Sterretje in de voorruit

Ragnarok
Topic Starter
Berichten: 54

Sterretje in de voorruit

#1 , 23 aug 2012 12:09

Ik heb getracht iets terug te vinden hieromtrent hier op het forum doch zonder succes dus stel ik hier mijn vraag maar:
Als iemand op een autosnelweg rijdt en een sterretje in de voorruit krijgt met schade tot gevolg, dient men zijn kosten dan terug te vorderen via het vredegerecht of moet men bij Politie een klacht indienen voor beschadiging van voertuig?
Het is toch moeilijk te bewijzen wie eigenaar is van dat specifieke steentje...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 23 aug 2012 12:22

Bij verzekering schadeformulier indienen, waarbij u de wegbeheerder aansprakelijk stelt.

Om uw zaak sterker te maken kan u best wel onmiddellijk aan de kant gaan staan en politie vaststellingen laten komen doen van uw schade en de staat van de weg (reken op een lange wachttijd op drukke momenten), juiste locatie noteren (kmpunt, rijvak, rijrichting), en ook juiste moment (uur en dag).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2012 12:46

Da's mooi in theorie, maar heeft dit in praktijk ook kans op succes?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Ragnarok
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 23 aug 2012 12:46

Maar het is toch onmogelijk te bewijzen of dit steentje afkomstig is van het wegdek of van bv een vrachtwagen die wat lading is verloren of iets dergelijke?
Is het schadeformulier waar je over spreekt het Europees Aanrijdingsformulier?

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 aug 2012 13:02

Is inderdaad Europees aanrijdingsformulier.

En inderdaad, moeilijk om te bewijzen dat het steentje van het wegdek komt of van ergens anders, maar als het wegdek in slechte staat is, is dit toch al een aanwijzing. Ik weet trouwens uit goede bron dat bij elke schadeclaim het wegdek op de aangegeven locatie wordt nagekeken op putten en andere beschadigingen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”