Ongeval aan kruispunt bij afslaan naar oprit

maartenvz
Topic Starter
Berichten: 2

Ongeval aan kruispunt bij afslaan naar oprit

#1 , 06 jun 2012 12:39

Een aantal weken geleden werd ik links vooraan aangereden toen ik mijn oprit aan de linkerkant van de rijweg wou oprijden door iemand die van achter mij kwam en mij langs de linkerkant wou voorbijsteken. Ik was aan het pinken en stond eigenlijk stil om een andere persoon die van de andere kant kwam te laten passeren. Toen ik weer aanzette, werd ik geraakt. Dit alles gebeurde op een kruispunt zoals je op de foto kan zien.
Ook al staat er duidelijk in de wegcode dat er op een kruispunt niet mag voorbijgestoken worden, betwist de tegenpartij hun schuld. Er zijn geen getuigen van het ongeval, dus ik kan moeilijk bewijzen dat ik aan het pinken was en ze menen dat ik niet voorsorteerde, daarom willen ze de schuld 50/50 delen. We zijn nu aan het overwegen om naar de rechtbank te stappen, maar we willen natuurlijk eerst 100% zeker zijn van ons stuk. Vandaar dat ik hier even jullie mening vraag.

Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2012 13:07

Afbeeldingen zijn hier mooie kruisjes, maar dat kan aan de instellingen hier liggen.
Welke voorrangsregels gelden er op het kruispunt?

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 06 jun 2012 14:28

Afbeeldingen zijn hier mooie kruisjes, maar dat kan aan de instellingen hier liggen.
Welke voorrangsregels gelden er op het kruispunt?
Ik kan de afbeeldingen hier pefect zien. :wink:
Ook al staat er duidelijk in de wegcode dat er op een kruispunt niet mag voorbijgestoken worden, betwist de tegenpartij hun schuld.
Op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt (zoals hier), geldt er inderdaad een inhaalverbod.

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;



Van inhalen is er echter geen sprake. U was immers gestopt.:


Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

Ik was aan het pinken en stond eigenlijk stil om een andere persoon die van de andere kant kwam te laten passeren. Toen ik weer aanzette, werd ik geraakt. Dit alles gebeurde op een kruispunt zoals je op de foto kan zien.
Voornoemd inhaalverbod is dan ook niet van toepassing. De achterligger haalde u immers niet in, maar reed u voorbij.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

maartenvz
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 06 jun 2012 19:07

Ik stond niet meer stil toen ik werd aangereden, maar was reeds aangezet. Nadat de persoon die van de andere richting kwam, voorbij was gereden, ging ik gewoon de oprit oprijden en werd dan aangereden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2012 13:13

Ik stond niet meer stil toen ik werd aangereden, maar was reeds aangezet. Nadat de persoon die van de andere richting kwam, voorbij was gereden, ging ik gewoon de oprit oprijden en werd dan aangereden.
Indien u van stilstand terug begint te rijden om de oprit op te rijden, voert u een maneuver uit. Ik dacht dat u in dat geval al het andere verkeer voorrang moest geven. Maar ik kan fout zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 jun 2012 21:59

Ik stond niet meer stil toen ik werd aangereden, maar was reeds aangezet. Nadat de persoon die van de andere richting kwam, voorbij was gereden, ging ik gewoon de oprit oprijden en werd dan aangereden.
Indien u van stilstand terug begint te rijden om de oprit op te rijden, voert u een maneuver uit. Ik dacht dat u in dat geval al het andere verkeer voorrang moest geven. Maar ik kan fout zijn...
Vertrekken uit stilstand is al ettelijke jaren geen maneuver meer.

Een oprit oprijden is een richtingsverandering volgens Art 19.1

Artikel 19. Richtingverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten
(...)


Het bij een richtingsverandering naar links verplichte "zich naar links begeven" dient te gebeuren "zonder de tegenliggers te hinderen".
De partij die aanvoert dat dit niet gebeurde, wanneer het niet uit de feitelijke vaststellingen blijkt, dient ook te bewijzen dat dit niet gebeurde.


Overigens voerde de tegenpartij wel een maneuver uit - nl. een zijdelingse verplaatsing om maartenvz voorbij te rijden terwijl hij stil stond.
Daarbij is de tegenpartij voorrangsplichtig.


