Autocontrole ( keuring) vergeten...

Harry27
Topic Starter
Berichten: 9

Autocontrole ( keuring) vergeten...

#1 , 15 sep 2012 14:38

Beste,

Deze morgen controle gehad van politie.

Ik was vergeten om mijn auto naar de keuring te doen.
Nu heb ik een week de tijd om dit te doen, of anders over de 1000 euro boete zeiden ze me.

Er zijn wel wat mankementen aan mijn voertuig, maar die wordt binnen 2 weken niet meer gebruikt.

Als mijn auto niet door de keuring komt, en ik gebruik hem niet meer erna, moet ik die dan terug helemaal in orde brengen ?
Is weggegooid geld, want men nieuwe wagen zou er dan al zijn.( en deze auto ga ik niet doorverkopen, die zet ik in men tuin)

Bedankt voor uw hulp alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 15 sep 2012 15:40

Is er PV opgesteld door politie , of moet u het voertuig ( geldig keuringsbewijs ) binnen de week voorleggen aan politie ?
U mag niet rijden zonder geldig keuringsbewijs.
Als auto buiten gebruik gesteld wordt dient u het inschrijvingsformulier terug te sturen . Er moeten dan uiteraard geen kosten meer aan gemaakt .
Om verdere moeilijkheden te vermijden kunt u de keuring alsnog laten uitvoeren . Al naargelang de ernst van de gebreken hebt u een zekere tijd om dit in orde te laten brengen , en mag het voertuig eventueel nog 2 weken rijden met voorlopige keuringskaart. Bij zware gebreken wordt het verboden tot het verkeer met onmiddelijke ingang .( alleen nog naar garage rijden , of definitief naar uw tuin ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2012 16:57

En als je nu onmiddellijk het voertuin in uw tuin zet, en de nummerplaten terugstuurt. Is er dan nog een keuring nodig?
Je zou dan tijdelijk een voertuig kunnen vragen in de garage waar je uw nieuwe wagen gekocht hebt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 15 sep 2012 17:48

Er is PV tegen u opgesteld dus MOET u naar de controle ... u had dat al moeten doen.
In principe had politie u per direct naar controle kunnen sturen.
U gaat indien u geen geldige keuring kan voorleggen zo wie zo vervolgd worden.
En dat wordt met uw redenering grote kans voor rechtbank.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 sep 2012 21:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Harry27
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 15 sep 2012 19:53

@Franciscus

Dus als ik naar controle ga, en er niet door geraak, gewoon die fiche opsturen met de melding dat ik deze auto niet meer op de openbare weg zal gebruiken, is dat voldoende ?

ook met de melding dat ik een andere auto zal gebruiken ?

En vandaag konden ze me niet naar controle sturen in A'pen, alles dicht, ik heb geen slechte bedoelingen hoor, ..

wet is wet !

Maar wat als ik er niet door geraak ? moet ik die kosten nog doen als ik er geen gebruik meer van ga maken ?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 15 sep 2012 21:45

Maar wat als ik er niet door geraak ? moet ik die kosten nog doen als ik er geen gebruik meer van ga maken ?
Harry ,
Als u PV ontvangen hebt is dit hoogstwaarschijnlijk boete . Wet is wet zoals u zegt....
Als u nog van voertuig wenst gebruik te maken ( ook al is het maar 2 weken ) MOET u naar keuring .
Als u géén gebruik meer van maakt ( inderdaad goede suggestie van mava105 - meeste garages hebben vervangwagens ) : INSCHRIJVINGSBEWIJS opsturen naar DIV.( niet de nummerplaten ) .
U hoeft persoonlijk niets te melden ( alleen opsturen ) .
Als u naar keuring gaat , en er niet door geraakt : zie mijn antwoord boven . ( geen kosten aan maken ) .
PS Franciscus is buitengewoon streng vandaag . :twisted:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 15 sep 2012 22:16

De vraag is niet wat u met de wagen gaat doen.
U moet wel naar de keuring gaan ..... groen of rood heeft hier geen belang.
De vaststelling IS al gebeurd ...u krijgt alleen een kans u in regel te stellen op de wijze die voorzien is bij de wet.
Het niet opvolgen van die 'gunst' ...wil zeggen dat parket u (kan) vervolgen voor die inbreuk.
En dan kan u perfect beslissen OF u dan de wagen uit het verkeer zal nemen.

Let wel als u de nplt bijhoud hebt u een beperkte tijd om op die nummerplaten een andere wagen in te schrijven.
Maar doe dat enkel ALS u al nieuwe platen had...de oude moeten zo wie zo worden ingeleverd.

Wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Artikel 4
§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
De bepalingen van hoofdstuk VII van het eerste boek, alsmede artikel 85 van het Strafwetboek zijn mede van toepassing op die overtredingen.
In geval van herhaling binnen twee jaar na een in kracht van gewijsde gegane veroordeling wegens dezelfde overtreding, mag de straf niet minder zijn dan het dubbel van de straf die vroeger wegens dezelfde overtreding is uitgesproken.
De politierechtbanken nemen kennis van die overtredingen.

Opdeciemen is 6 en frank te lezen als €.
Kosten dacht ik nu € 40
en bijdrage slachtofferfonds is nu €150

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”