Andere bestuurders aansporen tot overdreven snel rijden

Turaki
Berichten: 6870

Re: Andere bestuurders aansporen tot overdreven snel rijden

#16 , 25 jun 2012 20:09

Is het handig voor een advocaat er bij te hebben of niet.
Absoluut.

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Op basis waarvan gebeurde de vaststelling dat u anderen aanspoorde sneller te rijden dan toegelaten ?
Staat er in het PV dan ook waar, wanneer en hoe u deze aansporingen feitelijk deed ?

Of is het maar iets dat de gefrustreerde dienders uit hun matrak gezogen hebben, omdat u met 2 wat sneller reed maar ze dat niet konden vaststellen, en er dan maar een overtreding opgeplakt hebben die u zowat gegarandeerd voor de politierechtbank brengt ?

Het is niet omdat u misschien te snel reed (wat blijkbaar niet voor zeker vastgesteld werd ) dat u een andere bestuurder aanspoorde of uitdaagde om hetzelfde te doen.
Best mogelijk reed die vrijwillig mee te snel.
Of werd u net aangespoord door de andere bestuurder om te snel te rijden ...
Heeft uw collega-motard dan ook een PV gekregen ?


Overtredingen vierde graad komen zo goed als zeker voor de politierechtbank.
Ik raad u alvast aan geen enkele informatie in te vullen op het inlichtingenblad.
U bent hiertoe in geen enkel geval zelfs maar verplicht.
U kan het terugsturen met uw naam als u de bestuurder was, en verder enkel dat u de ten laste gelegde overtreding niet erkent ... niks anders.


Wat betreft racen : het is niet omdat u met 2 misschien wat sneller reed dan toegelaten, dat u aan het racen was.

Overigens slaat de 4de graads overtreding hieromtrent terug op :

Behoudens speciale toelating van de wettelijke gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.

Wil men u daarvoor veroordelen, zal men moeten bewijzen dat u effectief iets van het bovenstaande aan het doen was, en niet gewoon als miljoenen andere bestuurders wat te snel reed.

Kan men dat niet bewijzen, dan reed u gewoon wat te snel, maar zelfs dat is niet vastgesteld anders dan op basis van visuele vaststellingen - en die zitten er inzake snelheid zeer vaak zeer ver naast.
De Mk I oogbal is NIET geijkt ... verre van zelfs.

Met de motor trekt u veel sneller op, wie dat wil volgen met een politievoertuig, moet dan waanzinnige snelheden gaan rijden - komt misschien daarvan die 150 km/u van de flikken ? - om u enigszins bij te benen .
Gevaarlijk advies, want als de rechter u niet volgt, gaat hij zeker een zwaardere straf uitspreken dan indien u gewoon de feiten toegeeft en zich excuseert. Politierechters zijn echt niet gek op bestuurders die op basis van wetteksten en een advocaat onder hun straf trachten uit te komen, dus groot risico.

Agenten kunnen in de vlucht vaststellen of iemand aan het racen is, en indien in PV geldt dit als bewezen. Mijn interpretatie (en die van de vaststellende agenten duidelijk ook) van racen is trouwens elkaar uitdagen, om zo te zien wie het snelste is. En van de rechter waarschijnlijk ook. Mogelijks is er nog ander "race"-gedrag vastgesteld, zoals inhaalmanoeuvres en dergelijke.
Betreffende de snelheid, indien in de vlucht gemeten zonder geijkt toestel, neemt men nooit deze snelheid als strafmaat, maar zeker 1 graad minder. Bij de politie en het parket is men zich wel bewust van de interpretatie-marge bij vaststellingen in de vlucht.

Mijn punt, zolang je niet kan bewijzen dat je geen 150 reed, of dat je niet aan het racen was, geef ik bovenstaand advies weinig kans op slagen, waarschijnlijk zal dit zelfs slechtere resultaten te weeg brengen. Maar aan TS om te kiezen welk risico hij wil nemen, rechtszaak is waarschijnlijk nog niet voor meteen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 25 jun 2012 21:24

Het PV gaat niet over racen voor zover ik de berichten van helioze lees, maar over 10.4 .
Gewoon stellen in een PV dat het zo is zonder meer volstaat echt niet, en daar gaat een advocaat zeer zeker op hameren en brandhout maken van het PV.
Uit welke feiten leidde de verbalisant af dat de beschuldigde iemand anders aanspoorde of uitdaagde sneller dan toegelaten te rijden ???
Staan die in het PV ?