Zelfs indien men toch stelt dat ook maartenvz een maneuver deed, kwam hij van rechts bij de gelijktijdige maneuvers.
Tussen 2 manoeuvrerende bestuurders geldt immers de voorrang van rechts. (Cassatie)

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 25 jun 2012 23:08

Tussen 2 manoeuvrerende bestuurders geldt immers de voorrang van rechts. (Cassatie)
Een eventuele link naar deze uitspraak zou ik op prijs stellen...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 jun 2012 23:51

Tussen 2 manoeuvrerende bestuurders geldt immers de voorrang van rechts. (Cassatie)
Een eventuele link naar deze uitspraak zou ik op prijs stellen...
Ik beschouw dit basisarrest inzake maneuvers als "gekend" en "te kennen" voor wie op een forum wil meespreken over verkeersreglementering ...

http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer de rechter vaststelt dat beide bestuurders gelijktijdig een maneuver uitvoeren op de openbare weg, is wettig de veroordeling van één van hen wegens het niet verlenen van voorrang aan de ander, die van rechts kwam.
Cassatie, 30-09-1992

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 26 jun 2012 08:18

Ik beschouw dit basisarrest inzake maneuvers als "gekend" en "te kennen" voor wie op een forum wil meespreken over verkeersreglementering
Iedereen die wil mag hier meespreken, ongeacht de voorkennis. Dat is de kracht van dit forum, en eisen dat je een zekere kennis hebt voor je mag posten is ongepast.
Dat het (geweldige) forum van wegcode.be gesloten is, komt trouwens door de voorwaarde dat men enkel mocht antwoorden indien met een zekere kennis van de relevante wetgeving heeft. Je had altijd het juiste antwoord, maar er was geen plaats voor discussie, interpretatie, of bijkomende vragen (tenzij je TS was).

Daarnaast is het voor iedereen die hier komt, en wil bijleren, altijd interessant om de relevante wetteksten en uitspraken eens te kunnen nalezen. Zelf tracht ik ook (waar interessant) een deel wettekst of link bij te posten, en zeker als men dit vraagt (zonder vanuit de hoogte te doen).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2012 09:41

Tussen 2 manoeuvrerende bestuurders geldt immers de voorrang van rechts. (Cassatie)
Dit is niet steeds zo. Cassatie heeft dit ook niet gezegd. Dit is een groot misverstand.
Cassatie zegt: de rechter kan oordelen dat tussen 2 bestuurders die een manoeuvre uitvoeren de voorrang van rechts van toepassing is.

Maar er zijn omstandigheden dat de bestuurder die van rechts komt voor de andere bestuurder een onvoorzienbare hindernis is. Denk aan de situatie waarbij één bestuurder op de rijbaan van rijstrook verandert en waarbij tegelijkertijd een bestuurder een rechts van de rijbaan gelegen parkeerplaats verlaat. De bestuurder die van rijstrook verandert kan niet voorzien dat dit geparkeerde voertuig plots de rijbaan op zal rijden.

Mij is een geval bekend waarin in een dergelijke situatie de advocaat van de bestuurder die de parkeerplaats verliet pleitte dat zijn clënt genoot van de voorrang van rechts. De rechtbank heeft deze bestuurder toch aansprakelijk gesteld omdat hij voor de bestuurder die van rijstrook veranderde een onvoorzienbare hindernis was, terwijl omgekeerd deze bestuurder voor de bestuurder die de parkeerplaats verliet wel een voorzienbare hindernis was.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 jun 2012 15:44

Cassatie zegt: de rechter kan oordelen dat tussen 2 bestuurders die een manoeuvre uitvoeren de voorrang van rechts van toepassing is.
Er zijn intussen zoveel arresten die op hetzelfde wijzen, dat we rustig van een regel mogen spreken dat tussen manoeuvrerende bestuurders de voorrang van rechts geldt.
Maar er zijn omstandigheden dat de bestuurder die van rechts komt voor de andere bestuurder een onvoorzienbare hindernis is.
Dat is dan nog een aparter geval bij een al apart geval.
Cassatie ziet de onvoorzienbaarheid van een andere weggebruiker immers als een verschoningsgrond voor de voorrangsplicht bij maneuvers.
Er is geen reden dat ze dat niet ook zouden toepassen bij gelijktijdige maneuvers.

De bestuurder die van rijstrook verandert kan niet voorzien dat dit geparkeerde voertuig plots de rijbaan op zal rijden.
Waarom niet :?:
Als beide bestuurders de richtingaanwijzer gebruiken en beiden elkaar kunnen zien, is er echter geen enkele reden waarom het veranderen van rijstrook wel voorzienbaar zou zijn, en het verlaten van een parkeerplaats niet ...

Mij is een geval bekend waarin in een dergelijke situatie de advocaat van de bestuurder die de parkeerplaats verliet pleitte dat zijn clënt genoot van de voorrang van rechts. De rechtbank heeft deze bestuurder toch aansprakelijk gesteld omdat hij voor de bestuurder die van rijstrook veranderde een onvoorzienbare hindernis was, terwijl omgekeerd deze bestuurder voor de bestuurder die de parkeerplaats verliet wel een voorzienbare hindernis was.
En is daar beroep tegen aangetekend, eventueel Cassatie ?
Al is dat laatste wat lastiger natuurlijk, want dan gaat het om het oordeel van de rechter waar die vrij in is, en zal het beroep voorzichtig geformuleerd moeten worden.



Soit, we hebben hier een geval waar slechts 1 bestuurder een maneuver uitvoert.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”