Parkeerboete

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

Parkeerboete

#1 , 05 sep 2012 20:41

Op 5 sptember 2012, krijg ik plots een parkeerboete van 25 euro in de bus, van een overtreding die reeds van 25/10/2011 geleden zou zijn.(géén parkeerticket)
Op deze brief staat tevens vermeld "herinnering", daar waar ik nooit een eerste voorstel tot betaling heb ontvangen.
Moet ik nu , na 10.5 maanden, deze boete zomaar betalen, terwijl ik langs geen kanten meer weet of ik al dan niet in een betalende parkeerzone stond of niét?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 05 sep 2012 23:35

€ 25 is een retributie.
U hebt niet betaald in een parkeerzone?
Er zal vermoedelijk wel een vaststelling zijn en de laatste tijd zelfs MET een foto.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 06 sep 2012 08:22

25 euro is inderdaad een retributie.
Maar mijn vraag is eigenlijk, of het normaal is dat ik 10.5 maanden na het feit nog een overschrijvingsformulier krijg, daar waar er indertijd géén formulier tussen de ruitenwissers zat of ook thuis niets ontvangen.
Blijkbaar is deze firma (vinci park oostende) reeds eerder veroordeelt voor het opvragen van nummerplaten bij het DIV, ook via het stadsbestuur, zoals ze het momenteel aan boord leggen.

Reclame

Lightning

#4 , 06 sep 2012 09:06

Opvragen van uw gegevens is ondertussen reeds lang wettelijk geregeld. Die vlieger gaat niet meer op.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 06 sep 2012 13:52

Feit dat er geen briefje tussen zat ...veel gehoord excuus.
Maar u krijgt daarna wel een maning wegens niet betalen.
U kan juridische argumenten aanhalen maar ik heb geen briefje gezien, ik weet niet meer dat ik er gestaan heb.... zal niet pakken.
De firma/stad zal wel moeten bewijzen dat ze u brieven hebben gestuurd.
Ze hoeven niet te bewijzen dat u de stukken hebt ontvangen.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 06 sep 2012 17:53

Heb aan die firma duidelijk laten weten dat ik er die dag en uur, wel degelijk was, maar heb gewoon gevraagd mij de bewijzen op te sturen ,dat ik wel degelijk géén ticket heb voorgelegd.
Maar ondertussen blijkt het zéér moeilijk te zijn, gewoonweg te antwoorden op mijn vraag: is het normaal dat er na 10.5 maanden pas wordt gerageerd door die firma?Of moet iedereen maar slikken wat hem wordt opgedrongen?
Beste Franciscus: Iemand van anno 2012, zou moeten weten dat briefjes van tussen de ruitenwissers halen, een nationale sport is aan de kust.Blijkt u blijkbaar helemaal vreemd.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 07 sep 2012 13:03

En DAT is ook niet waar schoonzoon had onze LV geparkeerd in een parkeerticketzone in K. En retributiebon heeft er daaagen tussengezeten.
En ja kan perfect is geen boete maar een retributie. Boete binnen de 14 dagen NA kennis gekregen te hebben van titularis nummerplaat. Daarna de gewone bewijskracht.
Retributie is een gemeentelijke heffing en daar is als ik goed heb een iets langere verjaringstermijn nl 30 jaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2012 14:26

30 jaar? Dat het na maanden nog kon opgestuurd worden, daar kan ik inkomen, maar na 30 jaar? Afin, als het zo is, is het zo, natuurlijk. Lijkt me wel "onredelijk lang". 10 maand lijkt met echter niet "onredelijk lang".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#9 , 10 sep 2012 14:10

Vandaag brief gekregen van Vinci Park Oostende met volgende mededeling: bij het bekijken van de foto's, blijkt dat onze parkeerwachter de verkeerde vaststelling heeft gedaan.
Het is maar om te laten weten, dat je niét zomaar alles moet betalen wat men u plots aanbied tot betaling.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 sep 2012 16:55

Goed zo. Als je inderdaad overtuigd bent dat je niet in fout was, kan je best vragen het bewijs te leveren van uw overtreding. Andere parkeerbedrijven zijn er ook niet vies van om iedereen "preventief" een retributie onder de ruitenwisser te steken, omdat hun systeem plat ligt dat moet controleren of iemand al dan niet via GSM betaald heeft!

Moesten die bedrijven kunnen: ze steken IEDEREEN een retributie tussen de ruitenwisser, en enkel diegenen die reclameren moeten die dan niet betalen. Het zal nog zover komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”