LED verlichting tijdens files.

drbytes
Topic Starter
Berichten: 5

LED verlichting tijdens files.

#1 , 01 aug 2012 17:55

Hallo, ik kan nergens een antwoord vinden op een vraag waar ik mee zit. Hier zit ik mee, ik rij dagelijks naar brussel op een motorfiets en zit daardoor vaak in de files waar ik dan wagens ga inhalen. Niet zo lang geleden zag ik daar een collega motorrijder met witte strobe lichten door rijden. Die man was zeer goed zichtbaar en ik wou dat ik dat ook kon zijn; dagelijks heb ik wel een bijna aanrijding omv autobestuurders die mij niet opmerken.
Vraag is, is dit legaal, mag men als motorbestuurder in de file een led knipperlicht opzetten om de zichtbaarheid op te voeren?

grtn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
beemka
Berichten: 52

#2 , 01 aug 2012 18:54

Dit is ten strengste verboden! Het moet zelfs niet branden om je een bonneke rijker te maken. Dan hanteren "ze" niet reglementaire verlichting en kost je 125 eurokes.
Als je die dingen brandend voert en ze pakken je gaat het tot in beslagname voertuig! Dus...(je weet het antwoord al wel zekers?)

Jan S
Berichten: 397

#3 , 02 aug 2012 12:31


Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 06 aug 2012 09:30

Heb wel al van collega's gehoord dat je een extra printplaatje kan plaatsen samen met een schakelaar om alle richtingsaanwijzers samen te laten pinken (zoals in de wagen). Dit komt niet standaard bij moto's als ik me niet vergis...

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 06 aug 2012 13:26

Maar het gebruik daarvan is in dit geval niet toegelaten.

Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 (in- of uitstappen bij schoolbus) en 51 (signaleren ongeval) of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Xastheron
Berichten: 719

#6 , 06 aug 2012 13:55

Maar het gebruik daarvan is in dit geval niet toegelaten.

Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 (in- of uitstappen bij schoolbus) en 51 (signaleren ongeval) of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
"Opgepast, als je mij nu niet ziet dan volgt er een ongeval". Maar ok, point taken. Zal mijn collega's er ook over aanspreken.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 06 aug 2012 14:11

Dura lex, sed lex. Ik begrijp het standpunt van de motorrijders volledig, en ik neem aan dat de meeste agenten dit wel door de vingers zullen zien als het voorbijrijden van de automobilisten op een rustige manier gebeurt. Ik zou, eerlijk gezegd, ook liever een kleine boete riskeren dan een ongeval...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

drbytes
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 07 aug 2012 11:10

Goed. Dus als ik het goed begrijp zijn er regels mbt het installeren en het opzetten van lichten die niet fabriek-af aanwezig zijn op het voertuig.
Dan lijkt het me zeer simpel, de verlichting kan aangebracht worden op de kledij. Het ogenblik dat ik van het voertuig stap kan er dan aan de agent in kwestie simpelweg gevraagd worden waar precies de illegale verlichting op het voertuig te vinden is.
Hoe anders geraken de fietsers met hetzelfde soort van knipperverlichting weg? Ze hangen het niet aan het voertuig maar aan hun kledij. Het is nl. dezelfde soort van 'clip-on' die voor de fietsers over de toonbank gaat die ik wil aanschaffen.

Geen vuiltje aan de lucht.
ja toch?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 07 aug 2012 11:28

Dan lijkt het me zeer simpel, de verlichting kan aangebracht worden op de kledij.
Uit de wegcode:
Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

Wetgeving spreekt over gebruiken, niet over aanbrengen op de motor.
Hoe anders geraken de fietsers met hetzelfde soort van knipperverlichting weg? Ze hangen het niet aan het voertuig maar aan hun kledij.
Uit de wegcode:
Artikel 30. Gebruik van de lichten: voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt:
30.3. Andere voertuigen, weggebruikers en dieren hierna vermeld:
1° bereden rijwielen:
vooraan, een wit of geel licht;
achteraan, een rood licht.

Ook hier is enkel sprake van gebruiken. Nergens staat dat dit aan het voertuig moet vast hangen.
Dit zijn tevens niet zulke krachtige lichten als hetgeen u voorstelt, maar van die zwakke LED-lichtjes op batterijen. Niet echt vergelijkbaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2012 11:51

"Opgepast, als je mij nu niet ziet dan volgt er een ongeval". Maar ok, point taken. Zal mijn collega's er ook over aanspreken.
Da's een beetje de omgekeerde wereld, hé. Het is aan de motorijders die tussen de files doorrijden, om dit op een voorzichtige manier te doen, tegen een veilige snelheid. Je kan moeilijk argumenteren dat je je richtingwijzers aanzet om bestuurders te waarschuwen voor een ongeval dat je zelf zou kunnen veroorzaken, en dus bij gevolg ook zelf zou kunnen vermijden.

