Boete voor oversteken naast zebrapad...

TommyG
Topic Starter
Berichten: 7

Boete voor oversteken naast zebrapad...

#1 , 18 jun 2012 14:39

Hallo,

vorige week wandel ik in een zeer rustige straat waar ongeveer 5 auto's per uur passeren op dat tijdstip. Een 20tal meter voor een kruispunt besluit ik de straat over te steken, niet op het zebrapad 15 meter verder dus...
Op dat moment komt er net een agent uit de broodjesbar op de hoek met twee broodjes onder zijn arm. Uiteraard steekt de agent de straat mooi braaf over via het zebrapad. Terwijl hij dit doet zegt hij al lachend tegen mij "kzallekik hier wel het goeie voorbeeld geven meneer".
Ik dacht, meneer is wat aan het zwanzen dus zeg al lachend terug "gij wordt daar tenslotte voor betaald he", de lach verdween snel van zijn gezicht en meneer was gepikkeerd...
Ik loop gewoon door, ik had echt niet gedacht dat hij daar zo een zwaar probleem van zou maken, waarop de agent me terugroept naar zijn wagen waar zijn collega op zijn broodje zat te wachten...
We beginnen wat te praten en ik maak duidelijk dat dit nu toch echt niet het einde van de wereld is. Mijnheer de agent dreigt mijn identiteitskaart te vragen waarop ik hem zeg dat als hij dat echt wil hij dat maar vooraal moet doen...

Identiteitskaart dus afgegeven waarop de agent in zijn wagen stapt om, vermoed ik, mijn identiteit te controleren. De andere agent is tijdens het hele verhaal niet uit de wagen geweest en was duidelijk gegeneerd, hij durfde me zelfs niet in de ogen te kijken.

Terwijl ik verbijsterd sta te wachten, ik had het gevoel dat ik in een Monty Python sketch zat, controleert de agent mijn identiteit. Na een paar minuten stapt hij uit en zegt hij dat ik mag vertrekken.
Ik maak een opmerking dat er ondertussen een kwartier belastingsgeld verspild is, valt niet in de smaak bij de agent, "gij stopt echt niet he" snauwde hij me toe... Ik zeg hem dat ik natuurlijk niet stop want dat ik het belachelijk vind dat ik hiervoor wordt tegengehouden en dat ik niet snap waarom hij daarvoor mijn identiteit moet controleren. De agent verteld me dat ik onbeleefd ben... Ik heb een grote mond en laat niet me sollen door niemand, maar onbeleefd ben ik zeker niet geweest. Uiteindelijk mag ik toch vertrekken, terwijl ik op de bus sta te wachten, die had ik gemist door dit voorval, zie ik dat de agenten nog wat in de buurt blijven om me in het oog te houden...

Vrijdag open ik mijn brievenbus en vind daar een PV van de politie met een boete voor 100€.
50€ voor oversteken binnen de 30m van een zebrapad en 50€ voor de straat schuin en te traag over te steken.

Kan men een PV maken zonder een verklaring van mij op te nemen?

Ik heb nu twee keuzes, oftewel direkt die 100€ betalen, oftewel, door de bijgevoegde brief in te vullen de zaak betwisten. Probleem is dat die hele brief over bestuurders, nummerplaten enz. gaat, en ik was te voet... Niet van toepassing dus.

Als ik niet betaal wordt de zaak doorgestuurd naar het parket. Gaan die hun echt met zo een futiliteit bezig houden?

Nu dacht ik toch al veel gezien te hebben, maar dit slaat echt alles!

Groeten,

T.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 18 jun 2012 14:44

Begin- (en naar mijn gevoel eind-)punt van de discussie: je was in overtreding.

Had je dat toegegeven bij't begin, en je geexcuseerd, had je waarschijnlijk geen van beide boetes gehad. Wie zijn gat brandt ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lightning

#3 , 18 jun 2012 14:51

42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.

