Volgt steeds onmiddelijke inning na overtreding derde graad?

flyer146
Topic Starter
Berichten: 6

Volgt steeds onmiddelijke inning na overtreding derde graad?

#1 , 11 jul 2012 15:26

Mijn vraag is of er bij een overtreding van de derde graad steeds een onmiddellijke inning volgt?

Ik heb wat zitten rondsurfen naar een duidelijk antwoord maar ben niet veel wijzer geworden, behalve dat roodlichtrijders (ook een derdegraadsovertreding) op sommige plaatsen sowieso richting rechtbank gaan op vraag van de lokale procureur, terwijl dit op andere plaatsen niet automatisch het geval is.

Mijn overtreding is echter van compleet andere aard: rijden op een verlaten en blijkbaar verboden landbouwweg, zonder dat ik dat dus besefte, maar vermits de Belgische verkeerswet nu eenmaal geen rekening houdt daarmee, valt hier niet veel te argumenteren natuurlijk en schik ik me naar de consequencies van mijn onvrijwillige overtreding. :(

Zijn er eigenlijk criteria die bepalen voor welke overtredingen je automatisch een O.I. toegestuurd krijgt, of is dit eerder afhankelijk van de verbalisant zelf?
Kan je m.a.w. ook voor een overtreding eerste/tweede/derde graad door een kwade politieagent meteen doorgestuurd worden naar het parket, of hoe wordt dat beslist?

Vriendelijke dank.
Laatst gewijzigd door flyer146 op 12 jul 2012 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 12 jul 2012 10:46

Overtredingen van de 3e graad brengen de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar.
Straffen overtreding 3de graad: onmiddellijke inning (wordt door politie voorgesteld) van 150 euro, minnelijke schikking (wordt door het parket voorgesteld) van 160 euro ofwel politierechtbank... Politie heeft niets voorgesteld, dus parket beslist nu, een minnelijke schikking of politierechtbank.

Euhm, als je rood licht negeert... en er waren geen andere bestuurders te zien... is dit dan geen overtreding waarmee je mensen in gevaar brengt???

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 12 jul 2012 14:41

Welk is het artikel en welke borden stonden er..
Wandelweg vermoedelijk...
Mogelijk nog kosten wegens vernielen zandpad.....

Reclame

flyer146
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 12 jul 2012 15:53

Even verduidelijken, want blijkbaar heb ik het dus nogal verward uitgelegd, waarvoor mijn excuses:

Het bord dat ik dus blijkbaar genegeerd heb, is F99c: de weg zelf is verder gewoon verhard en leidt door velden waarop niemand anders te zien was op dat moment.
Ik ben tegengehouden door een agent die wees op de aanwezigheid van het bord en het feit dat ik daar dus niet mag rijden, want voorbehouden aan enkel de categorieen die erop vermeld staan en dat rijden daar dus verboden is voor mij: de nodige formaliteiten afgehandeld, verder niets gevraagd, ik was te geschrokken eigenlijk.
Volgens de enen aan wie ik dit uitgelegd heb, is dit dus een derde graadsovertreding, maar volgens anderen is het slechts een tweede graadsovertreding? :?:

Ik ben de wet dan maar eens gaan lezen, en art. 3 van het KB van 30/09/05, dat de derde graadsovertredingen opsomt, heeft het in 23° over
De bestuurder mag de voetgangers niet in gevaar brengen die:
- zich bevinden op een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden F99a of F99b of ingericht als speelstraat;
Maar anderzijds staat in datzelfde KB onder art. 2 dat de tweede graadsovertredingen opsomt, dit:
Op de wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn en van de categorieën van weggebruikers die opgesomd zijn.
Iemand die hierover uitsluitsel kan geven welke graad van overtreding ik nu eigenlijk begaan heb door daar te rijden?
Ik heb nog geen PV ontvangen, dus ik weet niet wat de agent opgeschreven heeft, maar ik ga momenteel van het slechtste geval uit omdat de agent mij kwaad leek, maar dan nog lijkt het mij onduidelijk wat het vervolg van een derde graadsovertreding is: toch een PV met O.I. of doorsturen naar parket? Zijn daar eigenlijk duidelijke regels voor?

