retributie

mava105
Topic Starter
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: retributie

#1 , 20 jul 2012 16:03

Betalen gaan we het deze keer niet, het zal een principieel iets worden, maar aan wat kan ik me verwachten en heb ik bijstand nodig van een advocaat? Kan ik het kostenplaatje omkeren en de kosten van die advocaat op parkeerbeheer verhalen? Burgerlijke partij stellen?
Ik weet het allemaal niet zo goed, dus voor ik er geld op stuk ga gooien, graag wat raad.
!
Je zal toch aan het korste einde trekken hoor, en nog meer mogen betalen.
Deze firma's werken nu reeds een aantal jaren en alle schoonheidsfoutjes en kinderziekten zijn ondertussen verdwenen. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 20 jul 2012 16:12

Indien ze voorbij een bord E9a stond met onderbord Xa (zwarte pijl naar boven), dan heft deze alle andere bepalingen op. Op die locatie is het dus toegestaan te parkeren, en geldt het betalend parkeren niet. En dit tot aan het volgend kruispunt of ander bord E9a met onderbord Xb (zwarte pijl naar beneden). De uitleg van het parkeerbedrijf slaat op niets.

Uit de wegcode:
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Aangetekend bezwaar versturen, en laat ze het maar voor de rechter trekken. U kan een advocaat hiervoor inschakelen, en hiervoor rechtsplegingsvergoeding vragen. Deze zal waarschijnlijk wel niet alle kosten dekken.
Heeft u rechtsbijstand bij uw autoverzekering? Mogelijks kan u deze inschakelen.

Johan21
Berichten: 18

#3 , 20 jul 2012 21:59

Je zal toch aan het korste einde trekken hoor, en nog meer mogen betalen.
Deze firma's werken nu reeds een aantal jaren en alle schoonheidsfoutjes en kinderziekten zijn ondertussen verdwenen. :(
Die gedachtengang bedoel ik net. Zij vragen, wij betalen, waarvoor doet er niet meer toe, het zal wel kloppen. Nee dus!
Uit de wegcode:
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Aangetekend bezwaar versturen, en laat ze het maar voor de rechter trekken. U kan een advocaat hiervoor inschakelen, en hiervoor rechtsplegingsvergoeding vragen. Deze zal waarschijnlijk wel niet alle kosten dekken.
Heeft u rechtsbijstand bij uw autoverzekering? Mogelijks kan u deze inschakelen.
Ik had hetzelfde artikel (65.5.6) per mail naar het parkeerbeheer gestuurd. Het is daarop dat geantwoord werd dat een bord E9a enkel de plaats van parkeren aanduidt.
Wij hebben inderdaad rechtsbijstand op onze autoverzekering, maar kunnen we ook een schadevergoeding eisen als ze het zo ver laten komen? Ik heb uiteraard ook geen zin om een heel verhaal te doorlopen zonder de tegenpartij even pijn te doen en mijn eigen tijd te compenseren.
Ik ben dat roekeloos eisen van dergelijke firma's zo beu.
Je word gewoon verplicht te betalen omdat rechtvaardigheid nog meer kost.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 jul 2012 00:04

U kan eventueel hierna een zaak starten wegens tergend en roekeloos geding. U moet wel aantonen dat de tegenpartij een fout maakte, en ook uw schade aantonen. Zelf heb ik hier maar weinig kennis van, maar een andere mogelijkheid zie ik niet.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 21 jul 2012 17:17

Ik had hetzelfde artikel (65.5.6) per mail naar het parkeerbeheer gestuurd. Het is daarop dat geantwoord werd dat een bord E9a enkel de plaats van parkeren aanduidt.
Onzin wat dat parkeerbedrijf beweert, natuurlijk.

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone,
behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Het artikel is mijns inziens duidelijk genoeg. Jammer genoeg nog niet duidelijk genoeg voor dat parkeerbedrijf. Vervelend, maar in uw geval zou ik dat niet zomaar laten gebeuren. Schakel uw rechtsbijstand in, en via de rechtbank heeft u een meer dan behoorlijke kans dat dit rechtgezet wordt.