De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren op een trottoir dat de rijbaan oversteekt, zoals gedefinieerd in artikel 2.40.
Uit uw verhaal blijkt dat U bovenstaand artikel overtreden hebt. De politie is bevoegd om vaststellingen te doen m.b.t. overtreding van de wegcode. Men moet uw verklaring niet afnemen. Als U de zaak betwist dient U te kunnen bewijzen dat U de overtreding niet begaan hebt, wat U vermoedelijk niet zal kunnen. Bij niet betaling dient U voor de politierechtbank te verschijnen.

Reclame

TommyG
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 18 jun 2012 15:03

Begin- (en naar mijn gevoel eind-)punt van de discussie: je was in overtreding.

Had je dat toegegeven bij't begin, en je geexcuseerd, had je waarschijnlijk geen van beide boetes gehad. Wie zijn gat brandt ...
Weet ik wel, ik had zo van "ja, meneer, sorry meneer, ik zal het nooit meer doen meneer en het is inderdaad een zware overtreding meneer en levensgevaarlijk meneer" moeten doen en dan was alles in orde geweest, maar zo zit ik niet in mekaar.
Ik ben er trouwens zeker van dat ik me effectief geëxcuseerd heb, maar waarschijnlijk direkt daarna weer beginnen banaliseren...

Die politierechtbank, is dat een zekerheid of bestaat er een kans dat dit geseponeerd gaat worden? Indien een zekerheid, gaat dit me dan sowieso meer kosten dan de 100€ die ik nu moet betalen? Ik wil wel eens voor de politierechter staan voor "jaywalking", maar niet als het me teveel gaat kosten natuurlijk...

Komaan, dit is er toch zwaar over, u gordel niet dragen wat levensgevaarlijk is kost u 50€ en ik moet het dubbel gaan dokken voor dit?

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 18 jun 2012 15:12

Kan men een PV maken zonder een verklaring van mij op te nemen?
Jazeker. Er zijn genoeg gevallen, waarbij de overtreder niet meteen geïdentificeerd kan worden. Bvb foutparkeren, gebeurt geregeld dat de combin even stopt, de gegevens noteert. Gone in less than 30 seconds. En de titularishouder van de nummerplaat krijgt naderhand het pv thuisgestuurd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Lightning

#6 , 18 jun 2012 15:18

U vindt het misschien stoer om voor de politierechter te kunnen verschijnen, maar hebt U er al over nagedacht welk zinnig argument U gaat gebruiken ter verdediging? Of gaat U daar wel tegen uw aard praten en vriendelijk toegeven dat U een overtreding hebt begaan? Zoniet, weet dat politierechters een hekel hebben aan overtreders die hun overtreding komen banaliseren. De overtreding is vastgesteld en zoals Milo72 aangaf eindigt daar de discussie.
Laatst gewijzigd door Lightning op 18 jun 2012 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 18 jun 2012 15:23

Eerste opmerking van de agent kan u beschouwen als een aanmaning. Dat u daarna ongepast reageerde (en bleef reageren) heeft ervoor gezorgd dat u een boete kreeg. Had u niets gezegd, of gewoon uw fout toegegeven, was het waarschijnlijk daarbij gebleven.

En als u de toepassing van de wet op dat moment "belachelijk" vindt, ga in de politiek en zorg voor een wetswijziging. U heeft niet te kiezen welke wetten wanneer van toepassing zijn, en de taak van de politie is (onder andere) het naleven van de wegcode te controleren.

Indien u niet betaald, eerst dan voorstel minnelijke schikking (2 x 60€), indien u dan niet betaald, politierechter (2 x 55 tot 1375€, met rpv, bijdrage fonds slachtoffers gewelddaden).

