rijden met 2de auto (vervangwagen)

desperate-girl
Topic Starter
Berichten: 5

rijden met 2de auto (vervangwagen)

#1 , 15 sep 2012 12:46

Hallo,

Ik heb een vraag over het rijden met een 2de auto.
Mijn verloofde heeft een wagen en ik heb er 1.
Deze staan ieder op kenteken van de bestuurder.
Nu wil mijn verloofde een auto erbij nemen voor de wintermaanden (jeep cherokee) en voor af en toe mee te rijden. Hij is bang dat door de gladheid zijn normale wagen beschadigd wordt.

Hoe is dit in Belgie geregeld want in nederland heb je daar gewoon een kenteken voor en betaal je dus gewoon.

Kan hij gewoon de platen overzetten ?
Melden bij de verzekering ? lijkt me logisch, kunnen er 2 auto's op dezelfde persoon / hetzelfde kenteken staan cq gebruikt worden ?
Hoe zit het met de keuring ?
Ingeschreven in Belgie is het voertuig al wel.

Voor langere tijd is dat niet echt een punt lijkt mij maar juist dat dagje naar de ardennen of als we met de aanhanger moeten rijden vrog ik mij af hoe dit te werk gaat in Belgie ?

Bedankt weer..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 15 sep 2012 13:10

Als het voertuig is ingeschreven en dus een nummerplaat heeft wat is dan het probleem?

Ik vrees ervoor.
Lees regelgeving inzake inschrijving:
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-200701" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gebruiken van een nummerplaat op een ander voertuig houdt in dat
het niet ingeschreven is
het derhalve vermoedelijk evenmin verzekerd is.
Het bijgevolg met beslag bezwaard zal worden.

Wat gebeurd er ondertussen met het andere voertuig?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 sep 2012 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 15 sep 2012 13:17

In België is het kentekenbewijs ( nummerplaat EN inschrijvingsbewijs ) voertuig gerelateerd , en niet bestuurder gerelateerd .
Dit wil zeggen dat ieder voertuig een eigen plaatnummer en inschrijvingsbewijs dient te hebben , waarvoor ook voor elk wegenbelasting ( hier autotaks genaamd ) dient betaald .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 sep 2012 16:16

Blijkbaar wat verwarring geschept in vorig antwoord :
Nummerplaat blijft altijd bij de bestuurder , gaat niet over naar iemand anders bij verkoop ( dus bestuurder gerelateerd ) . ( wat in Nederland andersom is , dacht ik ) .
Zoals Franciscus schreef is uw probleem ook niet zo duidelijk verwoord .
Uw verloofde heeft auto 1
U hebt auto 2
U wenst een auto 3 in gebruik te nemen , maar uw vraag luidt : " Rijden met 2e auto "....
Zoals u schrijft " platen overzetten " : Mag niet . Bij de dienst wegverkeer ( DIV ) staat nummerplaat geregistreerd op één bepaald voertuig , en dient alleen voor dat specifiek voertuig . Overzetten is strafbaar .
Keuring : nieuwe auto's na 4 jaar ingebruik . Opgelet , indien na aankoop een trekhaak wordt geplaatst moet deze gekeurd worden . Tweedehandswagens elk jaar op uitnodiging keuringsstation of vrijwillig .
Voor het occasioneel gebruik van een 3e voertuig dient u een overeenkomst te hebben met uw verzekering .( niet noodzakelijk een bijkomende polis , eventueel wel een extra premie ) .
De rest vindt u wel in wegcode.be zoals Franciscus aanhaalt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

desperate-girl
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 sep 2012 01:52

Blijkbaar wat verwarring geschept in vorig antwoord :
Nummerplaat blijft altijd bij de bestuurder , gaat niet over naar iemand anders bij verkoop ( dus bestuurder gerelateerd ) . ( wat in Nederland andersom is , dacht ik )
Hallo allemaal,

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Om het een en ander te verduidelijken.
Er komt een 3de auto, de 2de van mijn verloofde. (hij 2 en ikzelf 1) dus een 2de wagen voor hem
In Nederland is een kenteken auto gebonden.
In België is het persoonsgebonden.

Betekend dit als ik een voertuig koop, ik dus wegentaks en belasting betaal voor auto 1, koop ik er dan nog 1 bij,

a: ik betaal wederom taks en verzekering voor dat voertuig maar krijg een andere kentekenplaat op mijn persoon.
b: ik licht de verzekering hierover in en zet het kenteken van mij over op de nieuw aangekochte wagen en mag dan rijden en vice versa als ik in de eerste wagen ga rijden.
c: ik moet het nieuwe voertuig aanmelden en mag vrij wisselen tussen het oude en nieuwe voertuig.

Om maar te zeggen dat ik maandag tot en met woensdag in auto 1 rijdt, donderdag tot en met zondag in auto 2.

