LED verlichting tijdens files.

Xastheron
Berichten: 719

Re: LED verlichting tijdens files.

#16 , 08 aug 2012 15:12

Als je moto's bekijkt zijn er meerderen die 2 extra lampen hebben vooraan, die ze ook doen branden, voor mij geen probleem, voor de wet wel blijkbaar, MAAR als de fabrikant nu zelf als optie die mogelijkheid aanbied via zijn optie cataloog wat dan ?
Specifieert de desbetreffende code dan specifiek dat de verlichting aan een moto vooraan beperkt moet zijn tot 1 lamp? Als dezelfde functie vervuld wordt door meerdere lampen... Of misschien ben ik nu wel aan het lastig doen...

Ook: er bestaat nog altijd iets als een conformiteitsattest. Hierin staat opgelijst hoe het voertuig uitgevoerd is (ineengestoken door fabrikant). Om een gelijkvormigheidsattest te mogen uitschrijven, moet het betreffende voertuig eerst gekeurd worden door een onafhankelijk orgaan enz enz. Dus tenzij de in België niet legale optie in België niet verkrijgbaar is en je specifiek de moto in Verweggistan hebt besteld en dan geïmporteerd hebt en dan... maar dan moest je de geïmporteerde moto waarschijnlijk ook eerst laten keuren...
Verder over dat conformiteitsattest: Als je zelf, een vriend, een amateur, een professional of wie dan ook een aanpassing doet zodat niet langer voldaan is aan het conformiteitsattest, dan moet je deze oplijsten en als addendum bij het attest voegen. Daarna kan het zijn dat bij keuring wordt gesteld dat het voertuig niet langer op de openbare weg mag gebruikt worden (zoals bvb bij rallywagens).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fluppe zuutes
Berichten: 126

#17 , 08 aug 2012 22:29

Specifieert de desbetreffende code dan specifiek dat de verlichting aan een moto vooraan beperkt moet zijn tot 1 lamp? Als dezelfde functie vervuld wordt door meerdere lampen... Of misschien ben ik nu wel aan het lastig doen...
? weet ik niets van, zal wel niet.
Aangaande de code ..... ? Het is dan wel een bestelnummer van dat item niet meer of minder.
Ook: er bestaat nog altijd iets als een conformiteitsattest. Hierin staat opgelijst hoe het voertuig uitgevoerd is (ineengestoken door fabrikant).
Ja dat klopt, maar .... Als de fabrikant in de optielijst bijv die lampen, of koffers, of zakken, of een ander zadel, of andere voetsteunen en wat nog meer opgeeft als optie aan te kopen bij je motor, dan zou voor elk van de eventuele zaken een aanpassing van dat gelijkvormigheids attest dienen te gebeuren.
Verder over dat conformiteitsattest: Als je zelf, een vriend, een amateur, een professional of wie dan ook een aanpassing doet zodat niet langer voldaan is aan het conformiteitsattest, dan moet je deze oplijsten en als addendum bij het attest voegen.
Denk dat ze je met rare ogen zullen bekijken met die vraag en je zeker geen extra 'oplijst' zal maken voor jou. (ze = de dealer).
In de optie lijst staat ook nergens vermeld dat dit nodig is, of dat dit niet toegelaten is in België, en daarmee kom ik terug tot kan mag maar jijzelf .... :!:

Xastheron
Berichten: 719

#18 , 09 aug 2012 08:28

hmm. Ik raad je aan eens de documenten van jouw wagen/motor door te nemen en te zoeken naar jouw gelijkvormigheidsattest. De constructeur heeft een databank met elke mogelijke combinatie van opties voor elke uitvoering van bvb een VW Golf. Elke mogelijkheid heeft een specifiek codenummer, dat vermeld staat op dit attest. Op dit attest staan dan ook zaken zoals motorinhoud, vermogen... of wordt op z'n minst verwezen naar waar dit terug te vinden is.

En moest er verwarring zijn: gelijkvormigheidsattest = certificaat van overeenstemming (CoC = Certificate of Conformity).

Dus: Als je ervoor zorgt dat je wijzigingen aanbrengt waardoor je afwijkt van dit attest, dan moet je:
1) dit vermelden,
2) het voertuig laten herkeuren
Analoog aan wanneer je een trekhaak monteert op een wagen...

Reclame

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#19 , 09 aug 2012 16:35

Xastheron,

ik heb je een pb gestuurd, ik wil er hier niet verder op ingaan, daar ik te ver afwijk van de origineele vraag,
en dat was zelfs niet eens de mijne.
Sorry :oops:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”