Minimale tijd Signalisatie verboden te parkeren

Thorrific
Topic Starter
Berichten: 6

Minimale tijd Signalisatie verboden te parkeren

#1 , 10 jul 2012 20:25

Dag,

Zondagnacht parkeerde ik mijn wagen in een doodlopende straat in Leuven (Strijdersstraat).
Helaas wegens het uitzonderlijk geringe aanbod van parkeerplaatsen in deze stad loop ik niet dagelijks langs mijn wagen.

Nu blijkt dat mijn wagen vandaag weggetakeld is geweest en vervangen door "verboden te parkeren"-borden:
"Op dinsdag 10/07/2012 vanaf 3:00 tot 15:00 wegens veegactie"

Buiten het feit dat een veegactie om 3u 's nachts in een doodlopende straat niet direct nuttig is, en op deze manier 40+ wagens zijn weggetakeld, vroeg ik mij af of er een minimum duurtijd is opgelegd tussen het plaatsen van 'verboden te parkeren'-borden en het effectief ingaan van dit parkeerverbod.

Dit is ondertussen de 3de keer op 2 maanden dat mijn wagen is weggetakeld (toegegeven, dit is tot nu toe de meest originele manier) en vroeg me af of ik deze kost zou kunnen vermijden.


Verder, is het mogelijk effectief na te gaan of er geveegd is en hoeveel wagens er weggetakeld zijn?
Mogelijks de andere automobilisten opzoek en samen iets ondernemen?


De stad Gent stuurt meer als een maand vooraf meldingen en zet minstens een week vooraf reeds de 'verboden te parkeren'-borden.
Het lijkt me vreemd dat de stad Leuven slechts 1 dag op voorhand beslist enkel in een bepaalde doodlopende straat een veegactie uit te voeren.

Alle hulp en informatie welkom...

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 10 jul 2012 20:42

Dag,

Zondagnacht parkeerde ik mijn wagen in een doodlopende straat in Leuven (Strijdersstraat).
Helaas wegens het uitzonderlijk geringe aanbod van parkeerplaatsen in deze stad loop ik niet dagelijks langs mijn wagen.

Nu blijkt dat mijn wagen vandaag weggetakeld is geweest en vervangen door "verboden te parkeren"-borden:
"Op dinsdag 10/07/2012 vanaf 3:00 tot 15:00 wegens veegactie"

Buiten het feit dat een veegactie om 3u 's nachts in een doodlopende straat niet direct nuttig is, en op deze manier 40+ wagens zijn weggetakeld, vroeg ik mij af of er een minimum duurtijd is opgelegd tussen het plaatsen van 'verboden te parkeren'-borden en het effectief ingaan van dit parkeerverbod.

De borden moeten er staan VOOR dat u uw wagen er parkeerde. Zoniet, kan de politie tijdens uw afwezigheid weliswaar nog laten takelen, maar dan wel geheel op kosten van de wegbeheerder.

Dit is ondertussen de 3de keer op 2 maanden dat mijn wagen is weggetakeld (toegegeven, dit is tot nu toe de meest originele manier) en vroeg me af of ik deze kost zou kunnen vermijden.
Als u kan bewijzen dat uw wagen er stond VOOR dat de borden er stonden, kan u de boete betwisten en is de kost voor het takelen ten laste van de wegbeheerder.
Verder, is het mogelijk effectief na te gaan of er geveegd is en hoeveel wagens er weggetakeld zijn?
Mogelijks de andere automobilisten opzoek en samen iets ondernemen?
Of er daadwerkelijk geveegd werd of niet, speelt geen rol. Wel of er correcte borden stonden, reglementair geplaatst VOOR dat u er parkeerde.
De stad Gent stuurt meer als een maand vooraf meldingen en zet minstens een week vooraf reeds de 'verboden te parkeren'-borden.
Het enige wat rechtsgeldig is, zijn correcte borden, correct geplaatst VOOR dat u u wagen er parkeert. Buurtbewoners informeren via deur-aan-deur blaadjes, het gemeentelijke infoblad ed. zijn handige hulpmiddelen. Maar zij hebben geen enkele juridische waarde.
Het lijkt me vreemd dat de stad Leuven slechts 1 dag op voorhand beslist enkel in een bepaalde doodlopende straat een veegactie uit te voeren.
Het zal er dus op aan komen om trachten te bewijzen dat uw wagen er stond VOOR dat de borden er stonden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Thorrific
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 10 jul 2012 20:45

