Agent beboet op 2 verschillende dagen met dezelfde inbreuken

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

Agent beboet op 2 verschillende dagen met dezelfde inbreuken

#1 , 12 aug 2012 22:15

Help,

Ik werd op 3 dagen tijd door dezelfde agent (vroegere benaming hulpagent) met zijn persoonlijk voertuig werkzaam in een andere zone 45 km verder dan waar het gebeurde, beboet en wel in totaal voor 8 inbreuken op 2 verschillende pv's op 2 verschillende dagen. Deze agent deed mij stoppen en had een walkie talkie in de hand en merkte mij op dat ik niet rechts mocht voorbij steken, wat ik weliswaar herken gedaan te hebben. Maar er onstond een discussie omdat hij op het linkervak bleef rijden ook als was het rechtervak de hele tijd vrij.

Hij heeft mij de 1ste maal gedurende 30 km gevolgd en hiervoor 4 verschillende inbreuken, zoals niet plaatsen van richtingaanwijzers en ook één in 1ste graad. De 2de maal 3 dagen later terug hetzelfde hij neemt blijkbaar dezelfde weg als ik om te gaan werken om hetzelfde uur. Dit maal deed hij mij niet stoppen en volgde hij mij terug de volledige 30 km, maar ik kreeg terug een pv met terug dezelfde 4 inbreuken ook terug één waarvan 1 ste graad.

Erger nog, hij kent blijkbaar mijn moeder en heeft mijn moeder langs facebook gecontacteerd en haar gevraagd met hem contact op te nemen om met hem te praten over mij, gaf zijn telefoonn en gsm nr door langs FB???????????? Ik heb hier bewijs van en hij staat in uniform op facebook en heb dit uitgeprint.

Ik heb die overige inbreuken in totaal niet gemaakt en blijkbaar gaat deze agent zijn boekje te buiten, wat kan ik hier tegen doen?

Kan ik klacht indienen en voor wat, naar Comité P stappen, klacht indienen voor schending van de privacy ?

Is deze agent van politie niet beperkt in zijn bevoegdheden en mag die niet enkel tussenkomen in zijn zone waar hij tewerkgesteld is?

Wie weet hier een antwoord op?


thx
Laatst gewijzigd door chantal477 op 12 aug 2012 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 12 aug 2012 22:34

Agent is bevoegd om vaststellingen te doen op het Belgisch grondgebied. Als U ontkent de overtredingen begaan te hebben zal U dat moeten bewijzen, want de vaststellingen van een beëdigd persoon worden verondersteld te kloppen.
Over zijn gedrag op FB spreek ik mij niet uit (lees: laat ik aan anderen om te beantwoorden).

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 12 aug 2012 23:04

Hij heeft geen actie te ondernemen om u te contacteren en uw gedrag te bespreken, tenzij hij hiervoor opdracht krijgt (wat mij sterk lijkt, rechters zullen uw gedrag wel voldoende bespreken in een rechtszaak als dat nodig mocht zijn). Dat hij dit doet via de FB van uw moeder wijst er tevens op dat hij dit buiten zijn functie om doet, hij kan uw contactgegevens zo opzoeken via zijn werk indien nodig.

Neem alvast contact op met de overste van zijn korps (best langsgaan), en neem dan de prints van de contactpogingen naar uw moeder mee. Ik zou deze ook al doorsturen naar de procureur, daar dit wijst op een ongezonde en onprofessionele interesse in uw persoon. Klacht bij comité P lijkt mij ook van toepassing.

Als u deze stappen neemt, en dan het risico wil nemen om voor de rechter te komen (ontken in elk geval niet de fouten die u wel gemaakt heeft), zou dit wel eens voldoende kunnen zijn voor een rechter om de waarde van het PV te betwijfelen en u op een aantal zaken vrij te spreken. Maar het blijft wel een risico natuurlijk.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 12 aug 2012 23:54

Totaal onprofessioneel en niet goed te keuren.
Doen wat @turaki schrijft

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 13 aug 2012 07:04

Wat betreft het gedrag om uw moeder via sociale media aan te spreken: doen wat Turaki schrijft.

Een agent is niet enkel in zijn werkgebied (of politiezone) bevoegd om vaststellingen te doen, hij mag dat ook elders, zoals eerder al gesteld door Lightning: op gans het Belgische grondgebied.

Wat betreft het rechts inhalen. Kan je mss iets specifieker zijn inzake de omstandigheden. bvb: Waar (bebouwde kom of niet? Wanneer (was het druk verkeer)? Hoe zag de weg eruit qua aantal en indeling rijstroken?
==> Er zijn namelijk krachtens artikel 16.2 aardig wat omstandigheden waarin de wegcode nadrukkelijk stelt dat er van inhalen geen sprake is ..... En sommige dienstdoenders durven dat wel eens over het hoofd zien.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 13 aug 2012 23:05

Op de brug in Temse N16 richting Mechelen, gaat de sneldheid van 50 naar 70 over. Het is daar geen bebouwde kom en een baan met 2 vakken naar dezelfde richting.

Omdat de agent op het linkervak bleef rijden aan 50 per uur en men daar verder 70 mocht doen, heb ik hem rechts ingehaald en ontken ik ook deze inbreuk niet.

Ik ga dus de rest allemaal betwisten en geen minnelijke schikking aanvaarden, mijn moeder heeft reeds contact opgenomen met Interne Controle en zijn rechtstreekse dienstoverste.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 19 sep 2012 18:56

Hoe verder verlopen?

chantal477
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 24 sep 2012 15:57

Onlangs bericht gekregen van Comité P dat ze het verder onderzoeken en dat ze contact gingen nemen met Interne Controle van zijn werkplaats, nog geen nieuws betreffende de bekeuringen van de rechtbank van Mechelen en van onze klacht die we zelf indienden bij het parket van Dendermonde.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 24 sep 2012 16:21

parket Mechelen en Dendermonde zijn twee verschillende arrondissementen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”