Niet meer parkeren voor eigen poort/garage?

Zetrox
Topic Starter
Berichten: 21

Niet meer parkeren voor eigen poort/garage?

#1 , 01 jun 2012 19:21

Hey,

Ze hebben voor mijn deur deze week parkeerlijnen gespoten. Goed & wel, maar mag dit?
Afbeelding
Afbeelding
De witte wagen is van mij en ik sta voor mijn eigen poort. Nu hebben ze waar de Golf 4 staat een parkeerplaats gemaakt waardoor nu de camionnet niet weg kan. Mogen ze dit wel doen? o.O
Het is wel vrij ambetant omdat we hierdoor al een parkeerplaats verliezen (we hebben 3-4 wagens) en er niet altijd parking is.
Onze garage staat vol met materiaal (kleine tuin) dus een auto kan er ook voorlopig niet in..
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 jun 2012 21:32

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

Volgens mijn interpretatie mag u voor uw eigen poort parkeren, zolang er op de plaats waar de golf 4 staat, op de plaats waar de camionette staat, of op de parkeerplaats voor de camionette, geen voertuig staat. Staat op 1 van die 3 plaatsen echter wel een voertuig, mag u niet voor uw poort parkeren. Wie eerst er staat, heeft dus geluk.

Lightning

#3 , 01 jun 2012 21:48

1. Op de eerste foto zie ik verderop in de straat gele onderbroken strepen op de stoeprand. Daar mag sowieso niet geparkeerd worden. Staan die er ook voor uw garage?
2. Op de eerste foto is een stuk onderbroken witte lijn te zien die de rijbaan verdeelt in rijstroken. Daar mag sowieso niet geparkeerd worden op de rijbaan tenzij op plaatsen waar een E9a of E9b het toelaat.
3. U mag niet stilstaan of parkeren op plaatsen waar U andere weggebruikers onnodig zou kunnen hinderen. U mag uw wagen m.a.w. niet opstellen op een manier die het busjes zou kunnen verhinderen om te vertrekken.
4. Stel dat na voorgaande punten het toch nog zou toegelaten zijn om te parkeren voor uw inrij, dan is de regel dat U dat enkel mag met het voertuig waarvan het kenteken is aangebracht op de inrij. Op uw inrij zie ik slechts 1 kenteken aangebracht terwijl er op de foto's verschillende voertuigen geparkeerd stonden. Op minstens een van de foto's stond het geparkeerde voertuig dus in overtreding.

Reclame

Zetrox
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 01 jun 2012 22:19

@Turaki
Zo doen we het nu dus.. als het onze auto is dat op de plek van het busje staat parkeren we er ons gewoon achter
@Lightning
1. Op de eerste foto zie ik verderop in de straat gele onderbroken strepen op de stoeprand. Daar mag sowieso niet geparkeerd worden. Staan die er ook voor uw garage?
Die staan niet voor mijn garage
2. Op de eerste foto is een stuk onderbroken witte lijn te zien die de rijbaan verdeelt in rijstroken. Daar mag sowieso niet geparkeerd worden op de rijbaan tenzij op plaatsen waar een E9a of E9b het toelaat.
Die staan er wel (dacht ik toch, eens controleren morgen)
3. U mag niet stilstaan of parkeren op plaatsen waar U andere weggebruikers onnodig zou kunnen hinderen. U mag uw wagen m.a.w. niet opstellen op een manier die het busjes zou kunnen verhinderen om te vertrekken.
Dus als 1 van onze wagens er staat, geen probleem aangezien we onszelf moeilijk kunnen verhinderen uit de parkeerplaats te rijden
4. Stel dat na voorgaande punten het toch nog zou toegelaten zijn om te parkeren voor uw inrij, dan is de regel dat U dat enkel mag met het voertuig waarvan het kenteken is aangebracht op de inrij. Op uw inrij zie ik slechts 1 kenteken aangebracht terwijl er op de foto's verschillende voertuigen geparkeerd stonden. Op minstens een van de foto's stond het geparkeerde voertuig dus in overtreding.
Dit klopt volledig, maar de andere 3 kentekens komen ook op de poort binnen de week

