Rijden met anti-depressiva toegestaan?

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

Rijden met anti-depressiva toegestaan?

#1 , 15 sep 2012 04:53

Mijn echtgenote zit sinds mei 2010 thuis met een zware depressie, hiervoor is ze (uiteraard) in behandeling en krijgt ze medicatie.

Bij haar laatste bezoek bij haar psychiater kreeg ze te horen dat ze volgens hem weer zou kunnen gaan werken.

Los van het gegeven dat ze zich momenteel mentaal nog niet in staat voelt om te gaan werken, zit ze erg verveeld met haar medicatie. Ze werkt als buschauffeur voor De Lijn, in die hoedanigheid vreest ze niet terug te mogen gaan werken zolang ze haar anti-depressiva moet slikken.

Haar psychiater denkt dat dit geen probleem gaat zijn, maar zowel zij, als haar depotverantwoordelijke zijn daar niet zo zeker van. De depotverantwoordelijke was er vrij zeker van dat ze met haar medicatie (prozac) nooit goedgekeurd gaat worden door hun medische dienst (het zou wettelijk niet mogen).

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit nakijken. Bestaat er ergens een lijst van medicatie waarmee niet mag gereden worden, of is dit iets dat ik ergens ga moeten navragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa
Berichten: 174

#2 , 15 sep 2012 08:50

Kunt u geen contact opnemen met de arbeidsgeneesheer van De Lijn? Deze dokter kan u volledig informeren en de nodige beslissingen nemen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 15 sep 2012 09:42

Het is wel zo dat indien ze in staat is om te werken volgens haar behandelende geneesheer, maar hij (of een andere, bijvoorbeeld arbeidsgeneesheer) vinden dat ze het werk dat ze normaal doet niet kan uitvoeren, de werkgever indien mogelijk voor een andere taak moet zorgen. Het niet kunnen uitvoeren van bepaalde taken maakt iemand niet noodzakelijk werkonbekwaam, zelfs als die taken de hoofdactiviteit uitmaken.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 sep 2012 14:22

Lees de bijsluiter van de medicatie, hierop staat normaliter vermeld welke activiteiten bij gebruik ervan dienen vermeden te worden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 15 sep 2012 15:20

Lees de bijsluiter van de medicatie, hierop staat normaliter vermeld welke activiteiten bij gebruik ervan dienen vermeden te worden.
Uit de bijsluiter :
Rijvaardigheid en het gebruik van machines
Dit geneesmiddel kan uw inschatting en coördinatie beïnvloeden. U dient geen auto te rijden of
machines te gebruiken voordat u uw arts of apotheker om advies gevraagd heeft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#6 , 15 sep 2012 17:55

Ze werkt voor een pachter, het zou de arbeidsgeneesheer van die pachter zijn waardoor ze in 1ste instantie zou getest worden. We hebben geprobeerd om de man te contacteren, maar die gaf ons niet echt concrete informatie

De bijsluiter had ik al gelezen, maar voor volgens de psychiater zou het geen probleem mogen opleveren voor te rijden. Hij gaat er bovendien van uit dat haar werkgever geen nultolerantie heeft t.o.v. dergerlijke medicatie.

Een andere activiteit is er (althans in haar huidig depot) niet voor handen. Ik neem aan dat ze haar dan maar ontslaan. U begrijpt mijn dilemma..

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 17 sep 2012 10:38

Ik heb nog nooit gehoord dat antidepressiva rijden gevaarlijk zouden maken. Ik had er alvast geen last van. Natuurlijk bestaan er vele soorten en als uw vrouw ook nog andere medicatie neemt, kan dat invloed hebben.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#8 , 17 sep 2012 11:17

Het zal ook wel van persoon tot persoon afhangen, in geval van mijn echtgenote zijn er aanwijzingen dat het in haar geval niet zonder risico zijn..

Nu, in 1ste instantie zal het van haar werkgever afhangen, en die heeft al bedenkingen geuit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”