aanbrengen van stickers op wagens

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

aanbrengen van stickers op wagens

#1 , 12 sep 2012 14:07

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=22283" onclick="window.open(this.href);return false;

Gegeven. De de politie treedt niet op tegen (al dan niet vermeende) foutparkeerders. Reden: het is ook ver hen niet duidelijk of een OCMW parking openbare weg is, dan wel een privé-eigendom. Zij verbranden liever hun vingers hier niet aan. Omdat ook zij niet weten of nu de wegcode, dan wel artikel 80 van het veldwetboek toepasselijk is.

Personeel grijpt naar andere middelen. Namelijk, het aanbrengen van stickers met een vingerwijzing erop, op de betrokken wagens. Deze stickers zijn in het beste geval enkel met aceton te verwijderen, en brengen mogelijks (lichte) schade toe aan het betrokken voertuig.

Mijn vraag is nu: kan dit zomaar? Of kan de betrokken eigenaar op zijn beurt een klacht hiervoor indienen voor de schade die zijn voertuig hierdoor oploopt?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 12 sep 2012 14:46

Of het privé of openbaar is of openbaar karakter ... dat kan toch eenvoudig worden nagegaan.
Wat staat in de gemeentebeslissingen?
Indien art 87 8° moet toegepast worden kan dat ook redelijk eenvoudig worden waargemaakt.
Ik heb op deze site reeds meermaals enkele hoe te werken gezet (wielklem .. franciscus).
Het plaatsen van een sticker is niet zo'n goed idee.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 12 sep 2012 15:13

Niemand heeft het recht om iemand anders zijn eigendom schade toe te brengen (tenzij in levensbedreigende situaties, hoewel dit ook moet aangetoond worden), ook niet als die andere een wet overtreed. Betrokken eigenaar kan klacht indienen voor vandalisme (het opzettelijke karakter staat hier echter niet vast, en lijkt mij dus niet aangeraden), of een schadevergoeding eisen (burgerlijke zaak, BW artikel 1382 en 1384).

Reclame

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#4 , 12 sep 2012 17:23

Of het privé of openbaar is of openbaar karakter ... dat kan toch eenvoudig worden nagegaan.
Wat staat in de gemeentebeslissingen?
Indien art 87 8° moet toegepast worden kan dat ook redelijk eenvoudig worden waargemaakt.
Ik heb op deze site reeds meermaals enkele hoe te werken gezet (wielklem .. franciscus).
Ik had eigenlijk niet direct een concret geval voor ogen. De vraag ging 'm mij louter om de praktijk die wel 's toegepast wordt om die stickers aan te brengen. (Hoewel er verstandigere alternatieven bestaan, zoals je idd al in andere postings geschreven hebt).
Het plaatsen van een sticker is niet zo'n goed idee.
Zou ik persoonlijk ook denken. Vraag was eigenlijk, of het aanbrengen van die sticker voldoende kan zijn om tegenpartij aan te klagen wegens vandalisme.
Sorry, nu ik mijn eigen posting erop nalees, merk ik idd dat ik mijn vraag wat concreter had moeten stellen. :oops:
Niemand heeft het recht om iemand anders zijn eigendom schade toe te brengen (tenzij in levensbedreigende situaties, hoewel dit ook moet aangetoond worden), ook niet als die andere een wet overtreed. Betrokken eigenaar kan klacht indienen voor vandalisme (het opzettelijke karakter staat hier echter niet vast, en lijkt mij dus niet aangeraden), of een schadevergoeding eisen (burgerlijke zaak, BW artikel 1382 en 1384).
Dank voor je toelichting. 1 klein vraagje hierover nog. Hoe bedoel je precies dat het opzettelijke karakter niet vaststaat? Hoe kan iemand die sticker per ongeluk aanbrengen? Of bedoel je eerder dat degene die de sticker aanbrengt, vooraf niet kan weten dat hij daardoor andermans auto kan beschadigen?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 sep 2012 17:26

Dank voor je toelichting. 1 klein vraagje hierover nog. Hoe bedoel je precies dat het opzettelijke karakter niet vaststaat? Hoe kan iemand die sticker per ongeluk aanbrengen? Of bedoel je eerder dat degene die de sticker aanbrengt, vooraf niet kan weten dat hij daardoor andermans auto kan beschadigen?
Hiermee bedoel ik dat deze mensen (die dit vaak in opdracht doen) vaak niet weten dat ze hiermee schade toebrengen. Mochten ze dit wel weten, en nog steeds stickers aanbrengen (ook in opdracht), dan is er wel sprake van vandalisme.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 12 sep 2012 19:36

Kwaadwillig opzet

limelight
Berichten: 232

#7 , 13 sep 2012 17:55

Heb dit zelf ook al 2 maal meegemaakt, en vroeg me hetzelfde af.
Eerste keer door een parkeerbedrijf van een niet nader genoemde stad. Kreeg een sticker op de wagen gekleefd met de boodschap "uw wagen veroorzaakt hinder" of iets dergelijks. Heeft er maanden aangekleefd omdat ik ze er maar niet af kreeg zonder scheuren en lijmresten.
Onlangs hetzelfde meegemaakt in een ondergrondse parking. Kreeg een sticker op de wagen (en nog geen kleintje) met de boodschap "gelieve tussen de witte lijnen te parkeren". Los van het feit dat de opmerkingen onterecht waren vind ik het "not done" om zomaar stickers op andermands eigendom te kleven.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#8 , 13 sep 2012 18:12

Of het nu gerechtigd is of niet, ik zou logisch redeneren dat het beschadigen van uw auto een vorm van vandalisme is.

Ik zou dan ook bij uw autoverzekering nagaan wat u kunt doen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 13 sep 2012 18:16

Er moet wel een kwaadwillig opzet zijn om strafbaar te zijn.
Het kan wel een burgerlijke vordering zijn art 1382 BW. Causaal verband tussen feit en schade moet wel bewezen worden.

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#10 , 14 sep 2012 11:31

Dank iedereen. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”