verkeersrecht Frankrijk - voertuig lichte vracht

Louic
Topic Starter
Berichten: 9

verkeersrecht Frankrijk - voertuig lichte vracht

#1 , 22 jun 2012 19:45

Ik heb een voertuig in belgie ingeschreven als lichte vracht (zowel fiscaal als voor DIV), dus met enkel twee zitplaatsen vooraan.
Deze vakantie gaan we op verlof naar Frankrijk, waar we lokaal vrienden opzoeken. Mag ik -eens de belgische landsgrens over- mijn tweede rij zetels er opnieuw inzetten? Hoe zit de Franse definitie van lichte vracht...?
Verzekeringstechnisch is het in orde, ik heb verzekering tot 5 inzittenden.

Alvast dank voor jullie reply.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 22 jun 2012 19:53

Dan kan jouw wagen geen échte lichte vracht zijn. Voor een lichte vracht moeten niet alleen de achterste rij zetels verwijderd worden, maar ook de ankerpunten voor de zetels en de gordels moeten eruit of dichtgelast worden. En er moet een vaste laadvloer gemonteerd worden die niet makkelijk verwijderbaar mag zijn.

Oh ja, dan staat op jouw gelijkvormigheidsattest ook het aantal zitplaatsen: 2. Dus een Franse agent zou het wel kunnen opmerken en je aan de kant laten staan.

Louic
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 22 jun 2012 20:14

Is wel een echte LV. Er is een vlakke laadvloer, gordelpunten zijn weg... De montage van de vlakke laadvloer is met pop-revetten, onder de vlakke laadvloer zitten de originele verankeringspunten voor de zetels. de gordels zitten op de zetels zelf. Dit werd destijds zo gedaan als we de auto zouden verkopen dat dit ook terug kon als een normale gezinswagen...
Nu weet ik wel nog niet of het mag of niet in Frankrijk, of hoe de wetgeving daar is

(aub niet antwoorden met veronderstellingen, graag correcte info...)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 jun 2012 20:21

Als het de bedoeling is het voertuig in Frankrijk in te schrijven ...
Uiteraard mag u dat niet gezien u een Belgisch voertuig hebt dat aan de Belgische norm moet voldoen en verzekerd is volgens de Belgische regels.

Louic
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 22 jun 2012 20:24

Het is niet de bedoeling het voertuig in Frankrijk in te schrijven, qua verzekering heb ik gechecht met AG-insurance: verzekering is voor 5 inzittenden...

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 22 jun 2012 20:24

Als je de achterbank opnieuw monteert, en de gordelpunten, ... komt het gelijkvormigheidsattest niet meer overeen met de wagen en ben je dus in overtreding. Het lijkt mij dan maar logisch dat de wagen bij een controle aan de kant wordt gezet omdat je wagen maar geschikt is voor twee zitplaatsen. En anders, bel een keer naar de Franse politie.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 22 jun 2012 20:40

Het is het land van inschrijving die bepaald wat de mogelijkheden van het voertuig zijn.
U bent verzekerd voor uw ingeschreven voertuig en dat is een LV die MOET voldoen aan de Belgische norm.

Louic
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 23 jun 2012 09:14

Oké, merci voor jullie reply. Samengevat: het mag dus niet :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”