Flitsboete. (Twee flitsboetes)

Thomas12
Topic Starter
Berichten: 9

Flitsboete. (Twee flitsboetes)

#1 , 30 mei 2012 14:14

Hoi,

Vorig jaar, in september, was ik uitzonderlijk in Knokke.

Een paar weken later krijg ik een formulier in de bus om mijn verklaringen op in te vullen.
Het formulier was naar mijn oud adres verstuurd, via de post werd het doorgestuurd, ik heb ingevuld dat ik een nieuw adres had, dat ik schuldig was, wie de bestuurder was (bedrijfswagen nl.), geen verzachtende omstandigheden, enz. en het wat later (eigenlijk buiten de termijn) opgestuurd.

Lang niets meer van gehoord. Op 19 maart een overschrijvingsformulier gekregen van het OM van Brugge. Op 21 maart betaald.

Gisteren krijg ik een 'uitnodiging tot verhoor' in de bus, waarin gevraagd wordt om bij de politie te komen.
In de omschrijving staat 'flitsboete te Knokke (zelfde dag)'.

Ik bel met de politie en zeg dat er vermoedelijk een vergissing in het spel is.
Ik stuur een scan van de betaaluitnodiging en de overschrijving op.

Nu mailt de politie:
Aan het gestorte bedrag te zien (xxx€) alsook het pv-nummer betreft het een ander proces-verbaal waarover ik u dien te verhoren. Het betreft een flitsboete op de Elisabethlaan te Knokke (zelfde dag) m 10.40u.
De parketmagistraat vraagt in dit dossier ons de verantwoordelijke van de bvba te verhoren nopens de feiten,(wie was de bestuurder op het ogenblik van de feiten) alsook de aansprakelijkheid te vermelden.

Concreet betekent dit dus dat ik u toch zal moeten verhoren.
//

Ik was me niet bewust dat ik geflitst was die dag. Laat staan tweemaal.
Nu is mijn vraag:

Als dit om andere feiten zou gaan, is het normaal dat er pas zo laat na de feiten (geflitst 2 september/uitnodiging tot verhoor 29 mei) aan mijn deur komt kloppen?
Is er een verjaartermijn op de feiten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 30 mei 2012 14:48

De verjaringstermijn is 1 jaar, dus van verjaring kan nog geen sprake zijn.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 30 mei 2012 15:01

U hebt blijkbaar de adressen op de inschrijvingsbewijzen niet laten aanpassen...mogelijk ook niet bij de kruispuntbank....
Kan perfect 1 jaar verval maar door stuiting en schorsing kan termijn verdubbeld worden.

Reclame

Thomas12
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 30 mei 2012 22:26

Bedankt voor de antwoorden.

Dat van de foute verzending is opgelost. Het inschrijvingsbewijs was niet aangepast. Ondertussen is de wagen bedrijfsvoertuig-af, het probleem stelt zich niet meer.

Bij het maken van de afspraak heeft de politieagente mij het pv-nummer doorgestuurd, en dat komt overeen met de betaaluitnodiging.
Ik heb het nog eens gecheckt, en zowel rekeningnummer als referentie kloppen. Vermoedelijk is er een probleem langs de kant van de 'ontvanger van penale boeten'.

Iedereen kan wel een foutje maken zeker. Of iets over het hoofd zien. Een verkeersbord bijvoorbeeld... :oops:

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 30 mei 2012 22:58

Verzending was niet fout. U had blijkbaar de adressen niet laten aanpassen (wat op zich al een overtreding is) :D

VDG2
Berichten: 785

#6 , 30 mei 2012 23:04

Ik meen onlangs in het nieuws gelezen te hebben dat personen die hun boete gestort hebben met geen, of de foute referentie, ze opnieuw in de bus kregen.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 31 mei 2012 01:02

Ik meen onlangs in het nieuws gelezen te hebben dat personen die hun boete gestort hebben met geen, of de foute referentie, ze opnieuw in de bus kregen.
Omdat zij kennelijk geen gebruik maakten van de gestructureerde mededeling op het overschrijvingsformulier, was men idd niet in staat om het gestorte bedrag dan te linken aan het juiste PV.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Thomas12
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 31 mei 2012 12:27

Verzending was niet fout. U had blijkbaar de adressen niet laten aanpassen (wat op zich al een overtreding is) :D
Gelukkig heb ik teruggestuurd dat mijn adres 'ondertussen veranderd was', zonder te specifieren of dit voor dan wel na de verzending was.