Het inschrijven van het voertuig ? Is dit op naam zetten van het voertuig om ermee te rijden ? Of is dit alleen een administratieve handeling voor de koper (dat je de wagen aangekocht hebt. Of je ermee rijdt of niet doet er niet toe) ?

Ik zie namelijk veel auto's staan zonder kentekenplaat en mijn buurman rijdt de ene week in de ene wagen en de andere week in een andere. Dit echter met dezelfde kentekenplaat.
Als hij nu aardiger was dan vroeg ik het aan hem maar het is best een norse man dus heb ik daar geen goesting voor.

Hij wil gewoon met 2 auto's kunnen rijden, afhangend van het weer en omstandigheden.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 18 sep 2012 03:26

Ik zie namelijk veel auto's staan zonder kentekenplaat en mijn buurman rijdt de ene week in de ene wagen en de andere week in een andere. Dit echter met dezelfde kentekenplaat.
Als hij nu aardiger was dan vroeg ik het aan hem maar het is best een norse man dus heb ik daar geen goesting voor.

Hij wil gewoon met 2 auto's kunnen rijden, afhangend van het weer en omstandigheden.
[/quote][/quote]

Aha , uw buurman ....Hier zou u wel eens aardig wat reacties kunnen op krijgen ....
Die auto's die u ziet zonder num.pl. zullen dan wel niet op de openbare weg staan , want dan kunnen ze sowieso getakeld worden .
En het is niet omdat uw buurman in de sloot springt dat u dit ook hoeft te doen ( integratie heeft zijn grenzen nietwaar ? ) .
Het is gewoon illegaal , zoals u het verteld .En er worden veel illegale zaken vastgesteld in België en niet bestraft ; maar wat auto's betreft is de politie behoorlijk streng , daar valt ook makkelijk geld te beuren , en weinigen stappen naar de rechter voor een auto boete en betalen dus vlot .
Mischien is uw buurman enigzinds vermogend , betaald hij vlot een boete na een bekeuring en rijdt daarna vrolijk verder op dezelfde manier .

Terzake :
In uw voorbeeld opties is a/ de enige legale mogelijkheid . b en c zijn verboden . Ik ken niet onmiddelijk de boetes uit het hoofd , iemand anders zal ze hier mischien wel tevoorschijn toveren .( hoogstwaarschijnlijk Franciscus , die kent alle boetes uit het hoofd :wink: )
Voor iedere wagen dus een aparte inschrijving , wegenbelasting en nummerplaat . Met de verzekering kunt u eventueel een deal sluiten , maar niet met ons overheidsapparaat .

Inschrijven wil zeggen : D.I.V. wat staat voor het overheidsbedrijf Dienst Inschrijvingen Voertuigen . Om u te belonen voor uw eerlijkheid krijgt u daarvoor een officieel papier op uw naam , met vermelding van uw plaatnummer en enkele gegevens betreffende de auto in kwestie. ( altijd verplicht in de wagen , wordt sowieso opgevraagd bij een politiecontrole , wordt voorgelegd op de autokeuring enz...) .
Aan de hand van deze gegevens krijgt u de jaarlijkse uitnodiging om de autotaks ( wegenbelasting ) te betalen . Het inschrijvingsbewijs is auto gebonden , dus bij verkoop gaat het mee met het voertuig ( waarbij de persoons gebonden gegevens bij de volgende eigenaar uiteraard veranderd worden .).
Bij aankoop nieuw voertuig betaald u extra inschrijvings belasting , éénmalig , ( bedrag afhankelijk van cilinderinhoud of KW van het voertuig , dus opgelet met een "zware " wagen ) , bij een 2e hands géén extra belasting.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 18 sep 2012 08:26

rijdt uw buurman niet toevallig ook nog met een "garageplaat"? (vroeger alleszinds groen ipv rood met witte achtergrond, nu beginnend met 1-Zxx-xxx als ik me niet vergis). Is al veel mee gefraudeerd...

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 18 sep 2012 10:11

Zonder in detail te treden.
Indien u de nummerplaat van voertuig één op voertuig twee hangt zonder dat voertuig twee gekend is bij DIV (dus geen inschrijving) zal u vervolgt worden voor:
- niet ingeschreven voertuig.
- geen verzekering op dat voertuig ( te controleren via gegevens nummerplaat )en dan blijkt ander chassisnummer van toepassing
- geen schouwingsattest van dat voertuig op die nummerplaat
==> gevolgen beslag op het voertuig wegens niet verzekerd. Eigenaar voertuig/titularis nummerplaat/houder verzekering/bestuurder worden vervolgt voor aangegeven inbreuken en zolang voertuig niet in regel is zal u het niet of alleen tegen bepaalde voorwaarden terugkrijgen.
De verdachte personen worden vermoedelijk eveneens veroordeeld tot een substantiële geldboete (reken op een € 200) alles te vermenigvuldigen met 6 opdeciemen de gerechtskosten, de kosten, een bijdrage van € 150 aan het slachtofferfonds en eveneens een rijverbod. Eerste maal denk ik één maand. Maar kan bij herhaling sterk oplopen. O ja de gevangenisstraf was ik nog vergeten.
Mijn ervaring iemand die voor een derde maal veroordeeld wordt zal al snel aankijken op enkele duizenden €, een rijverbod van een jaartje of 2 ... en verbeurdverklaring van de wagen.
Meestal 'vergeet' de persoon zijn RB dan nog binnen te brengen en dan volgt hier nog een bijkomend rijverbod op ...

