autokeuring rekent boete aan

Frikke
Topic Starter
Berichten: 15

autokeuring rekent boete aan

#1 , 26 jun 2012 16:20

Mijn kameraad woont op een appartement.

Ik was eigenlijk verbaasd over wat hij mij vertelde .

Hij had bericht gehad van de autokeuring dat hij overtijd was met zich aan te bieden voor een autokeuring en dat hij dus een boete moest betalen .

Eigenlijk sta ik verstomd dat een autokeuring die naar mijn weten een privébedrijf is en geen overheidsinstantie zomaar een boete kan opleggen omdat je te laat bent met je keuring .

Kameraad beweerd geen uitnodiging gezien te hebben .

Zo'n uitnodiging word naar mijn weten ook niet aangetekend verstuurd zodus hoe kan de keuring bewijzen dat ze deze wel verstuurd hebben .


Ik stel mij de vraag of die boete te betwisten valt ?

Niet dat hij dat wil doen voor dergelijke som , maar ik vind zelf dat een niet overheidsgerelateerde organisatie geen boete mag geven indien de persoon niet komt opdagen voor de keuring .

Het risico dat de persoon een boete krijgt van politie of problemen krijgt me verzekring ligt toch bij hemzelf .

Komt bij dat de keuringscentra hier naar mijn mening geen hinder door ondervinden daar er geen afspraakdatum en uur opstaat en een keuring na betaling van die boete juist hetzelfde is als dat men binnen de termijn zou gekomen zijn .

Naar mijn mening permiteerd die autokeuring zich teveel .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 26 jun 2012 16:34

Neen, u moet ZELF de datum in het oog houden. Staat trouwens ook op de uitnodiging.
Het is een toeslag omdat u buiten de periode komt geen boete.

De boete PV zal volgen indien politie vaststelt via hun aansluiting DIV databank dat uw vriend rondrijdt met een niet gekeurd voertuig.
Een niet gekeurd voertuig mag niet in het verkeer gebracht worden (uitz van en naar garage en of keuring).

Bij mijn weten is er een wettelijke omkadering waaraan de keuringsorganisaties zich moeten houden vermoedelijk dus ook de toeslag.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 26 jun 2012 16:39

Hij had bericht gehad van de autokeuring dat hij overtijd was met zich aan te bieden voor een autokeuring en dat hij dus een boete moest betalen .
Het gaat niet om een boete, maar om een toeslag bij een retributie.
Wie te laat komt, betaalt een toeslag.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 23undecies" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 23undecies. Keuringskosten
§1.
4° Toeslag voor een laattijdige volledige keuring van een voertuig :

- in de eerste maand : 7,40 EUR
- tijdens de tweede en derde maand : 10,60 EUR
- tijdens de vierde, vijfde en zesde maand : 15,90 EUR
- na de zesde maand : 26,50 EUR



Veel goedkoper trouwens dan wanneer de politie u er mee tegenhoudt ...
Eigenlijk sta ik verstomd dat een autokeuring die naar mijn weten een privébedrijf is en geen overheidsinstantie zomaar een boete kan opleggen omdat je te laat bent met je keuring .
Deze retributies zijn vastgelegd in het KB over de technische eisen van de motorvoertuigen.
Kameraad beweerd geen uitnodiging gezien te hebben .
Kan gebeuren.
Men hoeft dit echter zelf in het oog te houden, en te zorgen dat men tijdig naar de keuring gaat.
Ik stel mij de vraag of die boete te betwisten valt ?
Neen.
ik vind zelf dat een niet overheidsgerelateerde organisatie geen boete mag geven indien de persoon niet komt opdagen voor de keuring .
Naar mijn mening permiteerd die autokeuring zich teveel .
Die organisatie doet gewoon wat de overheid haar opdraagt - alleen beseft u dat blijkbaar niet.

Misschien een tip voor uw vriend om dat ook te doen, dat is goedkoper.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jun 2012 10:20

Alleen al het bericht dat de keuring naar betrokkene stuurt, kost al meer dan de aangerekende 7.4 € voor het 1 maand te laat zijn.

Fore
Berichten: 1298

#5 , 27 jun 2012 13:00

de keuringcentra zijn ook niet verplicht zo een herinnering te sturen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

redak
Berichten: 205

#6 , 27 jun 2012 19:46

Het risico dat de persoon een boete krijgt van politie of problemen krijgt me verzekring ligt toch bij hemzelf .
Maar de problemen die een mogelijks slachtoffer kan ondervinden bij een ongeval met zo'n niet gekeurd voertuig (vaak ook nog eens niet verzekerd) heeft het slachtoffer ook niet zelf gezocht.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 27 jun 2012 20:45

Het is de bestuurder die moet nagaan of alle documenten aanwezig zijn in het voertuig en geldig.
Het is de houder van de nummerplaat...
het is de verzekeringsnemer die...

Indien aanrijding met 'iets meer' dan een blutske is .... voorzie ik wel wat moeilijkheden (iets of wat zelf).

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 28 jun 2012 13:48

Maar de problemen die een mogelijks slachtoffer kan ondervinden bij een ongeval met zo'n niet gekeurd voertuig (vaak ook nog eens niet verzekerd) heeft het slachtoffer ook niet zelf gezocht.
Dat is niet de schuld van de keuringscentra, doch van de titularishouder van de nummerplaat die het vertikt heeft/vergeten is om tijdig met zijn auto naar de keuring te gaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 28 jun 2012 14:03

Het risico dat de persoon een boete krijgt van politie of problemen krijgt me verzekring ligt toch bij hemzelf .
Euh , neen. Indien blijkt dat de wagen niet gekeurd is, en het ongeval is deels te wijten aan het technisch mankement, dan kan de verzekering een deel van de sommen terug eisen van de eigenaar.

Voor het slachtoffer wil dit alvast zeggen dat er een hoop vertraging en miserie in een dergelijk dossier zal zijn, hetgeen het slachtoffer op dat moment niet nodig heeft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”