Snelheidsovertreding Frankrijk onmogelijk te betalen?

TijlH
Topic Starter
Berichten: 5

Snelheidsovertreding Frankrijk onmogelijk te betalen?

#1 , 10 sep 2012 16:00

Vandaag kreeg ik een snelheidsovertreding in de bus van Frankrijk.
Ik had namelijk 100 gereden waar ik 90 mocht.
Gevolg 68euro boete of 45 als je binnen de 15 dagen betaald.
Allemaal goed maar ten eerste de brief in helemaal in het frans en mijn frans is nu ook zo schitterend niet om alles die daar op staat te verstaan.
Blijkt dat dat die boete ook enkel te betalen is via een cheque (hebben we die hier wel nog?), creditcard (welke ik niet heb en als 22-jarige student ook niet zal krijgen) of een zegel die je enkel in Frankrijk zelf kan kopen.

Ik ben daar maar naar de politie in Nieuwpoort gestapt die het probleem kenden en bij het advies gaven de brief in het 'schof te steken'.

Hoe zit het nu met die boete?
Niet iedereen heeft een creditkaart of niet iedereen kan die krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 sep 2012 16:16

Ga naar uw bankkantoor en vraag daar een cheque voor 68 euro...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3294

#3 , 10 sep 2012 16:27


Ik ben daar maar naar de politie in Nieuwpoort gestapt die het probleem kenden en bij het advies gaven de brief in het 'schof te steken'.
Kan u dat vertalen aub? :mrgreen:

Ach ja die Fransen met hun cheques... Ze betalen er nog steeds hun rekeningen mee en ik zie ze zelfs nog uitgeschreven worden op de markt, voor wat groenten en fruit.
Vermits de kans groot is dat u in de nabije toekomst terug in Frankrijk komt, zou ik toch proberen te betalen. Misschien eens informeren bij de franse ambassade of er geen rekeningnummer is met IBAN en BIC.

De bankcheque is ook een mogelijkheid maar dan zullen ze er in Frankrijk kosten op moeten betalen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 sep 2012 16:28

Gezien u in de buurt van Frankrijk woont, raad ik u aan de boete in Frankrijk te gaan betalen. Anders kan bij een toevallige controle uw wagen in beslag genomen worden tot u betaalt. Dat lijkt me minder handig dan even de verplaatsing te doen om zegels te kopen en de boete te betalen.

Moraelin
Berichten: 319

#5 , 10 sep 2012 17:24

Wat mij vooral tegen de borst stoot in al die soort affaires is de willekeur.... een Nederlander in Belgie zou moeten kunnen beboet worden maar wordt niet beboet omdat ze in Nederland al dat papierwerk niet willen doen. Een Duitser wordt niet beboet in Frankrijk, een belg wel. Wat met een spanjaard in Luxemburg ? Of een Italiaan in Nederland ? Belachelijk. OFWEL iedereen betaalt altijd direct, OFWEL niemand, maar deze zever is echt precies dat...zever. En een rekeningnr. hebben ze niet, dit werd laatst bevestigd in een nieuwsuitzending, blijkbaar leven ze daar nog in de Middeleeuwen, iemand met kwade wil zou er een manier kunnen achterzien zodat u niet kan of te laat betaald en dan zeker het hoger bedrag, hier 68€, moet betalen. Maar dat zal wel weer allemaal geklaag en hypocrisie zijn zeker ?

Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit een boete in het buitenland gehad maar ik kan niet tegen verschillende maten en gewichten, en dat in een "eengemaakt" europa.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 10 sep 2012 17:34

Als België een Nederlander wil beboeten en ze volgen de geeigende procedure is er geen enkel probleem. Maar onze administratie heeft de gewoonte de nummerplaten door te geven op bierviltjes, visitekaartjes, enveloppen, stukken krant enzoverder. Ze hebben nog niet door dat er zoiets bestaat als internet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 10 sep 2012 18:24

Blijkbaar is de zaak met Frankrijk al geregeld - ik vermoed wegens de zware grenscriminaliteit - als eerste.
U mag gerust zijn de andere nabuurlanden volgen.

Wat natuurlijk weer ongelofelijk is dat hoe er kan betaald worden enkel blijkbaar met een kredietkaart kan of op een wijze die in België niet gebruikelijk is.
Net zoals in België kan u best betalen. Zie antwoord JPV.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 10 sep 2012 18:59

Moraelin, ik geef je helemaal gelijk dat dit niet zou mogen kunnen in een eengemaakt Europa en in het belang van alle aangesloten landen.

