Voorlopig rijbewijs

thetruthhurts
Topic Starter
Berichten: 13

Voorlopig rijbewijs

#1 , 22 jun 2012 05:24

Een vriend mij van mij beweert dat als je een voorlopig rijbewijs hebt en er een alcoholcontrole ofzo aan de gang is dat de politie enkel kan zien dat je een rijbewijs hebt en niet of dat een voorlopig of een volledig rijbewijs is.
Ben je ook verplicht om een Leerling kaartje achteraan je auto te plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meneer Pieter
Berichten: 26

#2 , 22 jun 2012 07:27

Voorlopig rijbewijs ziet er helemaal anders uit ... Denk dat iedereen het verschil kan zien. Bij controles vragen ze normaal rijbewijs, boorddocumenten en verzekeringspapieren. Die moet je fysiek bij je hebben. L aan het raam is steeds verplicht.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 22 jun 2012 07:40

Ben je ook verplicht om een Leerling kaartje achteraan je auto te plaatsen?
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.

Alle bedragen maal 6 uiteraard. Plus kosten, plus fonds slachtoffers en vermelding op je strafblad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 22 jun 2012 08:13

voorlopig rijbewijs: wit
rijbewijs: oranje
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 22 jun 2012 16:59

Een vriend mij van mij beweert dat als je een voorlopig rijbewijs hebt en er een alcoholcontrole ofzo aan de gang is dat de politie enkel kan zien dat je een rijbewijs hebt en niet of dat een voorlopig of een volledig rijbewijs is.
Zij kunnen wel degelijk zien dat je maar een voorlopig een rijbewijs bezit.
Ben je ook verplicht om een Leerling kaartje achteraan je auto te plaatsen?
Ja, tijdens je scholing (dus zolang je met een voorlopig rijbewijs rijdt) is dat verplicht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

thetruthhurts
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 22 jun 2012 17:17

Mijn vriend beweert dat een vriend van hem tijdens een controle heeft gezegd dat hij zijn rijbewijs zogezegd kwijt was en dat ze dan in hun computersysteem niet kunnen zien of het voorlopig of volledig is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 22 jun 2012 17:33

Als je je rijbewijs niet bij hebt mag je gewoon niet verder rijden. Auto aan de kant en einde oefening. Vertel de vriend van je vriend meteen ook dat een agent ook een boete kan uitschrijven als hij alleen is, dat het ook mag zonder witte handschoenen en dat de Sint niet bestaat. Hij heeft een ruime verbeelding :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

VDG2
Berichten: 785

#8 , 22 jun 2012 18:08

...en dat de Sint niet bestaat.
:shock:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2012 19:26

Ik wil dit nog aan toevoegen , een wit is iemand die enkel met begeleider mag rijden en een groen is een voorlopig rijbewijs waar je zonder begeleider mag rijden met de gekende voorwaarden, en een roze is een normaal rijbewijs!!

Afbeelding
 
Afbeelding
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2012 12:50

Waar is den tijd... Ik wist zelfs niet meer dat een voorlopig rijbewijs groen was, maar nu je het zegt... ;)

Aan de topic starter: met het voorlopige rijbewijs mag je ook niet altijd zomaar wanneer de weg op, en in sommige gevallen ook niet zonder begeleider. Hangt af van "hoe" je leert rijden (zoals hierboven gezegd: kleur van het voorlopige rijbewijs)...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 25 jun 2012 14:21

En als het een Wodca actie was in het weekend en na 22 uur .....

KrisP
Berichten: 145

#12 , 27 jun 2012 21:22

Ik wil dit nog aan toevoegen , een wit is iemand die enkel met begeleider mag rijden en een groen is een voorlopig rijbewijs waar je zonder begeleider mag rijden met de gekende voorwaarden, en een roze is een normaal rijbewijs!!

Afbeelding
 
Afbeelding
 
Even volgende bemerkingen:
voorlopig rijbewijs 36 maand is met begeleider
voorlopig rijbewijs 18 maand is zonder begeleider

Aangaande de kleur, de laatste die ik vastgehouden heb waren gewoon wit, zowel 18 als 36.
Vergeet ook de "L" niet en de bijkomende spiegel...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jun 2012 11:45

Bijkomende spiegel? Enkel als het met begeleider is dan toch. Anders hangt die er voor piet snot...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KrisP
Berichten: 145

#14 , 28 jun 2012 16:22

Bijkomende spiegel? Enkel als het met begeleider is dan toch. Anders hangt die er voor piet snot...
Inderdaad, ik verwijs naar KB 23/03/1998 Art.6 2° :
2° Het voertuig :

a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;

b) mag geen andere personen vervoeren dan deze bedoeld in artikel 9. Voor de categorieën A3 en A is elk vervoer van personen verboden;

c) mag in commercieel verband geen goederen vervoeren, behalve als de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E;

d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;

e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1;

f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :

•als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;
•als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 jun 2012 08:58

'k Heb die extra achteruitkijkspiegel nog altijd, nu. Hij staat op het kinderzitje van de kleine gericht, zodat ik die in het oog kan houden zonder achterom te moeten kijken ;). Geen idee of dit wettelijk is (mag er een extra achteruitkijkspiegel hangen als je geen leerling meer bent?).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”