Parkeren voor de gevel, hoe burenruzie vermijden

viandel
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeren voor de gevel, hoe burenruzie vermijden

#1 , 15 jun 2012 16:10

Even de situatie schetsen : Ons rijhuis heeft een gevel van elf meter, waarvan onze garage naast de garage van de buurman ligt.

Wij kunnen met 2 auto's net voor deze gevel parkeren, 1 auto voor het raam en 1 auto voor onze garage. Dus volgens mij reglementair want we staan niet voor de buurman zijn garage.
De buurman rijdt met een transporter auto (renault) en heeft een eigenzaak waarbij hij de auto regelmatig moet laden en lossen.

Vorige week belde de buurvrouw aan en vroeg ons vriendelijk om niet meer met 2 auto's te parkeren. Haar man zet graag zijn camionette zo voor de deur, zodat hij recht op de zijdelingse schuifdeur van zijn wagen kan lopen als hij uit zijn garage loopt (via kleine deur). Het probleem is echter dat als wij met 2 auto's er staan, hij de achterdeuren niet meer kan openen.
Ik zei vriendelijk : mevrouw wij willen graag voor onze gevel parkeren. Misschien kan uw man 1 meter verder rijden, dan lijkt me het probleem opgelost.

Kreeg weinig respons, maar de volgende dag staat de wagen van één van de medewerkers 'toevallig' voor onze gevel, en wel zo dat er geen wagen meer voor of achter gaat. De wagen staat nu al 2 dagen (dag en nacht) zo geparkeerd.

Wettelijk kan ik niets doen volgens want ik denk wel dat die auto reglementair daar mag staan zonder verplaatst te worden.

Het toont echter uit welk hout onze buren gesneden zijn, terwijl wij echt niets verkeerd gedaan hebben.....

Mijn vragen
1 iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen zonder de boel te laten escaleren ?De buurvrouw is van het type, licht ontvlambaar/ mijn wil is wet
2. Wat met die wagen van die medewerkster ? Een optie is misschien de politie te bellen en een wagen te melden die al enkele dagen stil staat ?
3. Moeten wij nu echt buigen en dus inbinden ? Ik vind dat wij het recht hebben om voor onze gevel te staan (zeker als er boodschappen moeten uitgeladen worden.

thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 jun 2012 16:14

Kort: u kan enkel parkeren voor uw garage als de nplt van deze voertuigen zijn aangebracht op de poort.
De rest van de openbare weg is beschikbaar voor iedereen en daar hebben noch u noch uw buur iets over te zeggen.
Daar parkeert u en ieder ander hoe hij/zij wil

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 15 jun 2012 16:16

Ik ga ervan uit dat de parkeerplaats openbaar domein is, en niet uw eigendom? Dan kan iedereen daar parkeren. Het feit dat die plaats voor uw woning ligt geeft u niet meer rechten dan iemand anders.

Beperkte parkeertijd (buiten betalend en met schijf) is er enkel voor reclamevoertuigen, en vrachtwagens binnen de bebouwde kom.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 jun 2012 16:24

Melden aan politie dat er reeds meer dan drie dagen permanent een volslagen onbekende wagen voor uw woning staat geparkeerd. (zonder nummerplaten...) zal snel opgelost zijn...

Lightning

#5 , 15 jun 2012 16:31

@Vandebos: Waaruit leidt U af dat de wagen daar geparkeerd staat zonder nummerplaten? De wagen waar TS het over heeft staat op het eerste zicht volkomen reglementair geparkeerd. De politie laten komen onder een vals voorwendsel zou de TS duur kunnen te staan komen.

@TS: Geen van beide partijen heeft hier eisen te stellen. U niet i.v.m. de geparkeerde wagen voor uw voorgevel. Uw buurman niet over de manier waarop U parkeert.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 15 jun 2012 16:41

Een onbekende wagen die reeds geruime tijd op de openbare weg geparkeerd staat, zelfs correct, kan een achtergelaten gestolen voertuig zijn. Dit melden is een teken van burgerzin. Het al of niet zonder nummerplaten zijn is niet duidelijk uit het bericht... mocht dit voertuig zich echter ten tijde van de controle zonder nummerplaten op de openbare weg bevinden dan maakt dat de zaak beduidend makkelijker.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 15 jun 2012 22:30

@ Vandebos, ik begrijp u toch niet helemaal.

Zolang daar geen specifieke reglementering van kracht is, mag die auto daar gerust staan. En geruime tijd .... nu niet overdrijven aub. Drie dagen! Als ik dus bvb de dag voor een citytrip mijn wagen enkele huizen verderop reglementair moet parkeren, omdat er voor m'n deur dan net geen plaats is, riskeer ik dus al direct dat mijn voertuig als verdacht (mogelijks gestolen) beschouwd wordt?