Hier zouden ze dan nog elkaar aangespoord / uitgedaagd hebben ... want zijn beiden geverbaliseerd.
Heeft iemand die snel wil rijden, daarvoor aansporing van iemand anders nodig ?
Neen toch ...

Met een 4de graadsovertreding komt het normaal zowat gegarandeerd voor de rechtbank.
Niets te verliezen daar.


Zeer subjectieve feiten als "racen" moeten gemotiveerd worden adhv voorbeelden van het verkeersgedrag - anders kan men elke snelheidsovertreder gaan aanzien als racer en wegens een 4de graads overtreding voor de rechter sleuren, en komt het er op neer dat de verbalisant al oordeelt ipv vaststelt.
Oordelen komt nog altijd aan de rechter toe, maar dan wel op basis van feiten en feitelijke vaststellingen, niet op de eigen waarde-oordelen van een politie-agent.

Turaki
Berichten: 6870

#18 , 25 jun 2012 22:59

Bij twijfel zal de agent het mogen komen uitleggen, en indien hij verklaart dat er geracet werd, zal de rechter dit volgen. Maar gewoon stellen in een PV bewijst wel dat dit zo is, tenzij het tegendeel is bewezen (bewijswaarde van PV al eens opgezocht?).

Racen is een zogenaamde feitenkwestie (er is geen beschrijving in een wet hiervan), die afhangt van de interpretatie van zowel verbalisant als rechter. Daar de rechter niet aanwezig was op de feiten, zal hij moeten afgaan op de verklaring van de agent, en deze waarschijnlijk volgen (tenzij de agent niet meer kan zeggen dan dat er 2 voertuigen te snel reden, maar dat zal wel niet). Dus jawel, dit hangt wel af van het waarde-oordeel van de agent.

Daarnaast, om te racen, heb ik (minstens) een andere chauffeur van doen. Ik vraag hem om te racen, en zet hem aan tot snel rijden. Hij gaat akkoord, en zet mij aan tot te snel rijden. Beide chauffeurs moeten willen dat de ander racet, en dus te snel rijdt. Elkaar hierin bevestigen is aansporen tot te snel rijden. En zo komen we weer terug bij 10.4, aansporen of uit dagen om te snel te rijden. En dit dus voor beide chauffeurs.
Let op, dit is niet noodzakelijk de enige interpretatie die mogelijk is, maar ook niet onwaarschijnlijk dat een rechter deze wil volgen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 26 jun 2012 00:07

Dit is het soort rederingen waarbij niets bewezen wordt ...
Bij twijfel zal de agent het mogen komen uitleggen, en indien hij verklaart dat er geracet werd, zal de rechter dit volgen.
Neen, dan is de eerstvolgende vraag van de rechter of van de advocaat waarom hij dat vindt, op welke feiten dat gebaseerd is - en dan komt de vraag waarom die feiten niet meteen in het PV stonden maar pas maanden later op de rechtbank tevoorschijn komen ...

Elkaar hierin bevestigen is aansporen tot te snel rijden.
Neen, dat is het niet.
Het gaat dan gewoon om bestuurders die beiden uit eigen keuze te snel rijden
(wat niet eens vastgesteld is door een objectieve meting, maar door subjectieve, indirecte waarnemingen).

Je wil niet weten hoe vaak ik dat ooit gedaan heb in groep, zonder dat er ooit enige aansporing of uitdaging geweest is, zonder dat er competitie bij kwam kijken, zonder dat er sprake kan zijn van "snelheidsritten" ...


Met dezelfde non-argumenten kan je zowat alle deelnemers van eender welke motortoer van de baan gaan halen ...

Turaki
Berichten: 6870

#20 , 26 jun 2012 08:09

Zoals ik al zei, een interpretatie (die volgens mij correct is).

We weten trouwens niet de volledige tekst van het PV, maar dit blijft een beoordeling van de verbalisant.

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

#21 , 31 jul 2012 00:02

Na toch een paar verschillende meningen:s.
Het zal afwachten worden dus :s.
Al vast bedankt voor de vele reacties.

Oude Belg
Berichten: 3192

#22 , 31 jul 2012 00:43

Bij rechtbanken is het steeds afwachten..... Alleen de echte Madame Blanche ziet de uitspraak van tevoren in haar kristallen bol, maar dat menske is nog niet aan de pers voorgesteld. We zullen dus maar niet vooruitlopen op het oordeel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

guiclo
Berichten: 35

#23 , 31 jul 2012 22:28

Die rechter zal dan oordelen dat u nog van geluk moogt spreken dat u nog leeft of een ander gezin nodeloos uit elkaar rukt.
Met of zonder advocaat, hoeveel wil je uitgeven?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”