Andere bestuurders aansporen tot overdreven snel rijden

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

Andere bestuurders aansporen tot overdreven snel rijden

#1 , 21 jun 2012 14:06

hallo;

Ik heb net een leuke brief in de bus gehad van de politie.
Er staat in dat ik een overtreding van 4de graad heb gedaan . Andere bestuurders aansporen tot overdreven snel rijden.
Dit is wel effe schrikken.
Het is de eerste keer dat ik zoiets binnen krijg en weet niet wet er allemaal bij komt kijken.
Ik weet wel dat dit voor de rechtbank moet komen.
Is het handig voor een advocaat er bij te hebben of niet. Sommige spreken het tegen. Omdat dit de eerste keer zou zijn dat ik in aanraking kom met het gerecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 21 jun 2012 14:22

En wat hebt U dan juist gedaan?
Welk artikel en wat staat er in de vaststelling van de politie?
Staat er een bedrag in?

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 21 jun 2012 14:49

En wat hebt U dan juist gedaan?
Welk artikel en wat staat er in de vaststelling van de politie?
Staat er een bedrag in?
De brief ligt even bij een vriend die heeft de zelfste binnen gekregen.
We waren met 2motors. Op de ring waar toegelaten snelheid 70 is. Ze zeggen dat de snelheid ongv 150 moet zijn geweest . Dit is niet vast gesteld. Wel dat we paar keer voor de flitspalen zwaar in de remmen zijn moeten gaan. Het artikel waar ze voor sturen is 10.4

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 jun 2012 15:01

Racen op de openbare weg is niet toegelaten.
Ik vermoed een dagvaarding voor beiden.
Vermoedelijk ook met intrekking rijbewijs.

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 21 jun 2012 15:10

Racen op de openbare weg is niet toegelaten.
Ik vermoed een dagvaarding voor beiden.
Vermoedelijk ook met intrekking rijbewijs.

Racen staat er niet bij. Wel ingevaar brengen van 3de als er een ongval gebeurd. En het aansporen..
Maar je hebt gelijk van intrekken van rijbewijs en dagvaarding.
Omdat het een 4de graad is. Dit wordt niet anders opgelost. Maar heb je soms een idee van hoe het zal verlopen.
Hoelang duur zoiets dat het voor komt gemiddeld. Wat de straffen zijn onv? 8 dagen is min en 5jaar max. Dat weet ik ook.
Is het handig dat er een advocaat me gaat of niet? De rechtsbijstand zou die betalen. Of is het beter dat ik alleen ga.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 21 jun 2012 15:28

Racen is elkaar aansporen om overdreven snel te rijden.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 21 jun 2012 15:29

Niet volledig hetzelfde maar zeker feit 1 is hetzelfde
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... ight=racen" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik ook nog weet is dat politierechtbank (zeeeer) streng optreed tegen racen op straat en zeker als er meerdere motorrijders aan deelnemen.
PS de resultaten indien men tegen 'iets' komt zijn niet mooi om te aanschouwen.
Gelukkig heeft de politie in jullie gevallen nog een PV kunnen opstellen dat ze opstuurden en niet bij u thuis een ' slecht nieuws melding' moeten gaan doen.
Met de raad .... aan uw familie het slachtoffer niet te gaan herkennen.

PS zijn trouwens de oude bedragen factor is nu € 6 .. kosten zeker €50 en slachtofferfonds € 150.
En tegenwoordig meestal ook herexamen qua RB

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 21 jun 2012 15:58

Niet volledig hetzelfde maar zeker feit 1 is hetzelfde
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... ight=racen" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik ook nog weet is dat politierechtbank (zeeeer) streng optreed tegen racen op straat en zeker als er meerdere motorrijders aan deelnemen.
PS de resultaten indien men tegen 'iets' komt zijn niet mooi om te aanschouwen.
Gelukkig heeft de politie in jullie gevallen nog een PV kunnen opstellen dat ze opstuurden en niet bij u thuis een ' slecht nieuws melding' moeten gaan doen.
Met de raad .... aan uw familie het slachtoffer niet te gaan herkennen.

PS zijn trouwens de oude bedragen factor is nu € 6 .. kosten zeker €50 en slachtofferfonds € 150.
En tegenwoordig meestal ook herexamen qua RB
Het laatste van wat je gezegt hebt over de familie was op het moment dat ik de brief las zwaar in geslagen. ( wordt je met de feiten op de grond genagelt!!)
Het dwaald ook al heel de tijd in men hoofd om de motor te verkopen. Maar het racen is niet echt de rijstijl dat ik rij. Daarom twijfel ik nog.
Ik respecteer de gevolgen nu wel en ben ook niet boos ofzo op de politie. Ben oud genoeg voor mijn eigen daden. Maar wou gwn meer info over wat er ga gebeuren. En wat het kan kosten allemaal.
Maar hebt je geen raad over een advocaat ofzo die je in dit geval zou nemen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 21 jun 2012 18:10

Boete :

- Vierde graad rechtbank : € 220 tot € 2750 (maal 6). Rijverbod : 8 dagen tot 5 jaar. De rechtbank kan, als ze het motiveert, geen rijverbod uitspreken.

