Meerdere boetes voor één overtreding

vdhouteW
Topic Starter
Berichten: 5

Meerdere boetes voor één overtreding

#1 , 14 jun 2012 01:57

Allen,

We hebben een boete ontvangen voor het negeren van een verbodsbord C5 (VERBODEN TOEGANG VOOR MOTORVOERTUIGEN MET MEER DAN 2 WIELEN OF MOTORFIETSEN MET ZIJSPAN.)
De verbalisant heeft er tevens een boete bijgeplaatst voor het negeren van het gebodsbord (blauwe pijl) met vermelding uitgezonderd taxi's en nutsvoertuigen.

Deze twee borden stonden in dezelfde straat en zijn onlosmakelijk aan mekaar verbonden.

Dus 2 x 50 € aangerekend voor eigenlijk één overtreding van de éérste graad.

Dit is gebeurd in Gent. Tevens heeft de verbalisant erbij genoteerd dat wegens het drukke verkeer hij de bestuurder niet kon laten stilstaan, wat absoluut niet het geval was, aangezien het een zondag was en de straat uitgaf op een parking. De politiewagen zat ook onmiddellijk achter ons, maar heeft voor de parking afgeslagen.

Ik zat mee in de wagen en ben getuige, en betwist de fout niet. Maar wel het feit dat het hier om een vorm van machtsmisbruik gaat. Tevens is het net of de politie in Gent op comissie werkt en zoveel mogelijk geld uit de mensen hun zakken probeert te slaan.

Ik ben bereid om de 50 € te betalen voor één boete, maar de rest betwist ik. Aangezien de kans ook groot is dat we hier voor rechter Beke gaan moeten verschijnen, bij niet betaling. Wil ik mijn situatie goed kunnen inschatten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 14 jun 2012 08:19

C5 en gebodsbord zijn verschillende zaken. C5 zegt dat u geen toegang heeft, gebodsbord legt u rijrichting op die u moet volgen indien u toch toegang heeft.

Google maps street view link zou wel veel helpen om de situatie beter in te schatten.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 14 jun 2012 09:51

Welk machtsmisbruik?
De bestuurder begaat verschillende overtredingen en die worden allemaal vermeld in het PV... het is een rechter om daarover te oordelen ....
indien de bestuurder de minnelijke schikking betwist.

Gelieve ook de naam van de rechter uit uw post te verwijderen.... firma's maar ook parketten lezen hier zeker mee.
Ik ben bereid.... u was toch inzittenden?

Reclame

vdhouteW
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 14 jun 2012 10:44

Mijn vrouw reed, ik was passagier. Aangezien mijn vrouw de procedures niet goed begrijpt en omwille van financien zal ik de boete mogen betalen...

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 14 jun 2012 11:00

Staat wel op haar naam dus zijn zal naar de rechtbank moeten.

vdhouteW
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 jun 2012 11:36

Ik mag haar ook vertegenwoordigen. Zij zou haar niet kunnen verdedigen

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 14 jun 2012 12:11

Met alle respect maar uw echtgenote heeft wel een rijbewijs.... dus

VDG2
Berichten: 785

#8 , 14 jun 2012 13:16

Ik zou een link naar Googlemaps toch wel handig vinden.

vdhouteW
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 14 jun 2012 16:11

https://maps.google.be/maps?q=Corduwani ... 1,,0,17.02" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier ziet u de verkeerssituatie.

Beste Franciscus, gelieve terzake te antwoorden, zoniet U te onthouden van alle comentaar. Mvg.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 14 jun 2012 18:49

waarom zou Franciscus zich van commentaar moeten onthouden? hij heeft gelijk . . .

uw echtgenote heeft de overtredingen begaan en zal er voor moeten opdraaien.

zij heeft bewust of onbewust een gebodsbord en een verbodsbord genegeerd, 2 aparte overtredingen, waarbij zij mogelijks andere weggebruikers in gevaar heeft gebracht.

het maakt voor de staat niet uit wie de boetes betaald, zolang ze maar betaald worden.

als u het toch voor de politierecht bank wilt brengen, wat u goed recht is, mag uw echtgenote rekenen op een veelvoud van de minnelijke schikking + rijverbod + bijdrage voor het fonds voor slachtoffers van gewelddaden + zittingskosten + testen om te kijken of uw echtgenote nog in staat is om een voertuig te besturen + al wat de rechter nodig acht.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 14 jun 2012 18:51

Er is inderdaad sprake van 2 verschillende overtredingen, die u dient te betalen. Deze zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, aangezien u, na dat u de D1 heeft genegeerd, nog steeds kon keren voor de C5.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 14 jun 2012 19:03

Wat ik wilde zeggen als men een rijbewijs heeft en men begaat overtredingen die voor de rechter moeten komen of die u wenst voor de rechter te brengen men daar ook zich zal moeten verdedigen.
Los van het feit dat u het woord wil voeren ... zal de rechter ook aan de bestuurder vragen om te antwoorden... denk ik zo.
En het zijn inderdaad meerdere overtredingen NA elkaar.
Los van dat : één feit kan meerder overtredingen in zich kan hebben.
Mijn ervaring is dat rechters zich vaak/dikwijls rechtstreeks richten tot de 'dader'. Een eerlijk antwoord van de 'dader' kan soms veel meer opleveren dan een welbespraakte echtgenoot.

VDG2
Berichten: 785

#13 , 14 jun 2012 19:18

Wat ik wilde zeggen als men een rijbewijs heeft en men begaat overtredingen die voor de rechter moeten komen of die u wenst voor de rechter te brengen men daar ook zich zal moeten verdedigen.
Mijn ervaring is dat rechters zich vaak/dikwijls rechtstreeks richten tot de 'dader'. Een eerlijk antwoord van de 'dader' kan soms veel meer opleveren dan een welbespraakte echtgenoot.
Ik dien die stelling bij te treden. Heb ooit tijdens het wachten op mijn beurt, gedurende een hele voormiddag, de politierechter kunnen aanschouwen. Telkenmale men een 'vertegenwoordiger' (zelf advocaat) mee had ter zijner verdediging, heeft de politierechter zich eveneens rechtstreeks tot de persoon gericht.

Ten tweede kan ik u meedelen dat gedurende die halve dag welgeteld 2 personen (van de zovelen) zijn vrijgesproken.

vdhouteW
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 15 jun 2012 01:01

OK, bedankt iedereen, ik weet genoeg... Het brengt ook niet op om bij een rechtbank een halve dag te gaan zitten voor 50 euro en misschien meer te riskeren en nog een fikse uitbrander voor een fout van categorie 1. Ze heeft haar les wel geleerd ondertussen en zal een wat meer de fiets nemen.

Ik raad dat eigenlijk trouwens aan iedereen aan, het is gezond en het brengt de staat véél minder inkomsten op aan taksen en BTW. We zullen op die manier die 100 euro terugwinnen. Ikzelf weiger al pertinent de wagen te nemen en verplaats me met openbaar vervoer en fiets.

Als iedereen dat maar een zou beginnen te doen...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 15 jun 2012 12:47

Ze heeft haar les wel geleerd ondertussen en zal een wat meer de fiets nemen.

.
een fietser moet zich ook aan de wegcode houden :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”