Verkeersongeval met vluchtmisdrijf

maruiske
Topic Starter
Berichten: 3

Verkeersongeval met vluchtmisdrijf

#1 , 10 sep 2012 11:49

In maart 2012 was ik onderweg naar een vriend van mij in gent toen ik onderweg een telefoon kreeg. Ik ging lang de kant van de weg gaan staan, en kreeg van mijn vriendin te horen dat ze een andere kerel had leren kennen in Frankrijk. Ik moest aan sint-pieters zijn, maar ben in een soort van roes doelloos beginnen rondrijden in gent. Plots wist ik niet waar ik was, en heb voor een voor mezelf nog steeds onduidelijke reden plots mijn stuur omgetrokken,om op het andere baanvak terecht te komen. Met als resultaat dat een andere wagen mij op de zijkant van mijn bumber geraakt heeft. Dan heb de wel heel er domme beslissing genomen van gewoon door te rijden...Waarom? Ik begrijp het zelf niet goed, want het was tenslotte maar een aanrijdingsformuliertje invullen. Ik ben lichamelijk niet meer 100 procent goed(gewrichtsproblemen) en werken als arbeider zit er niet meer in. Ik heb dan een aantal jaren gelden besloten terug naar school te gaan, en zal in jan afstuderen. Echter, als ik een strafblad heb, zal ik mijn toekomstige job niet mogen uitvoeren. Nu is mijn vraag: kan ik de procureur een brief schrijven en hem om een minnelijk schikking vragen? Dit is in gent gebeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 10 sep 2012 14:54

Er is dus al een PV opgesteld door de politie?
Bent u al gedagvaard voor de politierechtbank?
Waren er gewonden?
Wat doet/zegt uw verzekering?

maruiske
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 10 sep 2012 17:09

Ja er is reeds een PV opgesteld. Er waren geen gewonden, aan mijn volkswagen passat was er geen schade, behalve een stukje uit mijn achterlicht. Aan de andere auto( een dikke jeep) was er wel vrij veel schade, (heb de foto's gezien bij de politie) Ik kon het bijna niet geloven. Er waren geen gewonden. Ik ben momenteel nog niet gedagvaard. Mijn verzekering heeft gezegd dat ze zo snel mogelijk de schade gingen vergoeden, en dat ik terug moest langskomen indien ik een dagvaarding in de bus kreeg. Dit om gebruik te maken van gerechtsbijstand.
Mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 10 sep 2012 18:32

Dan gewoon afwachten wat uw verzekering doet.
U zal veroordeeld worden voor vluchtmisdrijf .... gezien wat u hebt verteld.
Indien niets anders dat onder herhaling / voorgaande zou vallen is volgend artikel van toepassing

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk IV : Vluchtmisdrijf
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.

Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch examen, het praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.

§ 3. 1° Met een gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van deze straffen alleen, wordt hij gestraft die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1 of 33, § 2 binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan een van de bepalingen van artikel 33, § 1 overtreedt.

2° Hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 33, § 1, of 33, § 2 , binnen de drie jaar artikel 33, § 2, overtreedt wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot vier jaar en met een geldboete van 800 tot 10 000 euro, of met een van deze straffen alleen en met het verval van het recht te besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed. Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch en praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.

maruiske
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 10 sep 2012 18:34

Jammer, ik zal daar dus hoogst waarschijnlijk buiten wandelen met een strafblad dan.

Mvg

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 10 sep 2012 18:41

Dit wordt zo wie zo geregistreerd niet alleen voor uw strafblad maar ook voor uw rijbewijs.
Hou er rekening mee dat u ook een verval tot sturen zal krijgen al of niet met al of niet de examen en onderzoeken.

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 11 sep 2012 11:07

En de mensen die u aangereden heeft, zijn die OK? Hebben ze al een vergoeding voor hun wagen gekregen zodat ze terug hun kinderen naar school kunnen rijden, en naar hun werk kunnen gaan?
Zorg er voor dat de verzekering de schade vergoedt tegen dat de rechtszaak begint, dan sta je al iets beter t.o.v. de rechter.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”