bromfiets B inschrijven als motor

grubbierbus
Topic Starter
Berichten: 1

bromfiets B inschrijven als motor

#1 , 24 aug 2012 13:25

graag had ik geweten of het mogelijk is om een bromfiets klasse b in dit geval een Derbi gpr 50cc in te schrijven als motor
ik heb de bromfiets als sinds m'n zestiende en ben er behoorlijk aan gehacht geraakt, het probleem is dat de bromfiets begrenst moet zijn tot 45km/h en dat dit zo goed als onmogelijk is, onbegrenst loopt deze makkelijk 90km/h
dus nu ik 18 ben hoop ik hem in te kunnen schrijven als motorfiets, maar niemand lijkt te weten of dit echter mogelijk is en of ik dan de cilinder inhoud mag vergroten of de motorblok verwisselen met een 125 cc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 24 aug 2012 14:25

Ik dacht dat bij een bromfiets klasse B een gelijkvormigheidsattest zit.
Ik snap niet waarom het zo goed als onmogelijk is hem begrenst te laten.
Zowel technisch als wettelijk is dat perfect haalbaar.
Als u zomaar de gegevens van de bromfiets veranderd en dan een controle .... dan zal het heel veel kosten.
U kan wel een herkeuring vragen van het aangepaste voertuig.
Goedkoop zal dat niet zijn gezien u de volledige goedkeuringsprocedure zal moeten doorlopen.
De invoerder van de bromfiets kan u al informatie geven en dan de dienst van ik denk economische zaken die homologaties doet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 25 aug 2012 09:49

Alles in de legaliteit brengen is niet mogelijk zonder toestemming van de constructeur... De toelating om van een bromfiets klasse B een motorfiets te maken zal je niet krijgen.

Op het gebied van conformiteit zit je dus met een probleem. Dit heeft als gevolg :

Op het gebied van de verzekering zal je problemen ondervinden. Je zal geen verzekering vinden die een niet-conform voertuig wil dekken.

Een motorfiets moet ingeschreven zijn en uitgerust worden met een nummerplaat. Het voertuig zal je niet ingeschreven krijgen.

Cilinderinhoud vergroten of er een zwaardere motor onder hangen? Daarvoor krijg je zeker nooit een PVG van de constructeur.

Met dank aan wegcode.be, uiteraard :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 27 aug 2012 10:06

De remmen, versnellingsbak het frame....., zijn gehomologeerd/aangepast voor het vermogen van een 50cc. Waarom kan zo'n 50cc tot 90 km/h, denk je: omdat het op een licht frame geinstalleerd is, met kleine remschijven. Een 125cc blok er op steken, zonder aan de andere elementen te denken, is zuivere waanzin. Geen enkele verzekering zal dat willen dekken, de oorspronkelijke fabrikant zal in geen geval de homologatie ondersteunen. Je zal zelf een typekeuring moeten uitvoeren, hetgeen geen sinecure is.

Laat hem begrenzen tot 45km/h of ga er niet mee op de openbare weg. your choice.

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 27 aug 2012 10:31

Wat je ook kan doen is gewoon onmiddellijk een "echte" motorfiets kopen en deze dan fiscaal afschrijven zoals in deze (1 jaar gedateerde) brochure staat: http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... 0_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is natuurlijk op voorwaarde dat je de aankoopprijs kan dragen. Kijk naar puntje 7 voor de fiscale aftrekbaarheid en hoe je een motorfiets mag afschrijven. Voor de correcte manier om dit in te vullen op jouw belastingsbrief, kan je altijd ten rade gaan bij een accountant, je neus opsteken bij de finance afdeling van de firma (indien van toepassing) of een bevriend persoon aanspreken die iets afweet van deze zaken. Kosten van financieel advies van een accountant kan je ook invullen op je belastingsbrief.

Dit volledige antwoord onder voorbehoud dat je effectief werkt of gaat werken dit jaar. Als je verder studeert ben je hier niet veel mee...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”