Dagvaarding uit België na verkeersongeval 2011

NielsRG
Topic Starter
Berichten: 2

Dagvaarding uit België na verkeersongeval 2011

#1 , 12 aug 2012 10:00

Beste lezers,

Vorig jaar juni ben ik betrokken geweest bij een verkeersongeval in de omgeving van Gent. Op een groot kruispunt, geregeld door een verkeersregelinstallatie, stond ik voorgesorteerd om linksaf te slaan. Het verkeerslicht werd groen en ik sloeg linksaf, hierbij geen rekende houden met het tegemoetkomende verkeer. Hierdoor ontstond een frontale aanrijding met een automobiliste die op de tegenoverliggende weghelft rechtdoor wilde rijden. Zowel de auto van mij als die van haar raakte hierbij total loss. Eén van de inzittenden van de auto, een klein meisje, liep enkele schrammen op bij het ongeval. Zij is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht, waar (voor zover mij die dag verteld is), bleek dat er gelukkig niets aan de hand was.

De schade aan de andere automobiliste en de schade aan de weg zijn inmiddels door de verzekering vergoed. Ik was in de veronderstelling dat het geheel hiermee afgedaan zou zijn, maar ontving gisteren tot mijn schrik een dagvaarding uit België. Ik word beklaagd voor de volgende feiten:

A) als bestuurder van een voertuig op de openbare weg die naar links afsloeg, geen voorrang te hebben verleend aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten, overtreding als zwaar aangewezen door het KB van 7 april 1976 het welk de zware overtredingen van het algemene reglement op de politie van het wegverkeer aanwijst (art. 19.3.3. van het KB van 1 december 1975; art. 29 par.1 al.2 en 38 par.1.3 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - KB tot coördinatie van 16 maart 1968

B) bij een verkeersongeval dat aan zijn/haar persoonlijk toedoen te wijten is, door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen, onopzettelijk slagen of verwondingen te hebben toegebracht aan: XXXXX (art. 418-420 SWB)

Dit is de eerste keer dat ik in België betrokken ben geweest bij een verkeersongeval. Ook heb ik nog nooit een boete gehad in België.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

A) Welke mate van straf kan ik verwachten?

B) De dagvaarding vindt plaats op een doordeweekse dag, om 9:00 uur 's morgens in Gent. Vanwege mijn werk en woonplaats in Nederland is het voor mij erg lastig hierbij aanwezig te zijn. Dit zou betekenen dat ik de dag van te voren al naar België zou moeten reizen, daar overnachten en vervolgens weer terug reizen, met de bijbehorende kosten. Is het nodig zelf bij de dagvaarding aanwezig te zijn?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij verder helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 aug 2012 11:05

Best neem je een Belgische advokaat (raadsman) die u op de rechtbank kan vertegenwoordigen. Als er niemand komt opdagen, hetgeen de rechters doorgaans niet graag hebben, zal je bij verstek veroordeeld worden, en zal de straf; boete een pak hoger uitvallen.
Informeer bij uw verzekering wat je best doet. Indien je een rechtsplegingsverzekering hebt, zullen zij zorgen voor een advokaat.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2012 11:08

U moet de dagvaarding overhandigen aan de verzekeringsmaatschappij die uw burgerlijke aansprakelijkheid dekt. Als er zich toch nog burgerlijke partijen stellen (benadeelden) gaat deze zaak haar aan.

Als deze maatschappij een advocaat aanstelt kan deze u vertegenwoordigen.

Als alle benadeelden vergoed zijn en de verzekeringsmaatschappij die de aansprakelijkheid dekt niet verder tussenkomt moet uw rechtsbijstandsverzekeraar u helpen. Die betaalt dan de kosten van de advocaat, u moet niet ter zitting aanwezig zijn, uw advocaat vertegenwoordigt u.

Reclame

NielsRG
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 12 aug 2012 12:08

Bedankt voor jullie tips. Ik heb direct een mail naar mijn rechtsbijstandverzekering gestuurd en bel hen morgen op.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel zorgen maak. Ben zelf eens gaan kijken wat de straffen zijn voor de twee strafbare feiten en dat is niet mis. Honderden tot duizenden euro's boete, ontzegging rijbewijs en ik zie dat ik voor het "onopzettelijk slagen en verwondingen toebrengen" zelfs tot een gevangenisstraf kan worden veroordeeld.

Is het zo dat een ontzegging van het rijbewijs in België ook in Nederland geldig is?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 12 aug 2012 13:44


Is het zo dat een ontzegging van het rijbewijs in België ook in Nederland geldig is?
Nee. Die is -gelukkig voor u- alleen in België geldig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 14 aug 2012 08:26

Sorry foute post van mij.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”