Overigens een foto van het gedeelte achter mijn wagen:
Afbeelding

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 01 jun 2012 22:26

3. U mag niet stilstaan of parkeren op plaatsen waar U andere weggebruikers onnodig zou kunnen hinderen. U mag uw wagen m.a.w. niet opstellen op een manier die het busjes zou kunnen verhinderen om te vertrekken.
Dus als 1 van onze wagens er staat, geen probleem aangezien we onszelf moeilijk kunnen verhinderen uit de parkeerplaats te rijden
U kan uzelf wel blokkeren, en in deze situatie mag het dan ook niet. Indien de politie dit vaststelt gaan ze niet nakijken wie eigenaar is van welke wagen, maar meteen PV opmaken.

Zetrox
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 01 jun 2012 22:29

Haha, wat een wet.. en allemaal door een buurman met een lange arm.

Lightning

#7 , 01 jun 2012 22:31

Op die foto zie ik buiten de parkeervakken E1 (parkeerverbod) gemarkeerd op de grond. De signalisatie (verkeersborden, ...) ter plaatse is niet onbelangrijk. Mogelijk geldt er daardoor een algemeen parkeerverbod op de plaats waar U denkt te mogen parkeren (voor uw garage). Zonder verdere informatie kunnen we daar geen uitsluitsel over geven.

Zetrox
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 01 jun 2012 22:33

Die parkeerborden staan hier niet. Welke informatie heeft u meer nodig en/of foto's van de locatie?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 01 jun 2012 22:43

Link naar google maps street view helpt veel om te verduidelijken, hoewel de nieuwe belijning er waarschijnlijk niet zal opstaan.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 02 jun 2012 09:28

Het hebben van een garage geeft je toch geen rechten i.v.m. parkeergelegenheid voor je eigen deur. Dus ik ben niet geneigd om hier een probleem in te zien. Ik bedoel, het is niet omdat je een garage hebt, dat je automatisch een stukje openbaar domein in beslag kan nemen.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 02 jun 2012 10:59

Het hebben van een garage geeft je toch geen rechten i.v.m. parkeergelegenheid voor je eigen deur. Dus ik ben niet geneigd om hier een probleem in te zien. Ik bedoel, het is niet omdat je een garage hebt, dat je automatisch een stukje openbaar domein in beslag kan nemen.
Zolang er geen ander parkeerverbod hangt, en de nummerplaat van je eigen voertuig op de poort hangt, mag je dit dus wel.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 02 jun 2012 11:01

Zelf als TS voor zijn eigen garagepoort zou mogen staan, heeft hij nog geen plaats voor de 3 andere auto's die het gezin heeft. :(

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 02 jun 2012 11:04

Zolang er geen ander parkeerverbod hangt, en de nummerplaat van je eigen voertuig op de poort hangt, mag je dit dus wel.
Tenzij je andere voertuigen kan hinderen bij het wegrijden (buren, overburen, andere parkeerplaatsen), tenzij de rijbaan te smal wordt, tenzij er rijstroken zijn, een bushalte......
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 02 jun 2012 11:09

Zolang er geen ander parkeerverbod hangt, en de nummerplaat van je eigen voertuig op de poort hangt, mag je dit dus wel.
Tenzij je andere voertuigen kan hinderen bij het wegrijden (buren, overburen, andere parkeerplaatsen), tenzij de rijbaan te smal wordt, tenzij er rijstroken zijn, een bushalte......
Ter verduidelijking, ik bedoelde "tenzij er geen ander parkeerverbod geldt".

Zetrox
Topic Starter
Berichten: 21

#15 , 02 jun 2012 11:33

Google maps is de straat volledig anders, ze hebben hier alles 1 jaar verandert. Dat bord van parkeerverbod staat hier trouwens nergens, en de andere buren mogen wel voor hun poort parkeren.

Het gaat niet om het feit dat de andere 3 auto's geen plaats hebben dan (we huren ook een garage) dus er staan er 3 op straat en 1 in de gehuurde garage.
Het is hier gewoon al moeilijk plaats te vinden, en dan nog een plaats voor je eigen poort dat je ontnomen word, hoe zou je zelf reageren als je wat menselijk bent.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”