Onterechte boete

Edmond Reekmans
Topic Starter
Berichten: 26

Onterechte boete

#1 , 04 jul 2012 21:16

Vandaag heb ik een afschrift ontvangen van een aanvankelijk proces-verbaal. Hierin staat vermeld dat ik op 28 juni om 16u10 een bord D1 niet gerespecteerd heb op het Martelarenplein in Leuven. Binnenkort zal ik een uitnodiging tot onmiddellijke inning ontvangen van € 50.
Op de betrokken dag stond mijn wagen om 16u10 echter geparkeerd in de ondergrondse parking op het Ladeuzeplein. Na het verlaten van de parking ben ik naar de Tiensesteenweg gereden zonder het bewuste Martelarenplein te passeren.
In de ondergrondse parking krijgt je na betaling geen ontvangstbewijs. Hoe kan ik dan bewijzen dat mijn wagen er geparkeerd stond. Er hangen wel bewakingscamera's maar ik vermoed dat de politie de beelden niet zal opvragen voor zo'n banale zaak.
Ik heb echter geen zin om een boete te betalen voor een overtreding die ik niet heb begaan.
Weten jullie raad ?
Alvast bedankt.

Groeten van ... Edmond

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jul 2012 11:26

In de ondergrondse parking krijgt je na betaling geen ontvangstbewijs.
Betalingsbewijs krijg je wel als je op de bewuste toets drukt, en dit onmiddelijk nadat je je geld hebt ingestoken.
Ik vraag het altijd en overal, nadat ik eens op de parking van de luchthaven met een probleem heb gezeten.
Zonder bewijs zal je inderdaad moeten betalen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 jul 2012 12:07

U kan zelf ook om bijkomende onderzoeksdaden vragen (zoals opvragen camerabeelden). Parket beslist of men hier op ingaat of niet.

Parkeerticket is op zich ook niet echt sterk bewijs, er is geen enkele link met het voertuig.

Reclame

Edmond Reekmans
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 05 jul 2012 22:22

Bedankt voor jullie reacties.
Op de bewuste dag heb ik op mijn werk een opleiding gevolgd. Op basis van een bevestiging van mijn aanwezigheid zal ik bezwaar aantekenen.

Groeten van ... Edmond

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2012 13:31

Bedankt voor jullie reacties.
Op de bewuste dag heb ik op mijn werk een opleiding gevolgd. Op basis van een bevestiging van mijn aanwezigheid zal ik bezwaar aantekenen.
Zorg dat u in dat geval zeker een bevestiging van de aanwezigheid van UW VOERTUIG hebt. Het is niet omdat u opleiding volgde, dat uw voertuig (met bijvoorbeeld uw partner aan het stuur) niet op een andere plaats kon zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Edmond Reekmans
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 13 jul 2012 19:42

Bedankt voor uw reactie.
Op welke wijze kan ik een bevestiging van de aanwezigheid van mijn wagen in de ondergrondse parkeergarage voorleggen ?
Als particulier heb ik toch niet de bevoegdheid om de beelden van de bewakingscamera op te eisen.
Of zie ik dit verkeerd ?

Groeten van ... Edmond

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 13 jul 2012 23:12

Andere medecursisten...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2012 09:08

Bedankt voor uw reactie.
Op welke wijze kan ik een bevestiging van de aanwezigheid van mijn wagen in de ondergrondse parkeergarage voorleggen ?
Als particulier heb ik toch niet de bevoegdheid om de beelden van de bewakingscamera op te eisen.
Of zie ik dit verkeerd ?

Groeten van ... Edmond
Indien u bij de cursus bijvoorbeeld een parkeerplaats hebt gereserveerd op basis van nummerplaat, en je hier iets van op papier hebt, kan dit een begin van bewijs zijn... De éne politierechter zal zoiets aanvaarden, de andere niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Edmond Reekmans
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 23 jul 2012 21:10

Ik heb op 6 juli het antwoordformulier met mijn bezwaren teruggestuurd. Inmiddels heb ik enkel een uitnodiging tot betaling ontvangen maar geen antwoord op mijn bezwaren.
Wat is nu de volgende stap ? Krijg ik een antwoord van de politie of komt deze zaak onmiddellijk voor een politierechter ?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten van ... Edmond

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2012 08:47

Mogen we weten welke bezwaren je aangebracht hebt? Heb je effectief een bewijs doorgestuurd dat je wagen op een andere plaats was op dat moment?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Edmond Reekmans
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 24 jul 2012 14:49

Ik heb in mijn bezwaarschrift twee elementen aangehaald:

1. mijn aanwezigheid op de opleiding op het moment van de vermeende overtreding (bevestiging van manager in bijlage).
2. aanwezigheid van mijn wagen in ondergrondse parkeergarage. Ik heb hiervan geen getuigen maar heb hiervoor verwezen naar de beelden van de bewakingscamera.

Daarmee weet ik nog steeds niet wat het vervolg van de procedure is.

Groeten van ... Edmond

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”