Verjaring / Stuiting verkeersovertreding

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

Verjaring / Stuiting verkeersovertreding

#1 , 09 aug 2012 21:25

Ik heb een vraag m.b.t. de verjaring en de stuiting van een verkeersovertreding.

Ik begrijp dat de verjaringstermijn 1 jaar bedraagt vanaf de overtreding.
Deze termijn kan gestuit worden door daden van onderzoek/vervolging, dewelke in het dossier zijn terug te vinden.
De maximale verjaringstermijn kan echter slechts het dubbele van de initiële termijn bedragen, i.e. 2 jaar in casu.

Ik stel me nu de volgende vraag:

Stel dat de overtreding op 1/1/2012 heeft plaatsgevonden. Normaal verjaring op 1/1/2013.
Stel dat er 3 daden van onderzoek zijn gebeurd in de loop van het dossier:
1. Eén op 30/1/2012 - stuiting / verjaring opnieuw vanaf nul --> nieuwe verjaringstermijn van 1 jaar gaat in tot 30/1/2013
2. Eén op 30/4/2012 - stuiting / verjaring opnieuw vanaf nul --> nieuwe verjaringstermijn van 1 jaar gaat in tot 30/4/2013
3. Eén op 30/7/2012 - stuiting / verjaring opnieuw vanaf nul --> nieuwe verjaringstermijn van 1 jaar gaat in tot 30/7/2013

Is de zaak dan pas verjaard op 30/7/2013? Of zit mijn redenering fout?

Begrijp ik het dan goed dat het toch niet zo evident is dat een dossier zal verjaren (ondanks vermelding in media e.d.m. dat dit groot issue is), aangezien de procureur wel altijd ergens een opvraging van een strafregister uittreksel zal doen net voordaat de termijn van 1 jaar na de overtreding komt te verjaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 aug 2012 08:12

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...Art.22.De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn. Met die daden begint een nieuwe termijn van gelijke duur te lopen...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).

‘Stel dat de overtreding op 1/1/2012 heeft plaatsgevonden’

De strafvordering van de overtreding verjaart dan op 1/1/2012 + 6 maanden = 1/7/2012. Daden van onderzoek na die datum stuiten de strafvordering niet meer.

Inzake wegverkeer geldt echter volgende afwijkende regeling:
“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en § 3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°.“(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

MadMax
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 11 aug 2012 11:20

Dank voor de toelichting!

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 14 aug 2012 14:03

Bij een overtreding van 1/1/12 zal de verjaring plaats hebben op 1/1/2014. Dit is met een verjaringstermijn van één jaar gerekend, en waarbij er, zoals gewoonlijk, een administratieve onderzoeksdaad gebeurt op 31/1/2012 (even het dossier openen, binnekant kaft afstempelen, en de stuiting is geregeld).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”