Geflitst bij overdreven snelheid.

makila
Topic Starter
Berichten: 19

Geflitst bij overdreven snelheid.

#1 , 31 jul 2012 15:07

Ik ben geflitst op een baan waar je naar mijn mening gemakkelijk 90km/u kan rijden zonder gevaar voor de medeweggebruiker. Maar goed mijn mening is niet van tel. Ik reed 63km/u (voor correctie, de na correctie ontbreekt op de brief --> Mag dit???), waar je 50km/u moogt rijden. Boete 50€. Ik had echter die dag het overlijden van mijn vader vernomen (overleden om 2 uur 's nachts) en ik was rond 15u onderweg naar de begrafenisondernemer. Nét dan heeft de politie mij geflitst.

Normaal betaal ik gewoon, maar nu voel ik me best genaaid. Is er een kans dat de boete geseponeerd wordt? Volgens mijn collega's niet, omdat het géén noodsituatie was. Maar ja, hier zijn naar mijn mening toch verzachtende omstandigheden van kracht. Ik kan me voorstellen dat je op zo'n dag niet continue op de km teller ligt te staren. (Wat dus ook effectief zo is). Doet justitie hier iets mee, of is dit verloren moeite én wordt dit gewoon betalen?

Opmerking: De laatste keer dat ik geflitst was, reed ik naar het ziekenhuis, terwijl mijn vrouw daar in kritieke toestand lag. Dat was ondertussen reeds 2 jaar geleden. Die boete heb ik gewoon betaald, maar stilaan word ik dat kotsbeu dat ik enkel en alleen geflitst word op dagen dat er een ramp gebeurd met een familielid.
Laatst gewijzigd door makila op 31 jul 2012 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 31 jul 2012 15:12

Geen verzachtende omstandigheden (die zijn er nooit voor te snel rijden).
Verloren moeite, betalen dus.
Laatst gewijzigd door Lightning op 31 jul 2012 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 31 jul 2012 15:13

Om te beginnen is het redelijk onbeleefd (en onduidelijk om te volgen) om een ander thread te kapen. Beter een nieuwe starten.

Daarnaast, uw mening is inderdaad niet van tel, waar u 50 mag rijden dient u zich hier aan te houden. En hoewel wel erg voor u, is het overlijden van een familielid geen noodsituatie. Rechter zal hier geen rekening mee houden, dus beter betalen.

Reclame

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 31 jul 2012 15:16

Om te beginnen is het redelijk onbeleefd (en onduidelijk om te volgen) om een ander thread te kapen. Beter een nieuwe starten.

Daarnaast, uw mening is inderdaad niet van tel, waar u 50 mag rijden dient u zich hier aan te houden. En hoewel wel erg voor u, is het overlijden van een familielid geen noodsituatie. Rechter zal hier geen rekening mee houden, dus beter betalen.
Ik kaapte deze thread nu net omdat het een topic is dat gerelateerd is aan dat van mij.

Ik word gewoon irritant van het feit dat ik al jaren niet meer geflitst ben op 'gewone' dagen. Neen, bij het overlijden van m'n vader, kritieke toestand van m'n vrouw .. ik bedoel .. ze weten me echt te vinden hoor. Dan hoor je collega's opscheppen over hun zware voet en die worden nooit gepakt. Maar mij hebben ze wel aan hunne rekker ..
Laatst gewijzigd door makila op 31 jul 2012 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

digits
Berichten: 224

#5 , 31 jul 2012 15:22

En als je geflitst zou zijn wanneer je je hoogzwangere vrouw vlug naar het moederhuis zou voeren ?
Dan wordt je boete geseponeerd. En mijn man kan het weten.
Niet noodzakelijk. In mijn familie was dat geen geldig excuus. Tijdstip werd ook bewezen met geboorteakte etc, maar helaas.

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 31 jul 2012 15:23

En als je geflitst zou zijn wanneer je je hoogzwangere vrouw vlug naar het moederhuis zou voeren ?
Dan wordt je boete geseponeerd. En mijn man kan het weten.
Niet noodzakelijk. In mijn familie was dat geen geldig excuus. Tijdstip werd ook bewezen met geboorteakte etc, maar helaas.
Moest je dan véél meer betalen uiteindelijk? Of werd jou dan gewoon een minnelijke schikking gestuurd met 10€ extra boete?