De buurman mag zich er dan gerust mee amuseren, en het burgerzin noemen om dan meteen de politie te bellen. Veel meer dan nagaan of mijn voertuig verdacht is, kan de politie niet. En ik zou begot niet weten wat men mij dan ten laste zou kunnen leggen.

Ik mag hopen dat ik nooit onder die omstandigheden mijn wagen bij thuiskomst bij Depannage 2000 moet gaan zoeken, wegens zo'n buurman met burgerzin. Of is het toch eerder een flauwe plezante die 't niet kan verdragen dat er iemand anders voor zijn gevel parkeert?

(Noot: 'k heb een chanseke dat ik hier een eigen garage heb + goeie buren die mijn wagen kennen. Maar niet iedereen heeft dat geluk)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 15 jun 2012 22:54

Een wagen die in orde is (nummerplaten, verzekering, in staat te rijden) mag daar onbeperkt blijven staan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 jun 2012 14:52

Een wagen die in orde is (nummerplaten, verzekering, in staat te rijden) mag daar onbeperkt blijven staan.
Weet ik nog zo niet.
Enige maanden geleden ston,d er een kleine wagen op een kleine openbare parking tegenover mijn deur. Omdat deze wagen er al wel 3 maanden stond, zonder ook maar één keer verplaatst te zijn (het onkruid en wilde gras groede er omheen), en hij blijkbaar al diverse ongevallen had gehad zonder ooit hersteld te zijn geweest, toch maar even de politie gebeld. Wagen kon zijn gestolen. Via de nummerplaat kwamen ze terecht op een adres ergens in Vlaanderen. De politie terplaatse probeerde kontakt te leggen met die eigenaar, maar het ging hier over een student die toevallig dan nog 6 maanden op stage was ergens in het buitenland, en onbereikbaar was. Wagen werd deskundig afgesleept.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 16 jun 2012 15:17

Afslepen kan ook zonder overtreding. Dat is dan een administratieve takeling, op kosten van de gemeente. Er staat niets in de wegcode dat de parkeerduur op de openbare weg beperkt als het voertuig in orde, ingeschreven en verzekerd is en er verder geen parkeerbeperkingen zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 16 jun 2012 15:48

Zelf gaan parkeren voor de woning van de buur is eveneens een oplossing... reciprociteit noemt men dat.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 16 jun 2012 21:05

Zelf gaan parkeren voor de woning van de buur is eveneens een oplossing... reciprociteit noemt men dat.
Dus, wacht. U heeft nog nooit reglementair voor andermans voorgevel geparkeerd, maar altijd ergens in een parkeergarage? Laat me niet lachen.

En verder. Wat moet een bestuurder volgens u doen als hij bij thuiskomst voor zijn eigen deur toevallig net geen plaats heeft om reglementair te parkeren, en niet de luxe heeft om over een garage te beschikken?

De openbare weg is van iedereen. Het stukje rijbaan voor uw deur, is niet uw privé-speeltuintje. U kan niemand beletten er zijn wagen reglementair te parkeren. Een maatschappij waarin we niet meer kunnen/willen verdragen dat er af en toe anderen voorbij onze deur rijden, of er toevallig reglementair parkeren, is niet de maatschappij waarin ik zou willen leven. Sorry.

Aan degenen die dat desondanks toch niet kunnen aanvaarden: verzaak zélf aan elke vorm van gemotoriseerd verkeer. Want wie aan het verkeer deelneemt, rijdt nu éénmaal door anderen hun straat. Parkeert nu eenmaal wel 's reglementair voor andermans voorgevel. Mobiliteit noemt men dat.


Noot:
****

Teneinde misverstanden te voorkomen. Ik heb het in mijn betoog uiteraard over iemands voorgevel. Niet over een inrij van een eigendom.
Laatst gewijzigd door lohabra op 16 jun 2012 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 16 jun 2012 21:09


Pardon? Wat moet een bestuurder volgens u dan doen als hij bij thuiskomst voor zijn eigen deur toevallig net geen plaats heeft om reglementair te parkeren, en niet de luxe heeft om over een garage te beschikken?
Parkeren voor de woning van de buren, toch? :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 16 jun 2012 21:14

Zelf gaan parkeren voor de woning van de buur is eveneens een oplossing... reciprociteit noemt men dat.
Pardon? Wat moet een bestuurder volgens u dan doen als hij bij thuiskomst voor zijn eigen deur toevallig net geen plaats heeft om reglementair te parkeren, en niet de luxe heeft om over een garage te beschikken?

De openbare weg is van iedereen. Het stukje rijbaan voor uw deur, is niet uw privébezit. U kan dan ook niemand beletten er zijn wagen reglementair te parkeren.
Ergens heb ik een licht vermoeden dat u mijn antwoord niet correct heeft gelezen. Probeer het nog eens?

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 16 jun 2012 21:17

Ik heb moeite met de term "reciprociteit".

Betekent dat: "Het probleem verschuiven"?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”