring wordt verondersteld correct te zijn. U zal dus het tegendeel moeten bewijzen als U in de rechtbank beweert dat de vaststelling van de agent niet klopt.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 17 sep 2012 11:40

eens lezen:
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”