buitenlander geflitst met belgische nummerplaat

goff
Topic Starter
Berichten: 2

buitenlander geflitst met belgische nummerplaat

#1 , 07 jun 2012 20:38

hallo,

Ik had volgende vraag:
Mijn vriendin heeft hier in belgië een snelheidsovertreding begaan met mijn auto. Mijn vriendin is echter afkomstig en wonend in Duitsland. De overtreden snelheid bedraagt 96 gecorigeerd en toegelaten is 50 kmh. Voor ons zou dit dus betekenen dat dit voor de rechtbank komt en het rijbewijs voor bepaalde tijd wordt ingetrokken. Hoe werkt dit voor iemand wonend in Duitsland?

Bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2012 09:54

Het PV zal in de eerste plaats bij u toekomen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 jun 2012 10:08

Men zal veronderstellen dat u chauffeur bent, tenzij u het tegendeel bewijst (verklaring van vriendin, of getuigenis dat u ergens anders was).

Reclame

goff
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 jun 2012 22:58

ja de pv is hier toegekomen. Wat zijn de gevolgen voor haar?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 jun 2012 09:48

“Art.67bis.Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 09 jun 2012 10:24

Het Duits rijbewijs kan niet worden ingetrokken, dus ik vermoed dat zij naast de boete een rijverbod opgelegd zal krijgen op de Belgische wegen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”