Als u kan bewijzen dat uw wagen er stond VOOR dat de borden er stonden, kan u de boete betwisten en is de kost voor het takelen ten laste van de wegbeheerder.
Kan ik dan foto's van zondagavond gebruiken wanneer het verbod ingaat vanaf dinsdag 3u 's nachts?
Of moet ik bewijzen dat er minimum x-aantal uur vooraf nog geen borden stonden?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jul 2012 20:53

http://www.leuven.be/leven/mobiliteit-o ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
De veegakties worden op de siute van Stad Leuven tijdig aangekondigd. Ook de grote borden staan er reeds dagen voordien.
Wie naar Leuven wil komen moet kunnen zien en lezen. :lol:

Thorrific
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 10 jul 2012 21:04

http://www.leuven.be/leven/mobiliteit-o ... /index.jsp
De veegakties worden op de siute van Stad Leuven tijdig aangekondigd. Ook de grote borden staan er reeds dagen voordien.
Wie naar Leuven wil komen moet kunnen zien en lezen. :lol:
In Leuven is "Daags voor de onderhoudswerken plaatst de technische dienst borden met het parkeerverbod in de straat." duidelijk een rekbaar begrip...
Verder hoop ik dat mijn 120€ naar de infrastructuur van de veegdienst gaat want veel beterschap heeft hun actie niet voortgebracht. ("een grondige poetsbeurt" blijkt minstens eveneens rekbaar in deze context).

Bedankt voor de reactie, het ligt dus duidelijk aan mijzelf dat ik niet vooraf de website van de locatie van mijn tijdelijke parkeerplaats heb bezocht. :shock: :roll:

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 10 jul 2012 23:01

Stond u daar VOOR het plaatsen van het bord dan dient politie een administratieve akte op te stellen en zijn de kosten voor de stad en geen overtreding (boete)
Bent u er gaan staan NADAT de borden geplaatst werden (argumenten niet gezien, was donker enz tellen niet)
Indien borden reglementair zijn en reglementair geplaatst ... in dat geval zijn de takelkosten en overtreding ( boete) voor u (voor de bestuurder)
Er is trouwens in een andere topic omstandig uitgelegd hoe de vork in de steel zit en hoe en waar men kan reageren.
oa hier
http://www.juridischforum.be/forum/view ... it=takelen" onclick="window.open(this.href);return false;

pixel
Berichten: 47

#7 , 11 jul 2012 06:58

sorry hoor stad Gent doet dit niet melding maken een maand voordien !!! wat doen ze hier ze zetten de borden en op dat moment loopt er iemand mee
om alle nummerplaten op te schrijven wagens die er al stonden bij het plaatsen van de borden deze wagens zullen niet weg gesleept worden maar zullen ze proberen de eigenaar op te sporen de wagens die niet in de lijst voorkomen hebben pech .

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 jul 2012 11:05

Die veegakties doen ze in Leuven al jaren, en ze zullen dan toch wel weten waar ze moeten naar kijken.
Recent nog zo'n aktie in mijn eigen straat gehad. 3 dagen vooraf stonden de grote borden er aan iedere hoek van de straat. De dag voordien de kliene verbodsborden. Nummerplaten van de reeds aanwezige wagens werden toen wel degelijk genoteerd (met eigen ogen gezien)
Het gaat hier nit alleen maar om even de goot te vegen. Ook de straatkolken worden leeggezogen, de goten gestofzuigd, wegmarkeringen bijgewerkt en kleine wegherstellingen uitgevoerd.
Als jij s'avonds toekwam kon je waarschijnlijk de papiertjes en bladeren niet zien liggen in de goten. en heb je de straatkolken niet aan een onderzoek onderworpen om te zien of ze vol vuil zaten.
Deze akties worden gewoonlijk 2 x perjaar in alle straten van Leuven uitgevoerd.
Heb jij reeds een PV van de politie gehad? Mogelijks is uw wagen alleen maar weggesleept omdat hij voor de veegmachines in de weg stond, en volgt er geen boete omdat je er werkelijk al stond.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 jul 2012 11:19

Even nog wat nagezocht. Je parkeerde uw wagen dus zondagnacht in de Strijdersstraat. Op dinsdag was er die veegaktie. Ben je zeker dat uw wagen daarvoor is weggesleept?
Die straat ligt dus in een Blauwe Zone. Je stond dus al minstens de hele maandag in overtreding.
De Leuvense parkeerwachters kennende hebben ze dus bijna zeker een mooi fotootje van uw wagen en nummerplaat gemaakt, en mag je kortelings mogelijks ook een boete voor overschrijding van de parkeertijd verwachten. Mogelijks zelf twee. :(

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”