Geen verzekering / inschrijving

stn
Topic Starter
Berichten: 5

Geen verzekering / inschrijving

#1 , 21 aug 2012 12:31

Hi,

Dit weekend ben ik tegengehouden door de politie.
Ik had net een nieuwe camionette gekocht (3 dagen oud), maar deze moest nog herkeurd worden.
Toch gebruikte ik ze dit weekend al, met platen van m'n andere wagen.

Dus ik kon geen inschrijving en uiteraard dan ook geen verzekering voorleggen.
Ik weet dat ik zwaar in de fout ben gegaan.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die dit nog hebben meegemaakt?

Mag ik mij verwachten aan een rijverbod? (zo ja, hoelang ongeveer: want heb dit nodig voor m'n werk)
Aan welke boete mag ik mij verwachten? (is er een afzonderlijke straf voor de inschrijving en de verzekering?)

Ik heb een blanco strafblad.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2012 12:46

En ook niet gekeurd ?
Ze hebben toch een klem op je wagen gezet ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stn
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 21 aug 2012 12:53

Ja hij is niet gekeurd,

Klem kregen ze niet op de camionnette maar was wel verzegeld.
Ondertussen is deze al opgehaald door mijn garagist, om de wagen in orde te brengen en te keuren (moest binnen 15 dagen groene kaart kunnen voorleggen)

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 21 aug 2012 13:21

Nog maar eens leentjebuur spelen bij wegcode.be :
Inschrijving :

Artikel 2 van het KB 20.07.2001 :

§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.
Strafbepaling, zie artikel 29 van de Wet 16.03.1968 :

Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro

§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.
Keuring :

Artikel 24 van het KB 15.03.1968 :

§1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche en een document « Visuele keuring van het voertuig », voor zover deze documenten vereist zijn.

Dit verbod geldt niet voor voertuigen die zich op de openbare weg bevinden om:
1° leeg en langs de kortste weg de verplaatsing te doen :
a) tussen het station voor autokeuring en de woonplaats of exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;
b) tussen de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig en de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;
2° langs de kortste weg de verplaatsing te doen van de grenspost van binnenkomen in België tot de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of het station voor autokeuring.
Strafbepaling, zie artikel 4 van de Wet 21.06.1985 :

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank (*) of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.
(*) frank moet worden vervangen door euro, deze bedragen moeten vervolgens ook nog worden vermenigvuldigd met de factor 6 (opdeciemen)

Verzekering :

Artikel 2 van de Wet 21.11.1989 :

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Strafbepaling, zie artikel 22 van deze wet :

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro (*), of met een van die straffen alleen.


De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.
(*) bedragen te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)

En artikel 24 van diezelfde wet :

Bovendien kunnen de rechtbanken, in de gevallen bedoeld in artikel 22 :

1° voorgoed of voor een duur van ten minste acht dagen en van ten hoogste vijf jaar de vervallenverklaring uitspreken van het recht om een motorrijtuig te besturen.
De bepalingen betreffende de vervallenverklaring van het recht tot sturen, vervat in de wetgeving op de politie van het wegverkeer, zijn van toepassing op de in het eerste lid bedoelde vervallenverklaring van het recht tot sturen;
Maar ... er is ook nog (onder meer) deze bepaling inzake de definitieve overdracht : artikel 17 van de Wet 21.11.1989.
Op het gebied van de verzekering is dit echter geen overtreding, zelfs al werd de verzekeraar van deze definitieve overdracht niet op de hoogte gebracht. Voorwaarde is wel dat de kentekenplaat van het overgedragen voertuig op het pas aangekochte voertuig bevestigd wordt. Gedurende een periode van 16 dagen vanaf de overdracht van de eigendom van het in de verzekeringsovereenkomst omschreven rijtuig is dit toegelaten.

Kortom :



Prognoses maken is niet aan ons besteed. Weet echter dat de rechtbank - in voorkomend geval - één straf per inbreuk kan uitspreken. Men kan er ook voor opteren om één straf uit te spreken die de gehele lading dekt. Boetes kunnen ook al dan niet voor een deel voorwaardelijk worden opgelegd. Enkel het effectieve deel blijft dan te betalen.
Zijn er ook nog : de zittingskosten (ongeveer 30 euro), de eventuele bijdrage van 150 euro aan het fonds van slachtoffers van opzettelijke gewelddaden (per geldboete vanaf 143 euro; al dan niet voorwaardelijk opgelegd) en de vermelding op het strafblad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

stn
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 aug 2012 13:24

Ok bedankt voor de info.

