Gedeeltelijk/onder voorbehoud betalen parkeerretributie

tiburcillo
Topic Starter
Berichten: 2

Gedeeltelijk/onder voorbehoud betalen parkeerretributie

#1 , 11 jun 2012 15:43

Hallo, vorige zaterdag heb ik op ongelukkige wijze een parkeerretributie in Antwerpen opgelopen. Ik schets even de feiten:
  • donderdag 7 juni: we krijgen van de notaris de sleutel tot ons nieuwe huis
  • zaterdag 9 juni 9.00 : we beginnen te werken in ons nieuwe huis, er moet geschilderd worden en er is nog wat werk aan de elektriciteit. Omdat we nog geen bewonerskaart hebben en de stadsdiensten in het weekend gesloten zijn, steken we als goede burger geld in de parkeerautomaat. Het ticket is geldig tot 10.49
  • zaterdag 9 juni 10.55: een parkeerwachter passeert en stopt een parkeerretributie achter de ruitenwisser
  • zaterdag 9 juni 10.59: ik herinner me dat ik geld in de parkeerautomaat moet steken, ik ga naar buiten en merk de retributie op
De volgende dag heb ik opgezocht of het mogelijk is om een tijdelijke bewonerskaart aan te vragen. Helaas is dit nog niet eens mogelijk indien je al in een zone woont waar betalend parkeren van kracht is. Een tijdelijke bewonerskaart (geldig voor een maand) mag alleen toegekend worden als je een aanvraag tot verhuis doet van een andere gemeente dan Antwerpen. Binnen de zone Antwerpen is dit zogenaamde model 2 niet van toepassing.
Ik heb ook mijn zaak voorgelegd aan de klantendienst, maar zij zeggen dat er geen verzachtende omstandigheden zijn. Dat betekent dat ik de komende maand, telkens als ik in mijn huis wil werken een volledig dagtarief zal moeten betalen. Dit is mijns inziens enigzins discriminerend.

Weet iemand wat mijn mogelijkheden zijn nadat de betwisting is afgewezen? Ik zou verdere dossierkosten willen vermijden. Kan ik een betaling onder voorbehoud doen, eventueel zelfs een gedeeltelijke betaling?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 jun 2012 15:48

Indien betwisting afgewezen, is uw enige mogelijkheid nog de rechtbank. Betalen wil trouwens zeggen dat u akkoord gaat, dus onder voorbehoud betalen gaat niet.

Persoonlijk ben ik wel van mening dat de retributie correct is, hoewel het niet echt getuigd van enige flexibiliteit. Eenvoudig betalen lijkt mij hier het eenvoudigste en goedkoopste.

Lightning

#3 , 11 jun 2012 15:53

U hebt nog geen bewonerskaart en de geldigheidsduur van uw ticket was verstreken. Er lijkt mij weinig te betwisten.

Reclame

tiburcillo
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 jun 2012 15:59

Zijn er eventueel andere mogelijkheden om de ongelijke behandeling van nieuwe bewoners aan de kaak te stellen. Ik heb de klantendienst gevraagd dit op te nemen en in de toekomst een systeem uit te werken om tijdelijke bewonerskaarten te verstrekken maar ik denk dat dit niet doorgegeven gaat worden. Aan de lijn werd me vriendelijk gezegd "dat er al genoeg fraude wordt gepleegd met bewonerskaarten".

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 11 jun 2012 19:00

Indien u betwist zal u voor de vrederechter worden gedaagd.
U woont in Antwerpen IN een zone betalend parkeren dan had u al een bewonerskaart voor die zone (kunnen) vragen. Een interne verhuiser heeft 8 dagen om adres te wijzigen
Inderdaad dan kan u voor een andere zone geen bewonerskaart krijgen, lijkt me logisch.
Een niet Antwerpenaar dus van buiten de gemeente kan dat dus wel. Deze heeft ook dagen om zijn adres te wijzigen.
Ongelijk lijkt me niet iedereen in dezelfde situatie wordt op dezelfde wijze behandeld.

U kan altijd een parkeerverbod voor uw woning vragen wegens werken.
De borden dient u te betalen... de vergunning is gratis.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 jun 2012 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

killerboy
Berichten: 95

#6 , 13 jun 2012 09:47

U ontving dus een parkeerretributie in Antwerpen nadat volgens U aanhaalde Uw ticket slecht 6 minuten vervallen was ? Ik weet dus niet welke dienst in antwerpen deze retributies uitschrijft. Indien dit ook uitgaat van parkeerbeheer vind ik dit onlogisch. Zij hanteren normaal een tolerantieperiode van 15 minuten. Dus als het ticket geldig was tot 10h49 schrijven ze pas een boete uit na 11h04. Kijk dus alvast even de gegevens van parkeerticket en retributiebon na.
De info vind u alvast hier : http://www.parkeerbeheer.be/faq/#f211" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 13 jun 2012 15:17

