Bon, er kan nog lang gediscussieerd worden tussen het pro en contra kamp. Sta me toe om te besluiten dat het uiteindelijk aan de rechter zal zijn om te beslissen of de parkeerautomaat en de borden daar met recht en rede staan.11.7. Betalend parkeren.
1° Aangezien de parkeermeters en parkeerautomaten gelijkstaan met verkeersborden en zij uit zichzelf bindend zijn, moet, waar zij worden aangebracht, geen enkel verkeersbord betreffende het parkeren geplaatst worden. Wanneer het gaat om toestellen die het parkeren op een geheel van parkeerplaatsen regelen, dienen deze parkeerplaatsen gesignaleerd te worden door een van de verkeersborden E9a tot E9h aangevuld met het onderbord met de vermelding " ticket " overeenkomstig het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, behalve wanneer deze parkeerplaatsen gelegen zijn in een zone die aangeduid wordt met een van de zoneborden E9a tot E9h aangevuld met het opschrift " betalen ". De toestellen die het parkeren op een geheel van parkeerplaatsen regelen, dienen zodanig opgesteld of gesignaleerd te worden dat zij goed zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar zijn.
Inderdaad. Ik denk dat een groot stuk van de verwarring voortvloeit uit het feit dat de meeste parkeerautomaten nu door een privéfirma "uitgebaat" worden. Als je op "hun" parkeerplaatsen parkeert, ga je dus een overeenkomst aan met die firma, niet met de overheid. Als de overheid dan echter borden zet die parkeren toelaten, hoe moet je dat dan interpreteren? Ik zie dit als: "De overheid stelt die parkeerplaatsen NIET ter beschikking van het parkeerbedrijf, dus je kan er gewoon staan." Toen de parkeermeters en betaalautomaten nog door de overheid zelf uitgebaat werden, was er geen verwarring mogelijk (door de wetteksten die hier al aangehaald zijn). Ik ga er echter van uit dat een zo'n tekst niet gaat over parkeermeters van een privébedrijf, maar parkeermeters van de overheid...Bon, er kan nog lang gediscussieerd worden tussen het pro en contra kamp. Sta me toe om te besluiten dat het uiteindelijk aan de rechter zal zijn om te beslissen of de parkeerautomaat en de borden daar met recht en rede staan.
U gaat daar vanuit? En uit welke passage van de reeds aangehaalde teksten leidt U dat dan af?Toen de parkeermeters en betaalautomaten nog door de overheid zelf uitgebaat werden, was er geen verwarring mogelijk (door de wetteksten die hier al aangehaald zijn). Ik ga er echter van uit dat een zo'n tekst niet gaat over parkeermeters van een privébedrijf, maar parkeermeters van de overheid...
Wat een redelijk foute vertrekpunt is als je je gelijk bij de rechter wil trachten te bewijzen. Wetgeving heeft nogal eens de neiging om te veranderen door de tijd, en wat van belang is is de wetgeving die nu van toepassing is. We worden allemaal verondersteld die te kennen.Als mijn vriendin dan de kennis volgt die ze opdeed bij het behalen van haar rijbewijs heeft ze gelijk, en diende ze niet te betalen.
Dit leidt ik af uit het feit dat het de "wegcode" is niet de "code voor éénder welk privébedrijf dat iets met auto's te maken heeft".U gaat daar vanuit? En uit welke passage van de reeds aangehaalde teksten leidt U dat dan af?
Inderdaad, dat is mijn punt: waarin verschilt een privébedrijf dat bovengrondse parkeerplaatsen uitbaat, met een privébedrijf dat een ondergrondse parkeergarage uitbaat? De wegcode zal niets beschrijven over zo'n ondegrondse privéparkeerplaats (als daar iets gebeurt, komt de politie zelfs niet langs, weet ik uit ervaring), waarom zou de wegcode dit dan wel doen voor de bovengrondse privéparkeergelegenheiden? Vandaar dat je er dan moeilijk kan van uitgaan dat de wegcode met "parkeermeters", de automaten van één of ander privébedrijf bedoelt, niet?U zegt dus dat de wegcode (of een deel ervan) niet meer van toepassing is of anders moet geïnterpreteerd worden als de controle wordt uitgeoefend door een privéfirma i.p.v. door de politie. Hoe moet een automobilist weten wie waar controle uitoefent op wat (bvb. op het gebruik van de parkeerschijf) en dus welke borden hij wel of niet moet respecteren?
Omdat er artikel 1 van de wegcode is dat zegt:De wegcode zal niets beschrijven over zo'n ondegrondse privéparkeerplaats (als daar iets gebeurt, komt de politie zelfs niet langs, weet ik uit ervaring), waarom zou de wegcode dit dan wel doen voor de bovengrondse privéparkeergelegenheiden
...en de parkeerplaatsen waar we het hier over hebben maken dus deel uit van de openbare weg, ook al wordt de controle op het betaald parkeren uitgevoerd door een privéfirma.Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
Er zijn genoeg parkeerbedrijven die ondergrondse parkings uitbaten die NIET in opdracht van de gemeente werken, maar dus ook daadwerkelijk privébedrijven zijn. Hoe kan een gewone weggebruiker weten of een parkeerbedrijf al dan niet in opdracht van de gemeente werkt? Ik zou eens moeten kijken, maar ik vermoed niet dat dit op een parkeerautomaat vermeld wordt...Parkeerbedrijven werken in opdracht van de gemeenten.
Dat klopt, en nog steeds vind ik nergens een stukje wettekst dat bepaald dat mijn vriendin diende te betalen.Wat een redelijk foute vertrekpunt is als je je gelijk bij de rechter wil trachten te bewijzen. Wetgeving heeft nogal eens de neiging om te veranderen door de tijd, en wat van belang is is de wetgeving die nu van toepassing is. We worden allemaal verondersteld die te kennen.