Meerdere boetes voor één overtreding

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Meerdere boetes voor één overtreding

#16 , 25 jun 2012 18:41

Zoals we Gent kennen, is het plaatsen van de verkeerstekens er een potje.

Het verbodsbord staat hier niet waar het verbod begint, maar eigenlijk waar het eindigt, nl. aan het volgende kruispunt ipv meteen aan het begin van de verboden richting op het kruispunt waar men linksaf gegaan is.


Dit maakt dat we niet meer kunnen spreken van een ééndaadse samenloop, want tussen het overtreden van de D1 en de C5 zit misschien 15m ... de overtredingen gebeuren dus niet meer door dezelfde handeling .

Punt blijft dat de combinatie D1 + "uitgezonderd taxis" niet reglementair is.

Artikel 10. Gebodsborden

Geen enkel bijkomend opschrift mag de betekenis van de gebodsborden beperken.

Uitzonderlijk, en indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag evenwel van deze regel worden afgeweken ten gunste van de voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer. Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 25 jun 2012 20:22

Zoals we Gent kennen, is het plaatsen van de verkeerstekens er een potje.

Het verbodsbord staat hier niet waar het verbod begint, maar eigenlijk waar het eindigt, nl. aan het volgende kruispunt ipv meteen aan het begin van de verboden richting op het kruispunt waar men linksaf gegaan is.


Dit maakt dat we niet meer kunnen spreken van een ééndaadse samenloop, want tussen het overtreden van de D1 en de C5 zit misschien 15m ... de overtredingen gebeuren dus niet meer door dezelfde handeling .

Punt blijft dat de combinatie D1 + "uitgezonderd taxis" niet reglementair is.

Artikel 10. Gebodsborden

Geen enkel bijkomend opschrift mag de betekenis van de gebodsborden beperken.

Uitzonderlijk, en indien de plaatsgesteldheid het toelaat, mag evenwel van deze regel worden afgeweken ten gunste van de voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer. Deze afwijking is slechts toegelaten voor het verkeersbord D1.
Over het hoofd gezien, maar inderdaad, taxi's zijn nog steeds geen geregelde openbare dienst voor gemeenschappelijk vervoer.

Op basis van artikel 5 van de wegcode kan u dit aanvechten:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Maar dit gaat maar op voor dat ene bord, het andere is wel correct geplaatst.

@Inazuma:
Geef mij 1 stad of gemeente waar je minder dan 10 foutief gebruikte borden vindt. De wegbeheerder kan jammer genoeg niet ter verantwoording worden geroepen hiervoor...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 25 jun 2012 20:54

@Inazuma:
Geef mij 1 stad of gemeente waar je minder dan 10 foutief gebruikte borden vindt. De wegbeheerder kan jammer genoeg niet ter verantwoording worden geroepen hiervoor...
Er bestaat er geen enkele ...
Dat ze niet ter verantwoording kunnen geroepen klopt niet.
Het gaat hier om overtredingen van de eerste graad, wegens niet ingedeeld bij een andere graad.
Maar als dergelijke onwettige signalisatie niet geverbaliseerd wordt, komt er ook geen vervolging natuurlijk ...


Aanvechten is vrij zinloos, enkel het blauwe onderbord met de uitzondering is onwettig, de D1 op zich niet.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”