Speelstraat

croos
Topic Starter
Berichten: 231

Speelstraat

#1 , 03 jul 2012 08:24

dag iedereen,
Volgens de het verkeersreglement moet op de speelstraat het bord C3 staan met vermelding Speelstraat.
Mijn vraag:
in het gemeentelijk reglement staat:
Alleen de bestuurders die in de straat wonen en wier garage in de straat gelegen is alsook prioritaire voertuigen hebben toegang tot de speelstraat.


-1-in het verkeersreglement 9.2 bis staat daar nergens iets van in.

-2-reglement 9.2 zegt dat bij verkeersbord C3 geen enkele bestuurder door mag.


dus mijn besluit: als er in 9.2 bis niets over toegelaten verkeer staat en bord C3 zegt dat er geen enkele bestuurder door mag, mag er ook geen enkele bestuurder door bij het bord 9.2 bis (speelstraat)

ben ik juist of fout in mijn redenering.
indien ik fout ben leg het me dan eens juist uit.

hartelijken dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 jul 2012 08:30

Gemeenten kunnen aanvullende reglementen aan het verkeersreglement opmaken (onder bepaalde voorwaarden). Speelstraten dienen in zulks aanvullend reglement opgenomen te zijn.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 03 jul 2012 08:47

Als er in de gemeente geen aanvullend reglement is opgesteld omtrent deze situatie. C3 bord met speelstraat. Wie mag er dan in de straat?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 03 jul 2012 08:55

Als er in de gemeente geen aanvullend reglement is opgesteld omtrent deze situatie. C3 bord met speelstraat. Wie mag er dan in de straat?
Niemand (behalve prioritaire voertuigen).

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 03 jul 2012 09:26

Bijkomend gevonden:

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Artikel 9.2bis. Verkeersbord C3 met onderbord "speelstraat".
De openbare weg die men als speelstraat wil inrichten moet liggen op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur.
Hij moet liggen in een straat of wijk met overheersend woonkarakter, zonder doorgaand verkeer en mag niet bediend worden door een geregelde dienst voor gemeenschappelijk vervoer.
Tijdens de uren dat de openbare weg als speelstraat wordt gesignaleerd mag er speelinfrastructuur geplaatst worden mits de doorgang van toegelaten bestuurders en prioritaire voertuigen niet verhinderd wordt.
De openbare weg die men als speelstraat wil inrichten moet tijdelijk afgesloten worden telkens tijdens dezelfde uren.
Er moeten voldoende hekken geplaatst worden om de speelstraat duidelijk af te bakenen.
Op de hekken wordt een bord C3 en onderbord "speelstraat" vast bevestigd.
De uren tijdens welke de straat als speelstraat is ingericht worden op het onderbord vermeld.
De hekken worden geplaatst onder het toezicht en de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Bij deze de wettelijke achtergrond. Gemeentelijk reglement is dus niet nodig.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#6 , 03 jul 2012 10:02

Dat is juist mijn vraag: als enkel artikel 9.2 bis van toepassing is, wie mag er in de straat?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 03 jul 2012 10:36

Artikel 22septies. Verkeer in speelstraten


22septies1. In de speelstraten is de ganse breedte van de openbare weg voorbehouden voor het spelen, in hoofdzaak door kinderen.
De personen die spelen worden gelijkgesteld met voetgangers; evenwel zijn de bepalingen van artikel 42 van dit besluit niet van toepassing.
Alleen bestuurders van motorvoertuigen, die in de straat wonen of wier garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen en fietsers, hebben toegang tot speelstraten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”