Bedankt.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 12 jul 2012 19:34

ik denk volgend artikel en is derde graad:
16° De gebruikers van de wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren. 22quinquies 2, lid 1
en dat is
Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters

22quinquies1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.

Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :

[ ... ] opgeheven (art. 7.1°, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
[ ... ] opgeheven (art. 7.2°, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :

- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.

F99a F99b

22quinquies2. De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.

Het spelen is toegestaan.

22quinquies3. Wanneer verkeersborden F99b en F101b aangebracht zijn, moeten de gebruikers het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is. Zij mogen evenwel het andere deel van de weg volgen op voorwaarde dat ze de doorgang vrij laten voor de gebruikers die er zich op regelmatige wijze op bevinden.

F99b F101b

Artikel 22octies. Verkeer op wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters

22octies1. Buiten de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn,mogen deze wegen slechts gevolgd worden door volgende categorieën van weggebruikers :

a) voertuigen van en naar de aanliggende percelen;

b) niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers;

c) [ ... ] opgeheven (art. 10.1°, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);

d) voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.

Het begin van de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters, wordt aangeduid met het verkeersbord F99c en het einde met het verkeersbord F101c.

F99c F101c

flyer146
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 12 jul 2012 19:52

Ik ben wat aan het rondsnuffelen op wegcode.be en daar hebben ze een erg handige lijst met alle overtredingen per graad (een mens leert toch nog eens iets uit zijn fouten) :wink:

Het bord F99 komt voor in de lijst van 2de graad, als puntje 18:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/148-art2" onclick="window.open(this.href);return false;

Doch het bord F99 komt ook voor in de lijst van 3de graad, als puntje 23 (zoals Franciscus reeds aanhaalde):
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/488-art3" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik beide vergelijk, lijkt het erop dat een overtreding tegen het bord F99 zelf dus een overtreding van de 2de graad is, maar dat men dit verzwaart tot overtreding van de 3de graad wanneer er gevaar veroorzaakt wordt.
Kan deze lezing kloppen?

Vermits er in mijn geval verder niemand te zien was op die weg, behalve de verbaliserende agent zelf natuurlijk, lijkt me dat dan eerder 2de graad eigenlijk?

Hoe dan ook: krijgt men hiervoor een onmiddelijke inning voorgesteld, of moet ik mij nu verantwoorden voor de rechtbank?
Zoals gezegd betwist ik de feiten niet, ik had het gewoon echt waar niet gezien... kan gebeuren toch en ik heb geen accidenten veroorzaakt...

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 12 jul 2012 23:04

16° moet natuurlijk 18° zijn .
Afwachten wat op het afschrift van het PV staat.
Ofwel krijgt u enkele dagen daarna of eerst hangt van de post( bpost )af. Deze doen de verzending.

jean-paul
Berichten: 10

#8 , 16 mar 2015 16:03

Mag men een wandelweg kruisen met auto,ook is die wandelweg een weg die naar school gaat.en voorzien als veilige weg

jean-paul
Berichten: 10

#9 , 16 mar 2015 16:03

Mag men een wandelweg kruisen met auto,ook is die wandelweg een weg die naar school gaat.en voorzien als veilige weg

jean-paul
Berichten: 10

#10 , 16 mar 2015 16:03

Mag men een wandelweg kruisen met auto,ook is die wandelweg een weg die naar school gaat.en voorzien als veilige weg

jean-paul
Berichten: 10

#11 , 16 mar 2015 16:03

Mag men een wandelweg kruisen met auto,ook is die wandelweg een weg die naar school gaat.en voorzien als veilige weg

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 16 mar 2015 17:32

Ik denk niet dat die persoon er nog iets aan gaat hebben, Jean-Paul.
Overigens is 1x wel voldoende.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 17 mar 2015 18:03

Mag men een wandelweg kruisen met auto,ook is die wandelweg een weg die naar school gaat.en voorzien als veilige weg
Als er in de gevolgde richting geen verkeerstekens staan die het dwarsen van deze weg verbieden, is dat toegestaan.

Als er bvb net voor het kruispunt al een F99 staat, mag het bvb niet ...

Afbeelding

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2quinquies" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”