Onterechte parkeerboete?

Timmeh
Topic Starter
Berichten: 2

Onterechte parkeerboete?

#1 , 02 jun 2012 00:40

Hallo,

Ik heb vandaag in Gent een parkeerboete onder mijn ruitenwisser gevonden en vermoed
dat deze onterecht is. Ik heb het parkeerbedrijf gebeld om mijn vraag te stellen, maar deze
zaten niet meer op kantoor. Even de situatie schetsen:

Het deed zich voor in de Steenakker, in Gent. Dit is een straat die langs het domein van
het universitair ziekenhuis loopt. Een zoektocht op google maps/streetview kan misschien
handig zijn om de situatie beter te begrijpen. Deze straat ligt in de blauwe zone, en er is ook wel
degelijk te betalen vanaf de Zwijnaardsesteenweg. Er staan parkeerautomaten en aanduidingen
dat betalend parkeren geldt. Echter, halverwege de straat (ter hoogte van de Arduinstraat)
staat het volgende bord (dit is een screenshot van de locatie zelf, genomen in google streetview):

Afbeelding

Tenzij ik mij grandioos vergis betekent dit bord dat betalend parkeren slechts nodig is
tot op het punt waar dit bord staat. Voorbij het bord is dit niet meer nodig. Mijn wagen stond ter
hoogte van de blauwe vrachtwagen in de screenshot, naar mijn weten dus buiten de zone waarin
betalend parkeren geldt. Mijn verrassing was dan ook groot toen ik het rode papiertje zag zitten.

Mijn vermoedens dat dit een onterechte parkeerboete is worden door een aantal dingen versterkt.
Zo staan er voorbij dit bord onder andere geen automaten meer waar een parkeerticketje in kan
gekocht worden.

Heb ik gelijk en kan ik dit nog aanvechten? Heb ik gelijk, maar is aanvechten te laat?
Of heb ik geen gelijk en geldt de blauwe zone algemeen, ongeacht welke borden er
in de straat staan? Indien ik ongelijk heb, waarom staat dit bord er dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 jun 2012 00:56

een blauwe zone kan "lokaal" worden opgeheven.

zoals u het hier uitlegt en laat tonen aan de hand van de foto, heeft u inderdaad een sterk argument om niet te betalen

de borden duiden in het begin van de straat een betalende strook aan, de welke eindigt aan het bord dat u post, nergens worden de bestuurders er op gewezen dat na het bord een blauwe zone begint (of hervat).

alhoewel men kan vermoeden dat deze signalisatie zich bovenaan zou bevinden, daar er toch een flink eind kaal blijft van de paal.

begin van de straat:
http://goo.gl/maps/73oL" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 02 jun 2012 11:19

Hangt af van de borden die de zone aanduiden. Indien aangeduid met de gekende zoneborden (witte rechthoekige), dan kunnen de borden E9 lokaal een ander parkeerregime aanduiden. Voorbij dit lokaal geldende regime, (dus einde aan kruispunt of bij E9 met zwarte pijl naar beneden) geldt dan weer terug de zonale regel, nl betalend parkeren.

Samengevat: indien men niet in een zone zit betreffende betalend parkeren, eindigt aan dat bord elke beperking betreffende parkeren (rekening houdend met de wegcode, natuurlijk).

Reclame

Timmeh
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 jun 2012 15:33

Dat zal het zijn.

Ik heb eens gekeken op de site van parkeerbedrijf Gent, in een blauwe zone moet buiten de aangeduide
lokale zones (waarin betalend parkeren geldt) een parkeerschijf geplaatst worden. Dat heb ik niet gedaan
(omdat ik het niet wist, maar dat is uiteraard nooit een excuus). Ik vrees dat het dus betalen zal worden,
niets aan te doen. Today I learned :-).

Allesinds bedankt voor de hulp!

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 03 jun 2012 12:17

Volgens mij heeft u wel degelijk een sterk argument. Nl: dat er vanaf die E9 een ander parkeerregime geldt tot aan het volgende kruispunt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 jun 2012 17:32

Een E9b zonebord staat volgens Google Streetview verscholen achter de bladeren van een boom op het kruispunt van de Zwijnaardesteenweg/Galglaan.
Maar dit is een E9b "betalend" - zoals er ook een herhalingsbord van staat op het KP Steenakker / Zwijnaardsesteenweg !

Voorbij een plaatselijke reglementering geldt opnieuw de zonale reglementering.
Gesteld dat het zonebord aan het begin van de zone conform Artikel 5 staat - in de situatie op Streetview is dat allerminst het geval, dit bord is zo goed als onzichtbaar.

Maar afgaand op wat er op Streetview staat, zijn beide reglementeringen betalend ...
Nu zijn al die foto's niet gelijktijdig gemaakt, en intussen al een paar jaar oud.
Er kan wel wat veranderd zijn in tussentijd.


Als ook het huidige zonebord echter nog steeds quasi onzichtbaar onder de bomen hangt , dan kan je artikel 5 inroepen.

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

guiclo
Berichten: 35

#7 , 31 jul 2012 22:53

Een sterk argument om niet te betalen en zeker te betwisten en foto's nemen.
Het bord E9a met betalend onderschrift stopt en vermits je er voorbij staat kan dat nooit betalend parkeren zijn en heb verder gekeken in deze straat en nergens een parkeerautomaat nog verder gezien.
En als er vermeld staat op een website dat er een parkeerschijf moet gestoken worden dan moeten ze dat ook aangeven in de betrokken straat, als ik van u was zou ik foto's of filmmateriaal maken van de betrokken straat en zien dat je het huisnummer waarop de boete staat vermeld.
Anders zou ik het zeker betwisten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”