Adinda80
Berichten: 19

#8 , 18 jun 2012 15:33

Uw opmerkingen komen beledigend over. U schrijft dat na uw eerste opmerking zijn lach snel verdween.
Toch vindt u het nodig bijkomende commentaar te leveren. Gelukkig geen boete voor smaad.
De eerste boete zal u niet kunnen aanvechten, de tweede is afhankelijk van uw toestand.
Waarschijnlijk zag u de bus afkomen en diende u zich hiervoor te haasten. Dit kan u gemakkelijk controleren met het geconstateerde uur (eventueel ticket of abonnement of regelmatige route)
Indien het geval, aparte boete vragen en andere tegengaan. Waarschijnlijk wordt u vervolgens uitgenodigd voor een gesprek op het politiekantoor om uw versie te brengen. Dan kan de agent al dan niet bij zijn standpunt blijven. Indien jà rappel en dan pas word je doorverwezen naar de politierechtbank.

Indien je de minnelijke schikking niet betaald, vermeerdert deze met 20€ bij de rappel.

Lightning

#9 , 18 jun 2012 15:41

Waarschijnlijk zag u de bus afkomen en diende u zich hiervoor te haasten. Dit kan u gemakkelijk controleren met het geconstateerde uur (eventueel ticket of abonnement of regelmatige route)
Het zich moeten haasten om tijdig de bus te kunnen halen rechtvaardigt de gemaakte overtreding niet.

TommyG
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 18 jun 2012 15:45

U vindt het misschien stoer om voor de politierechter te kunnen verschijnen, maar hebt U er al over nagedacht welk zinnig argument U gaat gebruiken ter verdediging? Of gaat U daar wel tegen uw aard praten en vriendelijk toegeven dat U een overtreding hebt begaan? Zoniet, weet dat politierechters een hekel hebben aan overtreders die hun overtreding komen banaliseren. De overtreding is vastgesteld en zoals Milo72 aangaf eindigt daar de discussie.
Met stoer zijn heeft dit niets te maken, ik zou niet weten wat daar stoer aan is... Ik vraag me gewoon af of ze tijd gaan verspillen aan zo een banaal iets...

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 18 jun 2012 15:47

U vindt het misschien stoer om voor de politierechter te kunnen verschijnen, maar hebt U er al over nagedacht welk zinnig argument U gaat gebruiken ter verdediging? Of gaat U daar wel tegen uw aard praten en vriendelijk toegeven dat U een overtreding hebt begaan? Zoniet, weet dat politierechters een hekel hebben aan overtreders die hun overtreding komen banaliseren. De overtreding is vastgesteld en zoals Milo72 aangaf eindigt daar de discussie.
Met stoer zijn heeft dit niets te maken, ik zou niet weten wat daar stoer aan is... Ik vraag me gewoon af of ze tijd gaan verspillen aan zo een banaal iets...
Zoals ik al zij, u bepaalt niet welke wetten u wanneer dient na te leven.

Franciscus
Berichten: 38600

#12 , 18 jun 2012 15:49

Vermoedelijk met bijkomend verslag van de politieambtenaar op vraag van parket.
U kan ook vragen dat de politieambtenaar zijn verslag komt bevestigen.
Politierechters doen dat heel graag de resultaten zijn meestal niet wat u zal wensen.
U kan ook een klacht indienen bij o.m. Comité P wegens verspilling van belastinggeld.
Het is de wetgever de politiekers die hebben bepaald wat elke inbreuk op de wetgeving aan minimum en maximum bestraffing heeft.
Het is aan de politie om haar taak uit te voeren. Het is niet in het takenpakket inbegrepen om beledigd en uitgescholden te worden.
Ik denk niet dat waar u werkt dat ook graag zou hebben.
U was in fout .... maar vond het blijkbaar nodig commentaar te geven dat 'lichtjes' buiten proportie was.
Langs de ene kant kan u wel goed inschatten hoe de politieambtenaren zich voelen maar langs de andere kant hebt u dan geen idee wat uw gedragingen en uitspraken voor effect hebben...
Indien de ambtenaren u ook nog vervolgen voor smaad wat ze perfect kunnen zal die zaak niet voor de politierechtbank komen maar voor de correctionele.
In dat geval hebt u wel de mogelijkheid om voor het verhoor een advocaat te raadplegen