Zwaar, maar het wordt dan ook beschouwd als verkeersagressie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 21 jun 2012 18:50

Als de zaak voorkomt ...best met advocaat.
Totaal plaatje zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

Een element dat mogelijk meetelt.... 'mijn cliënt heeft ondertussen zijn moto verkocht.'

helioze
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 22 jun 2012 09:10

Wat ik wel jammer vind is. Ze schrijven op papier percies of je bent een van de zwaarste criminelen omdat je tehard hebt gereden.
Ik weet ook wel dat ik fout was. DIt is de eerste keer dat ik iets temaken heb met politie met de motor of auto. Daar heb ik 3 boetes van 50 euro met auto. Voor te snel rijden.
En nu gaat het me minium 1520 euro kosten.Dat is nog maar als de rechter vriendelijk is.

sheepie
Berichten: 164

#12 , 22 jun 2012 10:19

En nu gaat het me minium 1520 euro kosten.Dat is nog maar als de rechter vriendelijk is.
Niet noodzakelijk... de rechter kan ook een boete met uitstel geven of een deel met uitstel... zeker als het de 1ste keer is.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 22 jun 2012 10:30

Een deel van de boete kan dacht ik met uitstel worden gegeven.

Persoonlijk vind ik dat men overdreven snelheid niet streng genoeg bestraft... 40 jaar jaar wonen op een steenweg die uitnodigt tot hoge snelheden en een twintigtal doden als gevolg (waarvan sommige of stukjes van hen letterlijk op mijn voordeur) versterken enkel dat gevoel. Het model VS mag op dat gebied perfect geïmporteerd worden...

Overdreven snelheid wordt onderschat mbt tot het gevaar dat het veroorzaakt voor derden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 25 jun 2012 17:20

Is het handig voor een advocaat er bij te hebben of niet.
Absoluut.

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Op basis waarvan gebeurde de vaststelling dat u anderen aanspoorde sneller te rijden dan toegelaten ?
Staat er in het PV dan ook waar, wanneer en hoe u deze aansporingen feitelijk deed ?

Of is het maar iets dat de gefrustreerde dienders uit hun matrak gezogen hebben, omdat u met 2 wat sneller reed maar ze dat niet konden vaststellen, en er dan maar een overtreding opgeplakt hebben die u zowat gegarandeerd voor de politierechtbank brengt ?

Het is niet omdat u misschien te snel reed (wat blijkbaar niet voor zeker vastgesteld werd ) dat u een andere bestuurder aanspoorde of uitdaagde om hetzelfde te doen.
Best mogelijk reed die vrijwillig mee te snel.
Of werd u net aangespoord door de andere bestuurder om te snel te rijden ...
Heeft uw collega-motard dan ook een PV gekregen ?


Overtredingen vierde graad komen zo goed als zeker voor de politierechtbank.
Ik raad u alvast aan geen enkele informatie in te vullen op het inlichtingenblad.
U bent hiertoe in geen enkel geval zelfs maar verplicht.
U kan het terugsturen met uw naam als u de bestuurder was, en verder enkel dat u de ten laste gelegde overtreding niet erkent ... niks anders.


Wat betreft racen : het is niet omdat u met 2 misschien wat sneller reed dan toegelaten, dat u aan het racen was.

Overigens slaat de 4de graads overtreding hieromtrent terug op :

Behoudens speciale toelating van de wettelijke gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.

Wil men u daarvoor veroordelen, zal men moeten bewijzen dat u effectief iets van het bovenstaande aan het doen was, en niet gewoon als miljoenen andere bestuurders wat te snel reed.

Kan men dat niet bewijzen, dan reed u gewoon wat te snel, maar zelfs dat is niet vastgesteld anders dan op basis van visuele vaststellingen - en die zitten er inzake snelheid zeer vaak zeer ver naast.
De Mk I oogbal is NIET geijkt ... verre van zelfs.

Met de motor trekt u veel sneller op, wie dat wil volgen met een politievoertuig, moet dan waanzinnige snelheden gaan rijden - komt misschien daarvan die 150 km/u van de flikken ? - om u enigszins bij te benen .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 25 jun 2012 17:32

De brief ligt even bij een vriend die heeft de zelfste binnen gekregen.
Aha ...

Zo kan het natuurlijk niet ... u kan mekaar niet aansporen en uitdagen.
Er is 1 partij die een andere moet uitdagen of aansporen om iets te doen wat de ander mogelijk niet wil.
Dàt is waar 10.4 op slaat.


Dit zijn regelrechte Pest-PVs omdat men u moeilijk op een effectief vastgestelde snelheid kan vastpinnen, en het zo zwaar mogelijk wil doen uitdraaien voor u beiden.


Men had u kunnen verbaliseren voor onaangepaste snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.


Maar dat zullen ze niet zwaar genoeg gevonden hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”