Parkeren op rijbaan met onderbroken witte lijn in midden weg

Jielbe
Topic Starter
Berichten: 1

Parkeren op rijbaan met onderbroken witte lijn in midden weg

#1 , 07 jul 2012 17:01

Goede middag,
Bizar: ik krijg een PV omdat ik geparkeerd stond aan de rechterzij de van de rijweg in de rijrichting omdat de weg in het midden onderbroken witte lijn (lange strepen). Ik was altijd in de overtuiging dat dit pas geldt, op voorwaarde dat de rijbaan onderverdeeld is in twee rijstroken door een volle witte lijn en dat er tussen de witte lijn en het geparkeerd voertuig geen voldoende breedte ( ik dacht 2m) zou zijn om een voertuig door te laten.
Wie kan mij overtuigen van mijn ongelijk? Ik zoek nu an een paar uren Internat af zonder duidelijkheid.
Met dank, Jielbe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 07 jul 2012 18:23

nog steeds van toepassing
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... roken+lijn" onclick="window.open(this.href);return false;

..
2 meter .... misschien eens een vrachtwagen opmeten

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /190-art25" onclick="window.open(this.href);return false;

En de wegcode eens terug lezen ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2012 18:52

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg].

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E 9a of E 9b is aangebracht;

2.2. " Rijstrook ", elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door :
a) één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen.

De onderbroken witte lijn (stippellijn) verdeelt de rijbaan in in rijstroken. Het is dan verboden op de rijbaan te parkeren.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”