Ondertussen reeds driemaal overschrijvingsformulier en betaling nagekeken. Rekeningnummer, bedrag en referentie kloppen m.i..
Zal vermoedelijk snel gedaan zijn bij de politie. Stukken bijhouden lijkt me de boodschap.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 31 mei 2012 12:53

Zal vermoedelijk snel gedaan zijn bij de politie. Stukken bijhouden lijkt me de boodschap.
PV's altijd bijhouden. Ik heb al een hele klasseur vol :oops: :lol: :lol:
Even terzijde: Ik betaal mijn boetes altijd 2 x omdat mijn echtgenote voor de totale jaarlijkse kost dan een dure handtas koopt :evil:

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 31 mei 2012 13:00

Even terzijde: Ik betaal mijn boetes altijd 2 x omdat mijn echtgenote voor de totale jaarlijkse kost dan een dure handtas koopt :evil:
Mag mijn eega gerust doen. Heb de laatste veertig jaar toch al drie kleine boetes gehad. Wordt dus geen handtas van Delvaux, maar misschien een plastieken portemonneeke van de markt. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 31 mei 2012 19:25

In systeem van politie (DIV) is te zien wanneer wijziging.
Trouwens u moet bij de gemeente ook het inschrijvingsbewijs laten veranderen en daar staat de datum van wijziging op.
Bij het automatisch inlezen van uw nplt (opstellen PV) was het gegeven nog niet aangepast anders was uw nieuw adres er automatisch opgekomen.
De tijdslijnen worden aangegeven.

Thomas12
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 12 jun 2012 13:37

Heb morgen een afspraak bij de politie.

Nog eens gevraagd om het te laten nakijken, (aangezien het pv-nummer overeenkomt met de betalingsuitnodiging die overeenkomt met de betaling. De stukken die ik ingescand doorgemaild heb naar de politie...), maar daar werd niet op ingegaan.

Wel staat dit in de mail:
"... u eveneens te verhoren inzake burgerlijke aansprakelijkheid aangezien het een bedrijfsvoertuig betreft."

Is dit standaard?

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 13 jun 2012 16:14

Gezien bedrijfsvoertuig OP het ogenblik van de feite is het de burgerlijke aansprakelijke van de firma die dient gehoord te worden over de feiten.
Gelet op art 67 e.v. http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... 2-t5hs4bis" onclick="window.open(this.href);return false; dient deze gehoord te worden.

Als het over hetzelfde gaat heb ik idd het vermoeden dat dat bijzonder nr dat vermeld moet worden niet op de overschrijving stond... dan is er natuurlijk een probleem
Gezien u als overtreder al een afschrift van het PV hebt gekregen kan je met dit afschrift nakijken of in het kantschrift bij de politie hetzelfde PV zit.
Zorg in elk geval dat je ook de betalingsbewijzen (en een copie ervan) bij je hebt. Politie kan dan de copies bijvoegen.

De fout van het adres is wel uw fout niet die van de overheid.

Thomas12
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 14 jun 2012 22:11

(fout van het adres idd mijn fout, maar zonder gevolgen gebleven omdat de post doorgestuurd werd).

Verhoor afgelopen.

In februari heeft het OM aan de politie gevraagd om een verhoor ikv burgerlijke aansprakelijkheid af te nemen.
Politie heeft dan vastgesteld dat bvba verhuisd was. Andere wijk (zelfde stad), dus andere politiedienst.

Dat was voor de minnelijke schikking in de bus viel.

Politie is nu pas aan het verhoren geslagen.
Verklaard dat het om een privé-verplaatsing ging, bewijs van betaling en betalingsvoorstel aan verhoor toegevoegd.
Betaling is gebeurd met privégeld van de overtreder.

Hiervan zou ik in principe niets meer mogen horen.

Ik vind het wel vreemd dat de lokale politie zich met zo'n futiliteiten bezighoudt.
Je zou vermoeden dat ze andere katten te geselen hebben... :?:

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 14 jun 2012 22:20

Wie zou u dan moeten komen verhoren??
PS gezien adreswijziging niet op tijd zou de politie daar ook nog een PV voor kunnen opstellen.

Taak van politie is misdrijven van overtredingen tot misdaden op te sporen en voor de rechtbank te brengen.
Zij dienen hierin buiten hun eigen vaststellingen oa alle opdrachten van de hogere officieren van gerechtelijke politie (pdK en OR) uit te voeren.
Dus elke opdracht door het parket gestuurd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”