Parkeerretributie te Mechelen

audken
Topic Starter
Berichten: 10

Parkeerretributie te Mechelen

#1 , 23 jun 2012 11:33

Onlangs naar Mechelen geweest en bij het parkeren niet betaald.
Toen ik terug kwam aan de wagen vond ik 2 retributiebonnen onder m'n ruitenwisser , eentje van 13u35 en eente van 14u47.
Op de achterzijde van de bonnen staat vermeld dat dit een halve dag tarief is van ofwel 's morgens tot 13u30 ofwel tot 18u.
Aangezien de eerste bon van 13u35 is, zou je toch veronderstellen dat deze bon geldig is tot 18u en en ik de 2de bon niet moet betalen ?
Dit heb ik dan ook gemeld aan de verantwoordelijke van de parkeerwacht en daar antwoorden ze me dat in het retributiereglement staat dat je met een retributiebon van een halve dag mag parkeren tot 14u ofwel tot 18u , maar dit is dan weer volledig in tegenspraak met hetgeen er op hun retributiebonnen staat .
Zijn alle retributiebonnen in Mechelen dan wel geldig ? Vermits deze niet zijn opgemaakt volgens het retributiereglement, dat is goedgekeurd door stad Mechelen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 jun 2012 16:12

U geeft volgens mij het antwoord zelf .
Bon een van 13.35 ...u stond er dus al daarvoor is geldig tot 14 uur.. nl de eerste helft van de dag.
Om 14.47 u werd nogmaals vastgesteld dat u er stond en dan geldt de 2de helft van de dag tot 18 uur.
U kan dus perfect weggereden zijn en dat u na 14 u terug bent komen te parkeren ..

audken
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 23 jun 2012 22:26

Op de bon zelf staat vermeld dat deze geldig is tot ofwel 13u30 ofwel tot 18u... vermits de bon uitgeschreven is op 13u35 is deze toch geldig tot 18u? Of ben ik daar zo verkeerd in ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 jun 2012 14:50

Vermoedelijk al naar gelang het beginuur
Waar stond u geparkeerd?
Schijnt te kloppen ALS de eerste vaststelling echter elementen bevat waaruit blijkt dat u VOOR 13.30 daar geparkeerd stond in de blauw zone vb schijf geplaatst van 9 tot 11 uur ... dan is er het bewijs dat u er toen al stond en dus bij mijn weten rechtsgeldig.
De tweede vaststelling om 14.47 uur geeft aan dat u ook in de tweede periode er nog stond ...en dat u dus opteerde voor alwaar het dagtarief.


DE RETRIBUTIE PARKEREN IN EEN BLAUWE ZONE

Artikel 13 - § 1. De retributie parkeren in een blauwe zone beoogt het parkeren van een
motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is en waar een
blauwe-zone-reglementering van toepassing is, waarvan een lijst van
straten in bijlage bij dit reglement. De retributie is verschuldigd van 09.00
uur tot 18.00 uur.
Zij wordt als volgt vastgesteld:
gratis voor de maximumduur van twee uur tenzij een andere
maximumduur vermeld is op de signalisatie;
een forfaitair bedrag van 20,00 euro in de periode tussen 09.00 uur en
13.30 uur
en eveneens 20,00 euro in de periode tussen 13.30 uur en
18.00 uur
per motorvoertuig voor elke periode die langer is dan deze
die gratis is.

audken
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 24 jun 2012 15:45

Ik stond geparkeerd in de Frederik de merodestraat ( blauwe zone ).
Er is geen bewijs dat ik daar al eerder stond, want ben gewoon vergeten betalen. Er lag niks van parkeerschijf. Enkel op de parkeerretributie staat het uur vermeld (13u35).
Omdat dan ook nog eens letterlijk op de bon staat dat deze geldig is van 13u30 tot 18u, lijkt het me dan ook te gek voor woorden dat ik de 2de bon ook nog moet betalen...
Wat dan ook weer heel raar is , is het feit dat in het retributiereglement van de stad mechelen andere uren vermeld staan ( respectievelijk 14u en 18u ). Volgens dit reglement heeft VINCI gelijk, maar op hun bons staat dan weer 13u30 en 18u , wat hun eigen reglement dan weer tegenspreekt. Hoe kan een normale mens dit nu weten ??
Kan er mij iemand adviseren wat ik hiermee moet doen ?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 24 jun 2012 15:51

Raar de tekst die ik bijgevoegd IS het retrubutiereglement van Mechelen
http://www.mechelen.be/_uploads/Dienste ... rkeren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Blauwe zone ? is toch plaatsen van parkeerschijf of ben ik zo verkeerd?

of stond u hier :
§ 2. Tarief 1 bedraagt in de zone binnenstad en de stationsbuurt, uitgezonderd
de Stationsstraat (tussen Koning Albertplein en de vaart) en Hanswijkvaart
(tussen Vaartdijk en Colomabrug), 20,00 euro in de periode tussen van
09.00 uur en 14.00 uur en eveneens 20,00 euro in de periode tussen 14.00
uur en 19.00 uur.

audken
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 24 jun 2012 19:18

Het gaat inderdaad over die paragraaf , hier verwijst vinci ook naar .
Maar ik vind het dan weer vreemd dat op hun bonnen iets anders staat....

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 24 jun 2012 20:25

Blauwe zone ? is toch plaatsen van parkeerschijf of ben ik zo verkeerd?
Ik vermoed dat TS een zone betalend parkeren bedoelt. ttz, op Google Streetvieuw zie ik althans toch een parkeermeter.

http://goo.gl/maps/xH5I" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe werd dat betalend parkeren trouwens gesignaleerd, als ik vragen mag? Op deze manier?

http://goo.gl/maps/U98v" onclick="window.open(this.href);return false;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

audken
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 24 jun 2012 21:04

Klopt inderdaad , was betalend parkeren en was aangeduid met dergelijke borden....

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 25 jun 2012 18:47

Volgens mij valt u onder § 2. Tarief 1 bedraagt in de zone binnenstad en de stationsbuurt, uitgezonderd
de Stationsstraat (tussen Koning Albertplein en de vaart) en Hanswijkvaart
(tussen Vaartdijk en Colomabrug), 20,00 euro in de periode tussen van
09.00 uur en 14.00
uur en eveneens 20,00 euro in de periode tussen 14.00
uur en 19.00 uur.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 25 jun 2012 20:34

Normaal staat dit ook op de parkeermeter. Ik vermoed dat indien dit het geval is, dit voorrang heeft op wat er op het ticket staat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”