Indien u betwist zal u naar de vrederechter moeten. dagen
Dat was de vroegere regeling, dacht ik. Voorzover ik weet is de procedure nu: betwisting komt voor een gemeenteambtenaar. Beroep is mogelijk via politierechtbank.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 13 jun 2012 15:20

U ontving dus een parkeerretributie in Antwerpen nadat volgens U aanhaalde Uw ticket slecht 6 minuten vervallen was ? Ik weet dus niet welke dienst in antwerpen deze retributies uitschrijft. Indien dit ook uitgaat van parkeerbeheer vind ik dit onlogisch. Zij hanteren normaal een tolerantieperiode van 15 minuten. Dus als het ticket geldig was tot 10h49 schrijven ze pas een boete uit na 11h04. Kijk dus alvast even de gegevens van parkeerticket en retributiebon na.
De info vind u alvast hier : http://www.parkeerbeheer.be/faq/#f211" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit kwartier is nergens verplicht, en dus niet normaal. Waar van toepassing, bekijk het als een gunst, maar reken er niet op.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 13 jun 2012 16:38

Ik heb enkel weet van een wetsvoorstel ter zake maar ik vind deze wijziging echter nog niet terug in een wettekst..

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 13 jun 2012 22:36

Als u bezwaar aantekent tegen een retributie, zal u geen dwangbevel ontvangen vooraleer u een antwoord heeft gekregen. De klantendienst van het Parkeerbedrijf engageert zich om elk bezwaar grondig te onderzoeken en elke klant een duidelijk antwoord te verschaffen. Als uw argumenten worden aanvaard, wordt uw retributie geannuleerd. Als in het gefundeerde antwoord van het Parkeerbedrijf staat dat de retributie te betalen blijft, wordt de inningsprocedure verdergezet. U doet er goed aan te betalen indien u terecht een parkeerretributie heeft ontvangen. Wil u na het dwangbevel nog steeds niet betalen, dan kan u verzet aantekenen bij de burgerlijke rechtbank.

Bron : http://www.parkereninantwerpen.be/parke ... sprocedure
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 jun 2012 00:51

Betalend parkeren in Antwerpen wordt gecontroleerd door het autonome stadsbedrijf GAPA.

Het parkeerretributiereglement van Antwerpen stelt heel wat anders dan hierboven staat :


Artikel 18
Artikel 94 van het gemeentedecreet voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen.
Bij betwisting kan het parkeerbedrijf zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.


Het gaat bij een dwangbevel dus om onbetwiste schulden ...
Bovendien is het het parkeerbedrijf dat zich tot de rechtbank dient te wenden.


En wat zegt dat artikel 94 ?

TITEL I Algemene bepalingen
Artikel 94.
versie 01/07/2009 -

http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docum ... ID=1061915" onclick="window.open(this.href);return false;

De financieel beheerder staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden vastgesteld in Titel IV;
2° het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring. Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.

Met betrekking tot de vervulling van de opdrachten, bedoeld in dit artikel, rapporteert de financieel beheerder in volle onafhankelijkheid aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.



Met andere woorden, eens de retributie betwist wordt, is er geen dwangbevel meer mogelijk.

Dit is evenmin mogelijk omdat de schuld absoluut niet vaststaand noch zeker is - aangezien deze schuldvraag nergens onafhankelijk bekeken worden, maar enkel door de eigen , belanghebbende diensten.


GAPA probeert - net als al die onfrisse parkeerbedrijfjes - geregeld retributies te inkasseren waar ze volgens de wegcode helemaal geen recht op hebben omdat het betalend parkeren er soms gewoon niet eens geldt ...

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 26 jun 2012 16:00

GAPA is daar trouwens al voor veroordeeld.
PS: GAPA is een gemeentelijke autonome bedrijf geen parkeerfirma :D

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 26 jun 2012 20:34

Bedankt voor de toelichtingen. Het valt me wel op dat Antwerpen op het eeerste gezicht twee klokken tegelijk laat luiden; beide citaten zijn met elkaar in tegenspraak. Mijn citaat betreft (zie linkregel) de "nieuwe invorderingsprocedure - dwangbevel". Ik vermoed dan ook dat wat Inazuma citeert (versie 01/07/2009 ) verouderd is. Klopt dat?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 26 jun 2012 23:35

http://codex.vlaanderen.be/Portals/Code ... 13949.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst bijgewerkt op 25/06/2012

Art. 94.

De financieel beheerder staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden vastgesteld in Titel IV;
2° het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring. Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.

Met betrekking tot de vervulling van de opdrachten, bedoeld in dit artikel, rapporteert de financieel beheerder in volle onafhankelijkheid aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”