Hoe lang blijft zo iets op uw strafblad staan?


En moesten er mensen zijn in gelijkwaardige situatie, of die dit al eens hebben meegemaakt, laat gerust iets weten

Groeten,
Stijn

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 21 aug 2012 15:17

Dan hebt u veel geluk gehad. Normaal wordt wagen met beslag gelegd tot voorleggen van een geldige verzekering.
U moet onmiddellijk laten verzekeren anders gaat voertuig zo wie zo niet vrijgegeven worden.
Normaal in arro Antwerpen krijgt u een document dat bij niet in regel binnen de 15 dagen verbeurdverklaring van voertuig zal gevorderd worden.
Als u al een feit zoals intrekken RB, niet verzekerd enz op uw strafblad hebt staan ... dan bent u een recidivist.
In staat van wettelijke herhaling dus.
U mag ook rekening houden met een substantieel rijverbod.
Na veroordeling normaal drie tot vijf jaar ...
En u zal eerherstel moeten vragen, en het dan ook nog verkrijgen, vermoed ik.

stn
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 21 aug 2012 15:23

De verzekering wordt in orde gebracht, dus dat is geen enkel probleem.

Ik heb nog geen feiten op mijn strafblad staan, dus ben zeker geen recidivist.

Wat is een substantieel rijverbod?

3-5 jaar lijkt me wel heel lang voor een eerste fout?

Groeten,
Stijn

stn
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 21 aug 2012 15:29

Op het pv staan de volgende qualifaction des faits:

1) L 21.11.1989 ART 2§1 (défaut assurance)
2) 14 20.07.2001 Art. 2§1 (défaut immatriulation)
3) AR 20.07.2001 Art. 17.§1al.1 (défaut certificat d'immatriculation)
4) AR 15.03.1968 Art 70§1.1° (iets van het blusapparaat dat de datum had overschreden)

Xastheron
Berichten: 719

#9 , 22 aug 2012 14:18

Wat is een substantieel rijverbod?
"van grote hoeveelheid"

Heb toen ik laatst een 2e hands wagen kocht aan m'n verzekering gevraagd hoe ik deze van de plaats van verkoop tot bij mij thuis en tot de keuring kreeg zonder nummerplaat. Ze hebben me toen een attest gegeven waarin staat dat je tijdelijk onder nummerplaat XXXXXXX rijdt (met vermelding van datum en uur aanvang/einde). Dit ter overbrugging van de definitieve nummerplaten. Verzekeringsmaantschappij gaf ook onmiddellijk het kopie tot aanvraag van inschrijving.

Werkt natuurlijk alleen maar als je een nummerplaat hebt liggen of tijdelijk deze van jouw eigen personenwagen/vorige camionette/... kan halen.

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 22 aug 2012 14:55

Eigenlijk mag je nog van geluk spreken: had je tijdens dat kort ritje een ongeval gehad met gewonden (bv een zwakke weggebruiker die door zijn fout onder uw wagen beland), dan was je geruïneerd.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 22 aug 2012 15:29

Xastheron : klopt u bent dan verzekerd enkel niet ingeschreven en dat is voor politie en gerecht een (financiële) wereld van verschil.
U dient wel met de originele nplt te rijden en de eigen wagen BINNEN te zetten.

leeuwke1969
Berichten: 311

#12 , 03 sep 2012 18:18

Mijn man heeft zo ongeveer hetzelfde meegemaakt, enkel dat de wagen in afwachting van nieuwe platen en verzekeringsbewijs langs de openbare weg stond geparkeerd met oude nummerplaten. Buren hebben geklaagd, politie is gekomen, pv opgemaakt (is in het kort, het hele verhaal staat hier ergens in een oudere post). Dagvaarding, 2 maand rijverbod.

Dit ter info.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 03 sep 2012 20:16

Mijn man heeft zo ongeveer hetzelfde meegemaakt, enkel dat de wagen in afwachting van nieuwe platen en verzekeringsbewijs langs de openbare weg stond geparkeerd met oude nummerplaten. Buren hebben geklaagd, politie is gekomen, pv opgemaakt (is in het kort, het hele verhaal staat hier ergens in een oudere post). Dagvaarding, 2 maand rijverbod.

Dit ter info.
Voor de geïnteresseerden:

1) >>> klik
2) >>> klik
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”