Je richtingaanwijzers zet je aan als je, zonder het zelf te willen, in een situatie komt waar een ongeval uit zou kunnen voortkomen: zoals bijvoorbeeld een plotse vertraging van het voorliggende verkeer, waardoor je zelf geen keuze hebt dan ook te vertragen (met de wagen dan). Door de file rijden is geen situatie die je zelf niet wil. Je kan zelf perfect mee aanschuiven tussen de wagens. Niemand verplicht motorrijders om tussen de file door te rijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jan S
Berichten: 397

#11 , 07 aug 2012 15:28

Dan lijkt het me zeer simpel, de verlichting kan aangebracht worden op de kledij.
Uit de wegcode:
Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

Wetgeving spreekt over gebruiken, niet over aanbrengen op de motor.
Wat kort door de bocht... Je mag enkel lichten gebruiken die vermeldt staan in het technisch reglement. De te gebruiken en aldus toegestane lichten in dat technisch regelement zullen logischerwijze lichten zijn die in/aan het voertuig gemonteerd zijn.
Hoe anders geraken de fietsers met hetzelfde soort van knipperverlichting weg?
Omdat er letterlijk bepaald is dat knipperlichten op de kledij mogen worden gedragen en niet alleen verplicht op de fiets moeten gemonteerd zitten (zoals vroeger wel het geval was).
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 07 aug 2012 16:43

Wat kort door de bocht... Je mag enkel lichten gebruiken die vermeldt staan in het technisch reglement. De te gebruiken en aldus toegestane lichten in dat technisch regelement zullen logischerwijze lichten zijn die in/aan het voertuig gemonteerd zijn.
Dus lichten die niet op de motor gemonteerd zijn mogen niet gebruikt worden, want deze gaan niet vermeld staan in het technisch reglement. Lijkt mij eigenlijk vrij logisch.

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 07 aug 2012 18:47

Nog zoiets de nummerplaten die links opzij naast het achterwiel aangebracht worden ook onwettig.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#14 , 07 aug 2012 22:40

Sorry voor het inbreken op de post maar daar het ergens verder loopt kan ik mezelf een verdere vraag daarin stellen,
Dus lichten die niet op de motor gemonteerd zijn mogen niet gebruikt worden, want deze gaan niet vermeld staan in het technisch reglement. Lijkt mij eigenlijk vrij logisch.
Uit de wegcode:
Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
Enz.
Als je moto's bekijkt zijn er meerderen die 2 extra lampen hebben vooraan, die ze ook doen branden, voor mij geen probleem, voor de wet wel blijkbaar, MAAR als de fabrikant nu zelf als optie die mogelijkheid aanbied via zijn optie cataloog wat dan ?
Mag het dan of niet, ik veronderstel dat een fabrikant of merkvertegenwoordiger via zijn dealers conform de wetgeving hier ten lande zijn werk naar behoren uitvoerd of niet?
Is het dan te vergelijken met indertijd, je mag het verkopen, je mag het kopen en bezitten MAAR niet gebruiken !?!
M.a.w jij als consument draait dan op voor de gevolgen in geval van ....
Kan men dan van 'hem' die de zaken voorspiegeld alszijde conform niet de boete terugeisen, tesamen met het bedrag van de feitelijk niet toegestane deels misleidende aankoop? :mrgreen:

Jan S
Berichten: 397

#15 , 08 aug 2012 13:21


Is het dan te vergelijken met indertijd, je mag het verkopen, je mag het kopen en bezitten MAAR niet gebruiken !?!
M.a.w jij als consument draait dan op voor de gevolgen in geval van ....
Kan men dan van 'hem' die de zaken voorspiegeld alszijde conform niet de boete terugeisen, tesamen met het bedrag van de feitelijk niet toegestane deels misleidende aankoop?
Het lijkt mij inderdaad vergelijkbaar; los van ev. aspecten zoals bedriegelijk verkopen, enz. Vergelijk het met een spoiler die ik je verkoop, maar die je niet mag gebruiken omdat hij te gevaarlijk zou kunnen zijn bij een ongeval (staat ergens in de wegcode). Ik mag je deze verkopen, maar jij mag hem niet op je auto monteren en ermee rondrijden.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”