Niet meer parkeren voor eigen poort/garage?

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: Niet meer parkeren voor eigen poort/garage?

#16 , 02 jun 2012 12:06

Google maps is de straat volledig anders, ze hebben hier alles 1 jaar verandert. Dat bord van parkeerverbod staat hier trouwens nergens, en de andere buren mogen wel voor hun poort parkeren.

Het gaat niet om het feit dat de andere 3 auto's geen plaats hebben dan (we huren ook een garage) dus er staan er 3 op straat en 1 in de gehuurde garage.
Het is hier gewoon al moeilijk plaats te vinden, en dan nog een plaats voor je eigen poort dat je ontnomen word, hoe zou je zelf reageren als je wat menselijk bent.
Een bord met parkeerverbod hoeft niet. Voor je poort parkeren mag niet omdat je dan een andere parkeerplaats blokkeert. De andere buren kunnen voor hun poort parkeren omdat dat de andere weggebruikers niet hindert. Het is niet omdat je een garagepoort hebt, dat je dan een absoluut recht hebt op een extra parkeerplaats op de openbare weg. Er is je dus niets "ontnomen".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 02 jun 2012 12:34

Je mag een parkeerplaats inderdaad niet blokkeren, maar nergens staat dat je niet over een lege parkeerplaats mag rijden om een andere te bereiken. De parkeerplaats die het probleem geeft is ook maar geblokkeerd als de 3 plaatsen er rond in gebruik zijn (waarvan 1 plaats voor TS zijn poort is). Zolang 1 van de andere 2 plaatsen vrij zijn, blokkeer je de problematische plaats niet door voor de poort te parkeren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 02 jun 2012 12:48

Je mag een parkeerplaats inderdaad niet blokkeren, maar nergens staat dat je niet over een lege parkeerplaats mag rijden om een andere te bereiken.
Uit artikel 75.2 blijkt dat bij voorbehouden parkeerzones die zijn aangeduid met een witte doorlopende streep deze streep ook de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt. Bijgevolg is het stuk dat voor parkeren is voorgehouden géén deel van de rijbaan en mag je er dus niet over rijden.

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Met dank aan wijlen wegcode.be, uiteraard.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 02 jun 2012 13:16

Je mag een parkeerplaats inderdaad niet blokkeren, maar nergens staat dat je niet over een lege parkeerplaats mag rijden om een andere te bereiken.
Uit artikel 75.2 blijkt dat bij voorbehouden parkeerzones die zijn aangeduid met een witte doorlopende streep deze streep ook de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt. Bijgevolg is het stuk dat voor parkeren is voorgehouden géén deel van de rijbaan en mag je er dus niet over rijden.

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Met dank aan wijlen wegcode.be, uiteraard.
Uit artikel 75.2 volgt dat je de witte lijn mag overschrijden om te parkeren. Er staat echter niets over het overrijden van andere parkeerplaatsen om op de beoogde parkeerplaats te komen.

Franciscus
Berichten: 38607

#20 , 02 jun 2012 13:57

Is uw straat is toch geen woonerf want dan telt dat men buiten de parkeervakken niet mag parkeren.
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... keervakken" onclick="window.open(this.href);return false;.
U mag echter geen ander voertuig blokkeren

sleper
Berichten: 391

#21 , 03 jun 2012 17:44

Kunnen die 2 parkeervakken niet haaks op de rijweg geplaatst worden ?Wegrijden altijd mogelijks dan

RfP
Berichten: 18

#22 , 03 jun 2012 19:27

Ik zie niet waar het probleem zit.

De parkeerplaats voor de poort is mogelijks verdwenen, maar in plaats daarvan is er toch een parkeerplaats bijgekomen? Netto is er geen verschil.

Misschien een briefje sturen naar de gemeente om de volledige straat haaks te laten parkeren. Dan is er nog meer plaats...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#23 , 03 jun 2012 20:54

Ik zie niet waar het probleem zit.

De parkeerplaats voor de poort is mogelijks verdwenen, maar in plaats daarvan is er toch een parkeerplaats bijgekomen? Netto is er geen verschil.

Misschien een briefje sturen naar de gemeente om de volledige straat haaks te laten parkeren. Dan is er nog meer plaats...

het probleem stelt hem (terecht), dat de topic starter zich niet meer voor de poort kan parkeren, omdat hij dan de wagen voor hem zou blokkeren.


men kan ook argumenteren, dat de 2e wagen het zicht bij het buiten rijden van de garage hindert.