Ik zou die bewering van hen, die u nu op papier heeft, meenemen naar de rechtbank. Moesten ze achteraf ineens gaan beweren dat die E9's afgedekt waren toen u er parkeerde.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Johan21
Berichten: 18

#6 , 21 jul 2012 22:21

U kan eventueel hierna een zaak starten wegens tergend en roekeloos geding. U moet wel aantonen dat de tegenpartij een fout maakte, en ook uw schade aantonen. Zelf heb ik hier maar weinig kennis van, maar een andere mogelijkheid zie ik niet.
Bedankt! We hebben intussen een tweede schrijven ontvangen waarin nog eens 10euro extra gevraagd wordt en op mijn mails wordt niet meer gereageerd. Ik wacht gewoon hun volgende stap af. Ik heb hen mijn standpunt en reden van niet betalen laten weten en zij hebben daarop gereageerd (met foutieve beweringen) dus ze waren alleszins op de hoogte.
Ik weet niet wat ze met verdere stappen bedoelen maar dat zij ons maar voor de rechter dagen dan.

Onzin wat dat parkeerbedrijf beweert, natuurlijk.

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone,
behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Het artikel is mijns inziens duidelijk genoeg. Jammer genoeg nog niet duidelijk genoeg voor dat parkeerbedrijf. Vervelend, maar in uw geval zou ik dat niet zomaar laten gebeuren. Schakel uw rechtsbijstand in, en via de rechtbank heeft u een meer dan behoorlijke kans dat dit rechtgezet wordt.

Ik zou die bewering van hen, die u nu op papier heeft, meenemen naar de rechtbank. Moesten ze achteraf ineens gaan beweren dat die E9's afgedekt waren toen u er parkeerde.
Hun bewering is enkel dat borden E9a het zonaal tarief niet opheffen maar enkel de plaats van parkeren aanduiden.
Ze geven dus nergens toe dat die borden ook effectief op die plaats staan.
Maar... wij hebben zo'n dashboardcamerading en op die beelden kun je duidelijk zien dat (langs beide zijden van de straat) enkel parkeerborden E9a staan, met opgaande pijl aan het begin van de parkings, en neergaande aan het eind.
Bewijsmateriaal is er dus, en ook daar was parkeerbeheer vanaf de eerste mail van op de hoogte.

Maar daarom vind ik het dus eens zo raar dat ze hierop niet reageren en toch betaling eisen.
Het is nu niet dat één retributie laten vallen zoveel verschil zou maken maar een open/shut zaak voor de vrederechter is toch wel wat anders?
Zeker als ze daar nog wat deurwaarderkosten aan gaan verspillen?

Daarom mijn vraag hier, of het wel zo open/shut is?

Duidelijk is het alleszins niet en dat zal, hoop ik toch, altijd voor mijn vriendin pleiten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2012 15:44

Voor de zekerheid: als het mogelijk is, ga foto's nemen van de borden op de plaats waar je vriendin stond zodat op de foto's duidelijk is waar die borden exact staan. Druk deze af als het voor de (vrede?-)rechter zou komen. Ik vind het bewonderenswaardig dat je hiermee verder wil gaan en geef je absoluut gelijk: die parkeerbedrijven is op het randje van maffia!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2012 18:01

Ik heb toch mijn bedenkingen.

27.3.1.1°
Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.
Om het gebruik van de parkeermeter of parkeerautomaat te verplichten is dus geen verkeersbord nodig. Het volstaat dat er parkeermeters of parkeerautomaten staan.

Als er parkeermeters of parkeerautomaten staan is het gebruik ervan verplicht door art. 27.3.1.1° van de wegcode, niet door een verkeersbord.

Het verkeersbord E9a met de vermelding betalend (ik vermoed dat dit het zonebord is waarover men het heeft) betekent
27.3.2
Op plaatsen gesignaleerd door de verkeersborden E5, E7 of E9a tot E9h, aangevuld met een onderbord met de vermelding “betalend”, moet een betaalparkeerkaart worden gebruikt op de wijze en onder de voorwaarden die op deze kaart zijn vermeld.
Deze kaart moet op goed zichtbare wijze aangebracht worden.
Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten mag het gebruik van de parkeermeter of de parkeerautomaat vervangen worden door het gebruik van een betaalparkeerkaart.
De toegelaten parkeertijd mag echter de maximale toegelaten parkeertijd van de parkeermeter of parkeerautomaat niet overschrijden.
Dit bord legt de verplichting op de betaalparkeerkaart te gebruiken, niet om de parkeermeter of parkeerautomaat te gebruiken. Het gebruik van de parkeermeter of parkeerautomaat is immers verplicht overeenkomstig art. 27.3.1.1°. Het verkeersbord laat toe om het gebruik van de parkeermeter te vervangen door een betaalparkeerkaart.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2012 08:55