TommyG
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 18 jun 2012 15:55

Uw opmerkingen komen beledigend over. U schrijft dat na uw eerste opmerking zijn lach snel verdween.
Toch vindt u het nodig bijkomende commentaar te leveren. Gelukkig geen boete voor smaad.
De eerste boete zal u niet kunnen aanvechten, de tweede is afhankelijk van uw toestand.
Waarschijnlijk zag u de bus afkomen en diende u zich hiervoor te haasten. Dit kan u gemakkelijk controleren met het geconstateerde uur (eventueel ticket of abonnement of regelmatige route)
Indien het geval, aparte boete vragen en andere tegengaan. Waarschijnlijk wordt u vervolgens uitgenodigd voor een gesprek op het politiekantoor om uw versie te brengen. Dan kan de agent al dan niet bij zijn standpunt blijven. Indien jà rappel en dan pas word je doorverwezen naar de politierechtbank.

Indien je de minnelijke schikking niet betaald, vermeerdert deze met 20€ bij de rappel.
Ik moest me helemaal niet haasten, dankzij de moderne technologieën van tegenwoordig wist ik perfect wanneer de bus zou komen en had ik 5 minuten speling...
Enige redenen die ik me kan bedenken om niet op het zebrapad over te steken zijn : 1/ ik was daar nog nooit geweest en wist dus niet waar het zebrapad precies was, maar dat is een beetje belachelijke uitleg... 2/ Er stond een auto geparkeerd vlak naast het zebrapad waardoor ik vanwaar ik kwam het zebrapad niet kon zien. Als ik me niet vergis mogen wagens pas parkeren vanaf 5 meter voorbij een zebrapad...

Beledigend overkomen? Die agent begon eerst tegen mij te "zwanzen", zo kwam het in elk geval over, je zwanst dan terug en dan heb je prijs.
Ik was supergelukkig op dat moment want had bij het geocachen mijn eerste geocoin gevonden, dus ik was lacherig en euforisch, maar dat mag blijkbaar ook al niet...
Ik heb helemaal niemand beledigd, gewoon de situatie in vraag gesteld. Ik zou niet weten hoe dat een boete voor smaad kan opleveren. Zoals ik zei ben ik beleefd gebleven, ik heb me gewoon niet laten doen, dat is alles...

TommyG
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 18 jun 2012 15:58

Vermoedelijk met bijkomend verslag van de politieambtenaar op vraag van parket.
U kan ook vragen dat de politieambtenaar zijn verslag komt bevestigen.
Politierechters doen dat heel graag de resultaten zijn meestal niet wat u zal wensen.
U kan ook een klacht indienen bij o.m. Comité P wegens verspilling van belastinggeld.
Het is de wetgever de politiekers die hebben bepaald wat elke inbreuk op de wetgeving aan minimum en maximum bestraffing heeft.
Het is aan de politie om haar taak uit te voeren. Het is niet in het takenpakket inbegrepen om beledigd en uitgescholden te worden.
Ik denk niet dat waar u werkt dat ook graag zou hebben.
U was in fout .... maar vond het blijkbaar nodig commentaar te geven dat 'lichtjes' buiten proportie was.
Langs de ene kant kan u wel goed inschatten hoe de politieambtenaren zich voelen maar langs de andere kant hebt u dan geen idee wat uw gedragingen en uitspraken voor effect hebben...
Indien de ambtenaren u ook nog vervolgen voor smaad wat ze perfect kunnen zal die zaak niet voor de politierechtbank komen maar voor de correctionele.
In dat geval hebt u wel de mogelijkheid om voor het verhoor een advocaat te raadplegen
De laatste keer, ik heb niemand beledigd en al helemaal niemand uitgescholden. Moest ik dat gedaan hebben dan zouden er drie overtredingen op de PV staan, buiten deze twee nog smaad erbij ook...

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 18 jun 2012 16:01

U hing de wijsneus, de betweter uit. Had u gewoon uw fout toegegeven, was er verder niets gebeurd. Daar u echter duidelijk hardleers was (en bent), zag de agent geen andere optie om u terecht te wijzen dan een PV (met bijbehorende boete). U heeft het echt zelf gezocht.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”