Lightning

#7 , 31 jul 2012 15:31

Ik word gewoon irritant van het feit dat ik al jaren niet meer geflitst ben op 'gewone' dagen. Neen, bij het overlijden van m'n vader, kritieke toestand van m'n vrouw .. ik bedoel .. ze weten me echt te vinden hoor. Dan hoor je collega's opscheppen over hun zware voet en die worden nooit gepakt. Maar mij hebben ze wel aan hunne rekker ..
Voor die agent of dat bakje langs de weg zijn die dagen niet anders dan andere dagen. Uw uitleg als zouden ze U zoeken slaat dus nergens op. U kiest er op dat moment zelf voor om te snel te rijden. Mocht U niet bewust te snel gereden hebben, doet U er in de toekomst misschien goed aan om op momenten dat U emotioneel in de war bent het stuur aan iemand anders te laten. Het in het verkeer namelijk bepaald gevaarlijk uzelf niet onder controle te hebben achter het stuur.

De zware voet van uw collega's is niet relevant in deze zaak.

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 31 jul 2012 15:37

Voor die agent of dat bakje langs de weg zijn die dagen niet anders dan andere dagen.
Akkoord
Uw uitleg als zouden ze U zoeken slaat dus nergens op. U kiest er op dat moment zelf voor om te snel te rijden.
U begrijpt wel wat ik bedoel. Ik weet natuurlijk wel dat het puur toeval is dat ik telkens geflitst word op momenten dat er iets ergs gebeurd is in de familie. Laten we dit gewoon héél brute pech noemen? Als ik 5x per jaar té hard rijd zal het véél zijn. (Waarvan 4x omdat het bord slecht opgesteld staat) Als ik dan nét beboet word op zulke dagen, dan word ik toch triest hoor.
De zware voet van uw collega's is niet relevant in deze zaak
Dat weet ik ook wel.
Mocht U niet bewust te snel gereden hebben, doet U er in de toekomst misschien goed aan om op momenten dat U emotioneel in de war bent het stuur aan iemand anders te laten. Het in het verkeer namelijk bepaald gevaarlijk uzelf niet onder controle te hebben achter het stuur.
Niet overdrijven. U praat als een advokaat van justitie die mijn woorden gaat misbruiken om tevens mijn rijvaardigheid in vraag te stellen en te pogen mijn rijbewijs ook nog eens door de schredder te malen. Dat is echter helemaal niet bewezen. Ik reed ook géén 120 hé en ik zwalpte ook niet langs de weg want dan had de politie mij vast en zeker tegen gehouden (Het was een bemande camera)

Wat u mij wel doet beseffen is, dat indien ik mij verweer, dan kan alles wat ik zeg tegen mij gebruikt worden. Dus inderdaad, misschien best gewoon betalen, dan heb ik de minste gezever. :?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 31 jul 2012 17:10

Je eerste zin is, IMHO, zeer veelzeggend.... Maar goed, weer on-topic. In uw mail staat niets dat uw overtreding kan rechtvaardigen, dus betalen is de beste optie. Reken in geen geval op een sepot, en zoek geen problemen voor €50. In Antwerpen betaal je bijvoorbeeld al €250 als GAS-boete als je in het openbaar iets zegt wat de burgemeester niet leuk vind. Ook al vind je dat je onrecht is aangedaan, het sop is de kool echt niet waard.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 31 jul 2012 17:44

Als ik 5x per jaar té hard rijd zal het véél zijn. (Waarvan 4x omdat het bord slecht opgesteld staat)
Het zijn blijkbaar altijd de anderen bij u die het gedaan hebben of er de oorzaak van zijn. Gedraag u eerst eens zoals de wegcode voorschrijft voor je hier komt vragen hoe je er het beste onderuit komt.
Je doet alsof ik een wegpiraat ben. Hoe weet je dat nu terwijl je mij helemaal niet eens kent. :evil: Weet je, jaren geleden reed ik eens 81km/u na correctie waar ge maar 50 moogt. Dus nét 1 km te hard om nog met een schikking ervan af te komen. Maar goed té hard is té hard. Ik ben toen 2 jaar lang achtervolgd geweest door justitie vooraleer de zaak afgesloten werd. Ze bleven maar in beroep gaan en ik moest de ene verlofdag nemen na de andere. Sindsdien ben ik zo voorzichtig mogelijk als ik maar kan zijn en let ik echt wel héél goed op.