RfP
Berichten: 18

#24 , 03 jun 2012 20:58

Maar in plaats daarvan kan de TS zich toch parkeren op de nieuwe parkeerplaats?
Bijkomend voordeel is dat zijn in- uitrijden uit de garage op dat moment mogelijk is. Daartegenover staat natuurlijk dat buren eventueel op plaats nr. 2 kunnen staan.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#25 , 04 jun 2012 19:53

Maar in plaats daarvan kan de TS zich toch parkeren op de nieuwe parkeerplaats?
Bijkomend voordeel is dat zijn in- uitrijden uit de garage op dat moment mogelijk is. Daartegenover staat natuurlijk dat buren eventueel op plaats nr. 2 kunnen staan.

dan moet ook die plaats ten eerste al vrij zijn, waarbij zijn plaats voor de garage in principe altijd vrij is.

RfP
Berichten: 18

#26 , 04 jun 2012 22:27

Maar in plaats daarvan kan de TS zich toch parkeren op de nieuwe parkeerplaats?
Bijkomend voordeel is dat zijn in- uitrijden uit de garage op dat moment mogelijk is. Daartegenover staat natuurlijk dat buren eventueel op plaats nr. 2 kunnen staan.

dan moet ook die plaats ten eerste al vrij zijn, waarbij zijn plaats voor de garage in principe altijd vrij is.
Klopt. Maar is dat niet een beetje asociaal?
De garage is wel een inrij, maar zoals reeds aangegeven werd, staat die vol materiaal, zodat er sowieso niet in/uitgereden wordt.

In de huidige oplossing is de openbare weg er voor iedereen in gelijke mate...

TS kan proberen een van zijn 3-4 wagens op de plaats van de cammionette te stallen. Dan blokkeert hij zijn eigen wagen door voor de poort te staan, maar ik denk niet dat de politie proactief optreedt hiertegen. :lol:

Zoals reeds eerder aangegeven, zou het mss beter zijn om de parkeerplaatsen dwars op de rijrichting in te richten. :D

Oude Belg
Berichten: 3192

#27 , 04 jun 2012 22:48

De garage is wel een inrij, maar zoals reeds aangegeven werd, staat die vol materiaal, zodat er sowieso niet in/uitgereden wordt.
Dat heeft geen enkel belang. Er mag niet geparkeerd worden voor een inrit voor drie- of vierwielige voertuigen, behalve door het voertuig waarvan een reproductie van de kentekenplaat op de poort is aangebracht. Punt. Of die inrit nu gebruikt wordt als garage, als opslagplaats of als afwerkplaats is voor de wegcode totaal irrelevant.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#28 , 04 jun 2012 23:27

TS kan proberen een van zijn 3-4 wagens op de plaats van de cammionette te stallen. Dan blokkeert hij zijn eigen wagen door voor de poort te staan, maar ik denk niet dat de politie proactief optreedt hiertegen.
Daar zou ik toch niet op gokken...
Zoals reeds eerder aangegeven, zou het mss beter zijn om de parkeerplaatsen dwars op de rijrichting in te richten.
Maar daarvoor moet de gemeente eerst een weldoordacht en correct parkeerbeleid gaan voeren, en persoonlijk moet ik de eerste gemeente die dit doet nog bezoeken.

lohabra
Berichten: 1015

#29 , 05 jun 2012 07:40

Klopt. Maar is dat niet een beetje asociaal?
De garage is wel een inrij, maar zoals reeds aangegeven werd, staat die vol materiaal, zodat er sowieso niet in/uitgereden wordt.
Ja, en?

Cassatie omschreef het als volgt:

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
(Cassatie, 16-11-1993)


Voor alles wat daaraan voldoet, daar mag je niet parkeren. Tenzij je nummerplaat er leesbaar op aangebracht is.
TS kan proberen een van zijn 3-4 wagens op de plaats van de cammionette te stallen. Dan blokkeert hij zijn eigen wagen door voor de poort te staan, maar ik denk niet dat de politie proactief optreedt hiertegen. :lol:
Hij kan het altijd eens proberen. Maar ik zou er toch niet echt op rekenen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#30 , 05 jun 2012 09:09

Ik snap heel het probleem niet. De situatie vertrok van één publieke parkeerplaats en één privé parkeerplaats op de openbare weg en is gegaan naar twee publieke parkeerplaatsen. Men kan dus stellen dat er deeltijds (de tijd dat de TS niet voor zijn garage zou staan) een parkeerplaats is bij gecreëerd. Ik zou zeggen een dikke proficiat aan de gemeente.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”