Gaat dit niet over betaalautomaten (de vroegere "parkeermeters") die door de overheid geplaatst zijn? De retributies gaan over privé parkeerbedrijven. Je gaat een contract aan als particulier met het parkeerbedrijf. Op dat moment heeft dit niets meer met het verkeersreglement te maken, zou ik zo denken. Geen idee of dit onderscheid moet gemaakt worden. Maar je zou kunnen argumenteren dat een bord dat door de overheid geplaatst is (E9a) impliciet betekent dat de overheid je op die plaats toestemming geeft om te parkeren, en het parkeerbedrijf (privé-onderneming) dat stuk parkeerplaatst niet meer kan "opeisen".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Johan21
Berichten: 18

#10 , 26 jul 2012 13:02

Ik geloof ook dat dat artikel op de ouderwetse parkeermeters slaat.
Hoe dan ook hebben we gevraagd de reden op te geven waarom mijn vriendin, volgens hen, dan toch
een ticket had moeten nemen.
Zij hebben als reden opgegeven dat het bord E9a enkel de plaats van parkeergelegenheid aanduidt en het zonaal parkeren
niet opheft. Dat is voor ons (en de wet dus) geen reden om te betalen. Ik heb die reden verworpen en daar is niet meer op gereageerd,
anders dan die tweede 'uitnodiging' tot betalen. Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Het is al verbazend om iemand tegen te komen
die de volledige verkeerswet uit zijn duimpje kent (ook al worden we verondersteld die te kennen). Maar de borden zijn, op zijn minst verwarrend,
en dat vind ik al reden genoeg om niet te betalen.

@Tom: de beelden van de camera zijn overduidelijk hoor, en die bewijzen meteen ook alle omstandigheden.
Men was op dat moment ook in de straat aan het werk en verderop hadden enkele plaatsen parkeerverbod.
Volgens parkeerbeheer had mijn vriendin daar dus ook gerust mogen parkeren, met een ticketje dan.
Ahja, parkeerzone betalend en andere borden tellen dan niet he..
Het maakt niet uit hoe lang het staartje wordt, als ik nog iets van die firma toegestuurd krijg stap ik meteen naar GVA,
misschien engageert dat mensen die in dezelfde omstandigheden zitten of zaten en kunnen we samen eens een flinke kaakslag uitdelen
aan zo'n parkeerbedrijf. Juist is juist, ook voor hen.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 26 jul 2012 15:31

Ik heb zelfs geleerd, om alle discussie te vermijden, om 15 meter na een bushalte een herhaling te plaatsen van het geldende (zonale) parkeerbord. Een rechter zou wel eens kunnen oordelen dat het bushaltebord een verkeersbord is, en dus volgens artikel 65.5.6 de zonale reglementering opheft, en dit tot aan het volgend kruispunt, met als gevolg dat men vanaf 15 meter na de bushalte tot aan het volgend kruispunt gratis mag parkeren...

Lightning

#12 , 26 jul 2012 15:47

In volgende brochure (http://www.brrc.be/pdf/mededelingen/med80t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) op pagina 16 is de situatie van de TS geïllustreerd met een voorbeeld.

Johan21
Berichten: 18

#13 , 26 jul 2012 20:20

Afbeelding


Dit is de plaats via streetview. Die kan gedateerd zijn maar de borden werden geenszins gewijzigd.
(Misschien intussen wel :wink: )

Lightning

#14 , 31 jul 2012 08:05

Volgend artikel dat de stelling van TS ondersteunt is hier inderdaad van toepassing:
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Maar die "andere" parkeerregeling die hier lokaal voorzien is is de volgende:
27.3.1. 1° Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.
Wie eigenaar is van de parkeerautomaat of wie ze uitbaat is volgens de wegcode niet van belang.

Johan21
Berichten: 18

#15 , 31 jul 2012 08:28

Maar die "andere" parkeerregeling die hier lokaal voorzien is is de volgende:
27.3.1. 1° Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.
Wie eigenaar is van de parkeerautomaat of wie ze uitbaat is volgens de wegcode niet van belang.
Volgens mij slaat dit artikel op de omstandigheden van het betalend parkeren (bedrag, tijd..)
en niet op de plaats van parkeren.
Anders waren verkeersborden onnodig en kon men gewoon een parkeerautomaat in het midden van de straat plaatsen
(liefst ergens verdoken uiteraard!) en klaar: betalen maar.

In't vervolg parkeren wij wel met één wiel op de stoep op plaatsen waar we niet bekend zijn. :wink:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”