caravan die niet op de baan mag

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

caravan die niet op de baan mag

#1 , 30 jul 2012 09:34

Hoi,

ik heb recent (14dagen geleden) een 2de hands caravan gekocht.
bij caravans zijn er 2 groepen te onderscheiden
1. minder dan 750kg (enkel duplicaat van de nummerplaat is voldoende)
2. meer dan 750kg (aparte verzekering, wegentaks, speciale nummerplaat en keuring)

Deze regels slaan op het maximun te laden gewicht en niet op het ledig gewicht van de caravan, echter de verkoper had mij wijsgemaakt dat het wel op het ledig gewicht sloeg (717kg) en dus niks nodig was. Bij navraag aan men verzekering, blijkt nu dat ik dus verkeerd was.

Ik dien nu alle stappen (en onvoorziene kosten) zelf te dragen, daarbij komt nog dat de caravan Nederlandse papieren heeft.
Ik moet dus nu de caravan zelf invoeren, en terug laten homologeren, wat weer zeer veel extra kosten en zeker extra tijd meebrengt.

ik heb de verkoper al terug telefonisch gecontacteerd, maar hij zegt dat er eigenlijk geen probleem is, dat ik de caravan zo op een camping kan zetten en er dan geen probleem is en dat hij niet wist dat ik de caravan ging gebruiken om mee rond te trekken (wat ik wel vanzelfsprekend vond voor een trek-caravan).Maar als ik ezr mee wil rondtrekken ik dan maar de nodige controles en betalingen moet doen.

eventueel wil hij de caravan (aankoopprijs 2350€) wel terug overnemen , maar slechts aan de prijs van 2000€

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 jul 2012 11:44

Wat is de vraag?
Het is toch vanzelfsprekend dat u de nodige formaliteiten van invoer enz. in orde moet brengen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2012 11:46

En heb je een E rijbewijs ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#4 , 30 jul 2012 11:51

Wat is de vraag?
Het is toch vanzelfsprekend dat u de nodige formaliteiten van invoer enz. in orde moet brengen?
dat is idd vanzelfsprekend, al ga ik ervanzelfsprekend ook van uit dat een voertuig alle nodige papieren moet hebben om er "gewoon gebruik" van te kunnen maken. De verkoper vertelde me regels die niet kloppen met de werkelijkheid.

Ik ging ervan uit dat een caravan om op de weg te kunnen, op zijn minst gehomologeerd was en een gelijkvormigheidsattest bevatte.

de vraag is : ik voel mij misleid bij de aankoop en zou graag men centjes terugwillen, telefonisch contact leverde niets op, is het (gezien de aankoopprijs van 2350€) de moeite een raadsheer in te schakelen of zijn er andere (uiteraard legale) manieren om de verkoper op andere gedachte te brengen ?
En heb je een E rijbewijs ?
nee, ik heb geen E-rijbewijs, maar heb dat ook niet nodig :wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2012 12:21

En heb je een E rijbewijs ?
nee, ik heb geen E-rijbewijs, maar heb dat ook niet nodig :wink:

de bestuurders van gekoppelde voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen waarvan de Maximale Toegelaten Massa groter is dan 750 kg, op voorwaarde dat:
- de MTM van het geheel groter is dan 3.500 kg en/of
- de MTM van de aanhangwagen groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#6 , 30 jul 2012 12:28

Dat zijn idd de regels voor een BE rijbewijs Denlowie.

Ik heb echter een B, en de wet (en de rijschool) zegt dit erover.

Met het rijbewijs B mag u ook een aanhangwagen met een MTM tot 750 kg aan uw auto hangen. Als uw aanhangwagen een grotere MTM heeft, heeft u een bijkomend rijbewijs E voor aanhangwagens nodig. Dit is alleen nodig als de MTM van het samenstel meer bedraagt dan 3500 kg én als de MTM van de aanhangwagen het gewicht van de lege wagen overtreft.

Mijn auto = 1598kg
Caravan = MTM 1100kg
*Carvana weegt minder dan auto = ok
*Combinatie weegt 2698kg (is minder dan 3500kg) =ok

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2012 12:49

Is de verkoper particulier of professioneel? Is hij gevestigd in België of Nederland?

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 30 jul 2012 13:26

[quote="Caridina"][quote="roharro"]de vraag is : ik voel mij misleid bij de aankoop en zou graag men centjes terugwillen, telefonisch contact leverde niets op, is het (gezien de aankoopprijs van 2350€) de moeite een raadsheer in te schakelen of zijn er andere (uiteraard legale) manieren om de verkoper op andere gedachte te brengen ?

quote]

Het is niet direct een antwoord op de vraag van de originele poster; ook is het eigenlijk not done om iemand op taalfouten te wijzen, maar in een juridisch forum mag er wel onderscheid gemaakt worden tussen een raadsman en een raadsheer.

Als u een advocaat bedoelt, is de term raadsman al ruim voldoende, dacht ik.

Voor de rest, succes gewenst. :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jul 2012 13:45

@Caridina: Ik vrees dat je jezelf beter had moeten inlichten VOOR tot de aankoop over te gaan, ipv erna. Hiervoor een advocaat inschakelen zal je meer kosten dan 350 €, denk ik. Probeer met de verkoper eventueel te onderhandelen om hem terug te laten nemen voor bijvoorbeeld 2150 €. Zo hoef jij "maar" een verlies van 200 € te incasseren. Je kan de verkoper moeilijk verwijten dat hij de regels niet goed genoeg kende, als jij zelfs niet de moeite gedaan hebt om het op voorhand ook even op te zoeken? Jij gaat er vanuit dat de verkoper je moedwillig voorgelogen heeft, maar wie zegt dat dit zo is? Voor hetzelde geld is hij gewoon zelf slecht geïnformeerd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Raf001
Berichten: 59

#10 , 30 jul 2012 14:38

@ Caridina.
Persoonlijk zou ik ook probreren tot een oplossing te komen, bv stel voor een andere caravan bij hem te kopen die wel op de baan mag, en regel de financiele kant eventueel met een zo klein mogelijk verlies.
Groetjes
Raf001

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#11 , 30 jul 2012 22:06

Is de verkoper particulier of professioneel? Is hij gevestigd in België of Nederland?
Professioneel (in bijberoep) en gevestigd in Belgie.

Ik ga proberen er met de verkoper samen uit te komen.
En volgende keer dat ik iets koop ga ik me eerst erg goed informeren, ook naar de dingen die ik vanzelfsprekend vind.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”