Dat ze in Frankrijk geen rekeningnummer hebben is onmogelijk, denkbaar is wel dat ze er niet mee willen werken omdat doodgewone overschrijvingen daar nog steeds niet helemaal ingeburgerd zijn anno 2012. Belachelijk is dan wel dat ze een buitenlander traceren en die voorstellen om te betalen op de zeer unieke en ouderwetse Franse manier.
Manlief koopt en verkoopt al eens wat in FR voor zijn hobby en heeft daar al aan volksopvoeding gedaan wat betreft simpele Europese overschrijvingen. Na veel uitleg lukt het meestal wel. Het grappige is dat veel Franse banken over een online bankiersysteem beschikken net zoals wij... maar ze gebruiken het niet, behalve de vele expats die er wonen.

Voor de TS is het technisch mogelijk iemand anders met een kredietkaart te laten betalen maar daar kan je geen mededeling aan meegeven, niet toch?
Optie bankcheque lijkt me nog een valabel idee. Laat de Fransen dan maar de hoge kosten voor het innen van een buitenlandse cheque betalen. Zal hun leren en TS heeft dan volledig aan zijn plicht voldaan.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 10 sep 2012 20:05

Dan zijn hun Duitse collega's een stuk verder.
Heb 2 jaar geleden eens een kleine boete gehad in Aken (snelheidsovertreding)
Amper 2 dagen later zat er al een Duitstalige brief in mijn bus met een overschrijvingsformulier van een Belgische bank in Welkenraet . Er zat ook, (op een afzonderlijk briefje) een korte vertaling bij in het Nederlands en het Frans.
Dat is pas service, alleen spijtig dat je ervoor moet betalen :mrgreen:

freelance
Berichten: 2615

#10 , 10 sep 2012 23:28


Ik ben daar maar naar de politie in Nieuwpoort gestapt die het probleem kenden en bij het advies gaven de brief in het 'schof te steken'.
Kan u dat vertalen aub? :mrgreen:

Een brief "in het schof steken " is locaal juridisch advies voor " verticaal klasseren " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 11 sep 2012 06:43


Ik ben daar maar naar de politie in Nieuwpoort gestapt die het probleem kenden en bij het advies gaven de brief in het 'schof te steken'.
Kan u dat vertalen aub? :mrgreen:

Een brief "in het schof steken " is locaal juridisch advies voor " verticaal klasseren " .
Domme politie, daar in Nieuwpoort. Gaat oom agent dan de gerechtskosten betalen? Steek hen maar in het schof.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

stalone150
Berichten: 13

#12 , 11 sep 2012 11:16

Het is altijd miserie om betalingen te doen naar Frankrijk. Ze gebruiken nog allemaal middeleeuwse methodes om hun betalingen te doen (cheques). Wat wij doen is naar een bank gaan en zij zoeken dan naar het rekeningnummer dat minstens 30 cijfers bevat. Soms gebeurt het nog dat we brieven krijgen dat je nog niet betaald hebt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 11 sep 2012 14:37

Het is altijd miserie om betalingen te doen naar Frankrijk. Ze gebruiken nog allemaal middeleeuwse methodes om hun betalingen te doen (cheques). Wat wij doen is naar een bank gaan en zij zoeken dan naar het rekeningnummer dat minstens 30 cijfers bevat. Soms gebeurt het nog dat we brieven krijgen dat je nog niet betaald hebt.
Als je het hen even uitlegt (of een link http://virements.online.fr/ doorstuurt) is er geen probleem en zoeken ze graag bun BIC en IBAN. Zeker als ze beseffen hoeveel het innen van een buitenlandse cheque hun kan kosten. :D
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

TijlH
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 11 sep 2012 20:27

Ik had ergens in een filmpje gezien dat de boetes niet afdwingbaar zijn in België.
Of is dit ondertussen al veranderd?
Als je dan de franse grens over gaat en je wordt tegen gehouden zou dit wel het geval zijn en zou je wagen in beslag genomen worden tot de openstaande boete betaald is.
Iets in mij wil die boete niet betalen puur door het feit ze niet eens een systeem hanteren die overal in de wereld gekend is (overschrijving) en niet eens een brief kunnen opmaken in het engels of nederlands.

TijlH
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 11 sep 2012 20:52

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... /1.1413517" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”