Wissen van een veroordeling

Alexia3300
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Evere

Wissen van een veroordeling

#1 , 27 dec 2005 10:01

Goedemorgen. Ik had ergens gelezen dat een veroordeling van een Politierechtbank gewist wordt na een bepaalde tijd. Is dit correct en wordt dit automatisch uitgevoerd? Kan iemand mij vertellen wanneer dat een veroordeling van een Politierechtbank aangaande het rijden onder invloed met een rijverbod van 15 dagen alsook een boete van ongeveer 450 Euro gewist wordt ? Dit was in Maart 1996. In het geval dat dit gewist wordt, wat moet er gebeuren met het rijbewijs om dit te schrappen?
Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 27 dec 2005 17:48

Goedemorgen. Ik had ergens gelezen dat een veroordeling van een Politierechtbank gewist wordt na een bepaalde tijd. Is dit correct en wordt dit automatisch uitgevoerd? Kan iemand mij vertellen wanneer dat een veroordeling van een Politierechtbank aangaande het rijden onder invloed met een rijverbod van 15 dagen alsook een boete van ongeveer 450 Euro gewist wordt ? Dit was in Maart 1996. In het geval dat dit gewist wordt, wat moet er gebeuren met het rijbewijs om dit te schrappen?
Hartelijk dank.
Geachte,

dat klopt inderdaad. Dergelijke overtredingen vallen onder de automatische uitwissing.

Die regeling wordt omschreven in artikel 619 van het Wetboek van Strafvordering, dat daaromtrent het volgende stipuleert: "Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken. Het vorige lid is niet van toepassing op veroordelingen die een vervallenverklaring of ontzetting inhouden uitgesproken volgens het vonnis waarvan de gevolgen zich over meer dan drie jaar uitstrekken, tenzij het gaat om een verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke ongeschiktheid, uitgesproken op grond van de bepalingen van het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot co?rdinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.".

U moet bijgevolg geen actie ondernemen. Drie jaar na de uitspraak is er immers een automatische uitwissing waaraan geen voorwaarden gekoppeld zijn. De bedoelde veroordeling is dus reeds gewist.

Vriendelijke groet, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

bobs
Berichten: 21

#3 , 28 mei 2006 20:13

In 1975 begin ik een kleine jeugdzonde, ik reed met de wagen onder (minieme) alcohol intoxicatie, in 1984 vroeg ik het (tot hiertoe) laatste bewijs voor goed gedrag en zeden aan , en toen stond die veroordeling van 1 maand rijverbod wegens intoxicatie er 8 jaar na de feiten nog op.

Is die automatische amnestie er dan later doorgekomen, of is er in mijn geval van een vergetelheid sprake ?


Bedankt

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”