Politierechtbank

Adinda80
Topic Starter
Berichten: 19

Politierechtbank

#1 , 04 jun 2012 14:29

Dag,

Op 13 juni dien ik te verschijnen voor de PR wegens het volgens hen 'niet dragen van gordel' en 'gebruik gsm'.

Daar ik deze overtredingen niet heb begaan, heb ik de minnelijke schikking geweigerd - gestaafd met foto's.
Ik reed nl met een Mazda mx5 waarbij de gordel bovenaan de zetel uitkomt - dus niet zoals bij het gros van de wagens aan het koetswerk waarbij je duidelijk de gordel kan zien.
Ik heb hiervan duidelijke foto's genomen en deze met het antwoordformulier verstuurd.
Wat betreft de GSM, heb ik geschreven dat dit mogelijk kon zijn. Bij mijn weten was ik niet aan het bellen, heb mijn factuur ook nagekeken - maar weet dat ook iemand je gebeld kan hebben, dus wist dat ik hier mijn gelijk niet kan bewijzen.

Daar ik in mijn recht ben en de foto's boekdelen spreken - doe ik best beroep op advocaat of niet ?
Ben nog nooit moeten voorkomen - heeft de politie echt altijd gelijk ?
Welk bewijs kan ik aanvoeren dat ik niet aan het telefoneren was ?
Want wat ik niet begrijp is dat je iemand laat passeren die blijkbaar 2 zware overtredingen lijkt te begaan.
Kan ik dit aanhalen in de RB, nl dat ze mij niet tegenhielden ?

Wat kan de max boete zijn.

Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy
Berichten: 49

#2 , 04 jun 2012 16:51

gordel is 100€ gsm gebruik is 160€.

De vaststelling die de politie voor het proces verbaal heeft gemaakt in zijn ambt heeft wat men noemt bijzondere bewijswaarde en zal door een politierechter al correct vastgesteld worden aangenomen tenzij u het tegendeel bewijst.
Een foto van uw gordelsysteem bewijst in geen geval dat u uw gordel ten tijde van de vaststelling niet aan had.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 04 jun 2012 18:47

lees deze tekst eens:
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Adinda80
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 18 jun 2012 13:58

Dank Franciscus voor uw uitleg - zeer duidelijk.

Wou laten weten hoe de rechter heeft geoordeeld.

De boete voor het zogezegd niet dragen van de gordel is vervallen.
Foto's van het gordelsysteem was afdoend bewijs.

Wat betreft het bellen, niets tegen in te brengen - tenzij er niemand in de wagen zat.

In feite had ik 2 aparte overschrijvingen dienen te vragen. Dan vermeerdert hetgeen je niet kan winnen niet en vervalt de andere boete waar je je gelijk wel kan bewijzen voor de rechtbank. Van zodra je contesteert vermeerdert nl de boete.

Adinda80
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 18 jun 2012 14:01

Door dit laatste aan te halen - is mijn boete niet vermeerderd voor het zogezegd bellen achter het stuur.

Foto's had ik ook onmiddellijk bij de antwoordbrief gedaan - dus niet plots bij de RB getoverd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”