Rijverbod en proefen

Nionity
Topic Starter

Rijverbod en proefen

#1 , 02 aug 2012 01:40

Hallo,

Ik zit even met een vraag ivm een rijverbod.

Ik ben vorig jaar 'gepakt' op het rijden onder invloed van cannabis.
Dit is dit jaar voorgekomen in mei 2012.

Hoelang duurt het ongeveer vooraleer een rijverbod ingaat en de medische en psychologische proef?
Want ik ben ondertussen al 2 maanden aan het wachten maar heb hier nog altijd niets van gehoord...

Ik vind persoonlijk dat dit allemaal niet klopt, vorig jaar in februari gepakt, rijbewijs kwijt voor 14 dagen, dan mag je nog een jaar (meer zelfs) rondrijden, dan komt je zaak pas voor.
En dan krijg je nog een rijverbod, maar mag je eerst nog X aantal maanden rondrijden?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2012 16:45

Om te antwoorden op uw vraag: niemand kan exact inschatten hoe lang dit allemaal gaat duren. Wacht af en leg je neer bij de situatie die je zelf veroorzaakt hebt.

[Antwoord geredigeerd tot het gevraagde: Vandebos]
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 03 aug 2012 19:24

[Kan iedereen zich aub onthouden van nodeloos commentaar, zedenpreken en gescheld? Bedankt: Vandebos]

Aan TS: ik hou deze post nog even open. Bij gebrek aan verdere respons binnen de 72 uur sluit ik hem zoals verzocht

Reclame

Nionity
Topic Starter

#4 , 03 aug 2012 19:25

Ok

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 03 aug 2012 19:50

Even pikken van wegcode.be :
Als je word veroordeeld tot een rijverbod, gaat dat niet onmiddellijk in. Er volgt eerst nog een termijn waarbij je beroep kan aantekenen tegen het vonnis. Eventueel dient het vonnis nog eerst betekend te worden (verstekvonnis). Daarna volgt nog de administratieve molen. Enkele weken, maanden, ... na het vonnis zal de wijkagent langskomen (of je uitnodigen) om het rijverbod te betekenen. Pas dan gaat je rijverbod in (4 dagen na deze betekening).
Reken dus maar op enkele maanden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nionity
Topic Starter

#6 , 05 dec 2012 21:29

Eindelijk na LANG wachten heb ik een verdere brief gekregen, die heb ik teruggestuurd, nu wachten tot Psyconsult (denk ik?) mij contacteert.

Nu even een andere vraag hierover , weet iemand wat een medische proef inhoudt, potje plassen, bloed trekken, iets anders???

Mvg

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 05 dec 2012 22:17

Kan al effectief eventjes duren ALVORENS u uitgenodigd wordt...
zie hun website
http://www.psyconsult.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.cass.be/parket/leuven/verkee ... arding.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... sche-tests" onclick="window.open(this.href);return false;

Nionity
Topic Starter

#8 , 06 dec 2012 22:42

Oke, nu nog even een totaal andere vraag, ik weet dat dit te laat is om hier op verder te gaan maar ik vroeg het mij toch af.

Ik was dus gepakt, die avond heb ik mijn verklaring ondertekend en meegekregen, achteraf viel me op dat de datum fout was op dat papier.
Ik had al getekend en volgens mijn weten mag men geen wijzigingen aanbrengen op papieren nadat beide partijen ondertekend hebben (Dat zou dus dan de politie en ik zijn)

Een paar dagen later kreeg ik een brief in mijn bus waar nog eens een kopie van mijn verklaring bijzat, hierop is de datum doorschrapt en manueel aangepast, dus hier is een wijziging gedaan nadat er getekend was. (Als ik met iemand een contract opmaak en we tekenen beide, mag ik achteraf toch geen wijziging meer aanbrengen?)

Ik had een advocaat en had dit gevraagd maar hij zei dat ik hier niets aan kon doen/mee kon doen.

Mag dat allemaal zomaar? De gedrukte datum was ergens in september en de datum die dan is geschreven achteraf op die andere kopie van de verklaring was dan wel de juiste datum...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 06 dec 2012 23:17

Over welke datum hebt u het?
Waar stond die datum?
brief in de bus ....ik denk een afschrift van het PV van vaststelling.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 dec 2012 07:59

Mag dat allemaal zomaar? De gedrukte datum was ergens in september en de datum die dan is geschreven achteraf op die andere kopie van de verklaring was dan wel de juiste datum...
Wees blij dat u dit niet vroeger opgemerkt hebt, en dus niet aangedragen hebt voor de politierechter. Die mensen kunnen in veel gevallen niet lachen met dat soort pogingen om er vanonder uit te komen, met een nog hogere bestraffing als gevolg (zij aanzien dit immers als het niet willen opnemen van uw verantwoordelijkheid).

U vergeet ook dat een politieagent een beëdigd ambtenaar is. Als u een contract met iemand tekent, is de kans dat die ander een beëdigd ambtenaar is, vrij klein, niet? Zelfs al had die agent een PV opgemaakt en u niet laten tekenen (bijvoorbeeld, omdat de agent een vaststelling doet zonder u tegen te houden. Overdreven snelheid of iets dergelijks), dan nog heeft dit PV bewijskracht, aangezien de wet er van uitgaat dat een agent nooit "liegt".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nionity
Topic Starter

#11 , 08 dec 2012 23:18

Ahja oke... ja men advocaat zei ook al dat ik hier niets mee kon doen.

"aangezien de wet er van uitgaat dat een agent nooit "liegt"" -> een agent is ook maar een persoon zoals jij en ik maarja, jij maakt de wet niet, dus niet slecht bedoeld op jou hoor.

En kan iemand mij vertellen wat ik vroeg ik mijn vraag hiervoor -> weet iemand wat een medische proef inhoudt, potje plassen, bloed trekken, iets anders??? (Ik vind dit nergens op die site's die ik als antwoord kreeg, toch niet specifiek, wat ik vind is, men mag gebruik maken van alle middelen die de geneeskunde biedt.)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 dec 2012 08:29

"aangezien de wet er van uitgaat dat een agent nooit "liegt"" -> een agent is ook maar een persoon zoals jij en ik maarja, jij maakt de wet niet, dus niet slecht bedoeld op jou hoor.
Moest men de geloofwaardigheid van een agent NIET boven die van een "gewone burger" stellen, dan zou elk PV dat een agent op stelt betwist kunnen worden, en zou een agent telkens weer zich moeten indekken met bewijsmateriaal voor elk PV dat hij opstelt. Dit zou niet werkbaar zijn. In die zin begrijp ik dit dus wel. Wat uiteraard niet wegneemt dat in uitzonderlijke gevallen een agent zich kan vergissen. Maar er zullen veel meer gevallen zijn waar de "benadeelde" BEWEERT dat de agent zich vergiste, terwijl dit niet zo is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 10 dec 2012 11:05

Kan een materiële fout zijn die kan worden rechtgezet met een navolgend PV.
Nog geen antwoord op mijn vragen.

In elk geval deze tekst eens lezen:
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”