Garage (Z-plaat) en proefrittenplaten (ZZ-platen) zijn groen van kleur hebben een jaarvignet en worden net zoals reeds is gezegd zeer strikt in het oog gehouden. De kosten voor verzekering zijn niet mis want een Z plaat wordt belast op vermogen. Proefrittenplaten mogen maar zeer beperkt gebruikt worden.
Het aantal uitgegeven nplt is de laatste vijf jaar drastisch gedaald gezien politie ZEER streng optreedt tegen misbruik.
Vb met een proefrittenplaat boodschappen gaan doen terwijl politie dat ziet of kindertjes gaan ophalen houdt in dat npl per direct met beslag wordt gelegd ... kans om een andere nplt te krijgen is zo goed als nihil.
Elk voertuig dat op de openbare weg wordt gebracht heeft ZIJN eigen nummerplaat en inschrijvingsboekje. Elk voertuig moet verzekerd zijn. Indien van toepassing moet voertuig eveneens een keuringsbewijs hebben en uiteraard het door de firma afgeleverd identificatiebewijs.

Om enig idee te geven de zaakvoerders van een grote garage lieten hun Z platen gebruiken door klanten. ... Boetes konden nooit aan een bepaalde bestuurder worden gelinkt.
Resultaat: Firma heeft quasi geen Z of ZZ platen meer en beide zaakvoerders hebben enkele torenhoge boetes met rijverbod gekregen.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 18 sep 2012 10:12

Iets anders wel RB hebt u een Nederlands of een Belgisch (Europees)

desperate-girl
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 25 sep 2012 09:25

Wederom bedankt.

Wat ik er nu uit begrijp is dat ik net als in nl een 2de wagen gewoon verzekerd moet hebben en de wegentaks dien te betalen.
Eigenlijk hetzelfde als in nl.
Ik dacht namelijk dat je in belgie 1 kenteken had per persoon en dat je dan meerdere auto's mocht hebben en dat het kenteken dan gebruikt mocht worden op de andere wagen.
Je bent dus verzekerd en betaald wegentaks als persoon, niet per wagen. Dit klopt dus niet.

Mijn buurman rijdt niet met groene platen. Vermogend weet ik niet (boeit me ook niet, haha) maar rijdt een redelijk dikke wagen dus het kan zomaar zijn.

Ik heb nog een nederlands rijbewijs en dit wordt snel omgezet naar een belgisch.

Ik kan hiermee aan de slag en zal hem dus zeggen dat er een nieuw kenteken aangevraagd moet worden op de 2de wagen.

Heb ik alleen nog een vraagje over het op naam zetten van een voertuig. De garage heeft dit geregeld voor ons bij de aankoop van de 2 andere wagens.
Hoe kan ik dit doen als ik een 2dehandswagen koop ?
In nl ga je naar een postkantoor en daar schrijven ze de wagen op jouw naam na vertoon rijbewijs ?
Bij div zal dat hier zijn. Moet je dan naar een kantoor of gaat dit via internet ?

Franciscus
Berichten: 38601

#11 , 25 sep 2012 09:44

U moet uw Nederlands RB niet omruilen maar het wel laten registreren bij uw gemeente.
u mag het wel ruilen.
Reden: indien u het RB verliest dan zal uw gemeente een nieuw uitreiken. Alleen de gemeente waar u woont kan dat. Een niet geregistreerd RB kan dus niet omgeruild worden en de Nederlandse gemeente is gezien u er niet meer woont ook niet bevoegd.

Ga langs uw verzekering deze bezorgen u de nodige documenten en sturen deze met hun stempel ( is nodig) naar DIV.
Opletten als u een wagen via particulier koopt.
Moet aanwezig zijn (1) een geperforeerd inschrijvingsboekje (roze kaart) . Geperforeerd omdat het voertuig wettelijk moet geschouwd worden voor een verkoop.
Verkoper is verplicht om naar de keuring te gaan ... en daar te melden dat het een keuring voor verkoop is.
(2) een geldig keuringsbewijs ( groen)
(3)een carpass afgeleverd door de keuringsdienst.
(4) het (Europees) gelijkvormigheidsattest
Best ook nog het onderhoudsboekje van de wagen
En niet vergeten een goede overeenkomst van wat u koopt en in welke staat het voertuig zich bevindt.
Opletten met teksten zoals ... in de staat ... en gekend door de koper ( elementen zoals zichtbare EN verborgen gebreken)
Opletten tussen particulieren is er geen waarborg van toepassing.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”