Trouwens 100% opletten is gewoon onmogelijk. Mijn vader beweerde ooit het tegendeel. Hij vond het onzin wat ik zei en hij reed (beweerde hij) echt NOOIT te hard en zei netzelfde wat jij nu ook zegt. Dus ik heb hem ooit met een smoes voorbij een plaats laten rijden, waar de maximale snelheid 50km/u is, maar waarbij het bord slecht staat opgesteld en ik weet dat véél mensen zich daar vergissen. Je mag 2x raden hoe snel mijn vader reed op die plaats. :lol:

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 31 jul 2012 19:32

Iedereen rijdt al eens te vlug op een plaats waar het niet mag ....maar bij overtredingen telt enkel het loutere feit.
Er is in de wetgeving geen vraag naar enige vorm van opzet.
Men betaald de minnelijke schikking of men laat de zaak voorkomen bij de rechter.
Dan kan men 'hopen' op maar .... mijn ervaring .... zelfs voor 'eigen medewerkers' werd zo'n boete niet kwijtgescholden.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 31 jul 2012 22:44

Vooreerst -laten we het menselijk houden-, mijn oprechte deelneming bij het verlies van uw vader.
Wat u mij wel doet beseffen is, dat indien ik mij verweer, dan kan alles wat ik zeg tegen mij gebruikt worden.


Uiteraard. Opletten met verdediging genre "Ik was zodanig over mijn toeren na het overlijden van mijn vader, dat ik de snelheidsbeperking over het hoofd gezien heb". Dat kan zich namelijk heel erg tegen u keren. Dat u zich moet verweren tegen argumeten genre "Wat als u ipv een snelheidsbord, een kind niet zou gezien hebben in die toestand?". Of dat men u nog een bijkomende overtreding aanwrijft:

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.


Bijvoorbeeld overstuur zijn omdat je net ontslagen bent, het lief het net uitgemaakt heeft, omdat een familielid in het ziekenhuis ligt, overleden is .....
Dus inderdaad, misschien best gewoon betalen, dan heb ik de minste gezever. :?
Lijkt mij het beste. In je betoog zie ik weinig verzachtende elementen. En verder, hoe pijnlijk het toeval ook moge zijn. Ik ga er niet van uit dat men u gezocht heeft. De agent heeft een vaststelling van een snelheidsovertreding afgehandeld, had geen weet van uw gemoedstoestand, noch van het overlijden van uw vader.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 31 jul 2012 22:49

Steeds in beroep gaan ???? Kan u dat uitleggen....
Eens er een vonnis is hebben de partijen een periode om in beroep te gaan. Dat kan maar eenmaal.
Enkel een procedure in cassatie is dan nog mogelijk.

Dat een zaak uitgesteld wordt dat kan wel ....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 aug 2012 09:40

Als ik 5x per jaar té hard rijd zal het véél zijn.
U kan het ook zo bekijken: je rijd 5 x per jaar te hard en krijgt daar één of twee keer een boete voor. Dan hebben ze het 3 keer door de vingers gezien (= niet gecontroleerd). Meer dan 50% van uw overtredingen wordt dus niet beboet. Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die zo goed als nooit te snel rijden en die éne keer dat het wel gebeurd, net dan geflitst worden. Die hebben veel meer peck dan u.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 01 aug 2012 12:48

Ik gaf maar een voorbeeld aan. Ik rijd nooit bewust té hard, anders had ik al wel méér boetes gehad hoor. Tegenwoordig staan ze hier héél dikwijls.

Natuurlijk is dat ook géén argument voor de rechter. In tegendeel. Ook hier zullen deze woorden tegen jou gebruikt worden. Rechter: "Ah zo, u rijdt nooit bewust te hard. U weet toch dat onbewust te hard rijden nog véél erger is. Dwz dat u niet in staat bent de borden langs de weg correct te lezen, of u kunt uw snelheidsmeter niet lezen .."
Laatst gewijzigd door makila op 01 aug 2012 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”