Dagvaarding intoxicatie met herhaling

stijn.h
Topic Starter
Berichten: 2

Dagvaarding intoxicatie met herhaling

#1 , 06 aug 2012 11:13

Hallo,

In mei 2009 ben ik tegengehouden door de politie en heb hierbij positief geblazen. Voor deze feiten ben ik in februari 2010 veroordeeld tot een boete van ongeveer 500 euro, 2 weken rijverbod en nog een voorwaardelijke boete op 1 jaar. Sindsdien heb ik me voorgenomen mijn alcoholgebruik sterk te beperken als het mijn beurt is om te rijden. In maart 2011 heb ik mezelf blijkbaar toch een beetje overschat en heb ik bij een wodca controle opnieuw positief geblazen, mede door het feit dat we vroeger zijn vertrokken dan oorspronkelijk gepland. De alcoholconcentratie bedroeg 0,37 mg/l, net boven de grens van 0,35 mg/l dus. Intussen heb ik een dagvaarding ontvangen op basis van kb 16.03.1968 art. 36 http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /460-t4hs5. De straffen hier op zijn niet mild, 400 tot 5000 euro boete (x6 opdeciemen) en 3 maand tot 5 jaar rijverbod.

Ik kan me echter moeilijk iets voorstellen bij wat ik nu effectief moet verwachten. Wordt de uitspraak in deze situatie meestal beperkt tot de minimumstraf (= 2400 euro + slachtofferfonds + gerechtskosten en 3 maand rijverbod) of moet ik me aan meer verwachten? Is het mogelijk dat hier een deel slechts voorwaardelijk voor wordt uitgesproken?

Vorige keer ben ik zonder advocaat naar de rechtbank in Antwerpen gegaan. Deze keer moet ik naar Mechelen. Ik heb ook geen enkel contact met een advocaat. Raden jullie mij aan er één te zoeken of is dit een overbodige kost?

Bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 aug 2012 11:20

Ik denk niet dat een advocaat het mooier kan maken dan het is. Er zijn geen feiten te ontkennen, en zijn geen verzachtende omstandigheden.

En ja, de straf zal waarschijnlijk iets zwaarder zijn dan de vorige.

Een ideetje aan de kant: al eens gedacht om niet te drinken als je gaat rijden? Dit is geen verwijt, want veel mensen drinken als ze nog moeten rijden, maar zorgen ervoor dat ze niet te veel ophebben. U heeft het daar blijkbaar iets moeilijker mee (2 maal gepakt wil zeggen dat u al ettelijke keren vaker teveel had gedronken, maar dan geen controle bent tegengekomen), en dan is helemaal niets drinken vaak makkelijker dan proberen niet te veel te drinken.

stijn.h
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 06 aug 2012 12:01

Daar ben ik intussen inderdaad ook wel achter, hoewel ik eerder opteer om niet te rijden als ik ga drinken ipv andersom :wink:. Ik denk er zelfs over om afhankelijk van de uitspraak mijn auto te verkopen, aangezien ik hem voor mijn huidige job toch niet nodig heb.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 06 aug 2012 14:19

Daar ben ik intussen inderdaad ook wel achter, hoewel ik eerder opteer om niet te rijden als ik ga drinken ipv andersom :wink:. Ik denk er zelfs over om afhankelijk van de uitspraak mijn auto te verkopen, aangezien ik hem voor mijn huidige job toch niet nodig heb.
Is het een optie de auto te verkopen voor het proces? Kwestie van de rechter wat milder te stemmen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 aug 2012 19:50

Is een optie en ook dat u professionele hulp hebt gezocht en volgt.

Vermoedelijk zal het RB afhangen van bijkomende proeven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”